Ik zie nog niet meteen waar het "extra" licht vandaan komt. Groot licht is groot licht - en als je daarmee tijdelijk de tegenligger niet wilt verblinden, dan hou je met afbuigen e.d. in de praktijk op jouw weggedeelte plus de rechterberm toch hoegenaamd niks méér over dan met het speciaal voor die situatie ontwikkelde dimlicht?
Het mogelijk kapot kunnen gaan van het automatiekje is ook niet het hoofdpunt. Het gaat - wat mij betreft dan toch - om de totale overbodigheid hiervan.
Ik beslis zelf wel of ik grootlicht nodig heb of niet, en of ik dat dan tijdelijk moet dimmen of niet. De bediening gebeurt zonder het stuur los te laten.
Dit te vergelijken met bv. elektrische spiegelbediening is m.i. niet zo'n sterk voorbeeld. Dat is geen zelfdenkende automatiek, toch? Maar gewoon een motorische en op afstand bedienbare ondersteuning van iets wat je voorheen geheel (letterlijk) eigenhandig moest doen.
Die ondersteuning heeft - net als diverse andere aan boord - namelijk wel degelijk een duidelijke toegevoegde waarde: ik kan daarmee de spiegels verstellen zonder daarvoor het raam open te moeten doen en met een beetje pech ook nog een natte mouw op te lopen. Om van de rechterspiegel nog maar te zwijgen - daar kan ik rijdendeweg immers niet eens bij. Zoals ik ook niet of heel slecht bij de slingertjes van de ramen rechts en achterin kon, toen ik daarvoor nog geen elektrische bediening had.
Samenvattend: ik heb niets tegen (echte) vooruitgang, maar wel tegen allerlei doorgeschoten onzin-gadgets, die m.i. hoofdzakelijk voortkomen uit "vraag-creërend aanbod" vanuit de autofabrikanten.
Overigens geldt natuurlijk 'vrijheid-blijheid'; wie er gek op is moet er vooral in meegaan.
Zolang ik maar zelf mag blijven beslissen wat ik wel en niet zinvol vind - en daar ook af en toe uiting aan mag blijven geven conform artikel 7 lid 1 van onze Grondwet...