grote beurt bij laag kilometeraantal

maberg

Nieuw lid
Mijn skoda fabia combi is van eind 2003 en heeft nog maar 32000 km op de teller. Eind vorig jaar (met 25000 km op de teller) heeft de auto nog een kleine -en afleverbeurt gehad. Volgens het boekje en de skoda dealer moet de auto nu een grote beurt krijgen, inclusief nieuwe bougies. Bij elkaar ruim 300 euro.

Mijn vraag is of het niet wat te vroeg is voor een groete beurt, gezien het aantal gelopen kilometers.
 

Ronbe

Senior Member
Lijkt misschien wat vroeg gezien het aantal kilometers, maar als je waarde hecht aan de mobiliteitsgarantie van Skoda zal je het advies van je dealer moeten opvolgen.
Zijn de bougies niet al eerder vervangen ? Normaal is dit bij 60.000 km of na 4 jaar (wat het eerst bereikt wordt).
Als de bougies nog niet eerder zijn vervangen, zou ik het nu zeker laten doen.

Veel succes met je Fabia !!
 

Gieliovd

Forumguru
Dat is het verhaal. Wil je die garantie behouden zul je moeten luisteren naar de termijnen die voorgeschreven zijn.

Bougies kosten bijvoorbeeld de hele wereld niet. Tenzij je er van die platinum dingen in laat hangen.

Eens per jaar de olie wisselen is gewoon verstandig.

Eens per jaar een beetje doorsmeren idem.

Luchtfiltertje is afhankelijk van de staat.

En zo telt het zomaar op en zit je binnen no time op €300.
 

Erik_NL

Forumguru
Volgens het boekje en de skoda dealer moet de auto nu een grote beurt krijgen, inclusief nieuwe bougies. Bij elkaar ruim 300 euro.
Mijn vraag is of het niet wat te vroeg is voor een groete beurt, gezien het aantal gelopen kilometers.
met een Jaarbeurt behoud je de Mobiliteitsgarantie evengoed.
De Jaarbeurt kost bij een Fabia I €195 incl. BTW zonder vervangingsonderdelen zoals het brandstoffilter of de bougies. Dat zal niettemin nogal wat schelen t.o.v. de prijs die u is voorgehouden en geeft te denken
 

Gieliovd

Forumguru
Ligt eraan wat er allemaal in die grote beurt zit.

Als je €195 + bougies + brandstoffilter + luchtfilter doet zit je al aan die €300.
 

Ronbe

Senior Member
met een Jaarbeurt behoud je de Mobiliteitsgarantie evengoed.
De Jaarbeurt kost bij een Fabia I €195 incl. BTW zonder vervangingsonderdelen zoals het brandstoffilter of de bougies. Dat zal niettemin nogal wat schelen t.o.v. de prijs die u is voorgehouden en geeft te denken

Waarschijnlijk zal die jaarbeurt wel voldoende zijn, maar voor de mobiliteitsgarantie geldt onderstaande: (bron www.skoda.nl)

Dan hoeft u slechts aan één simpele voorwaarde te voldoen. Het reguliere onderhoud dient door een officiële Škoda Service Dealer te worden uitgevoerd, evenals de geadviseerde onderhoud- en reparatiewerkzaamheden.
 

pansaebr

Actief lid
maberg,

ik heb een felicia en rijdt ongeveer een 7000 km op jaar basis ,minstens 1 keer smeren per jaar / om de 2jaar remolie onlangs binnen geweest voor een 30000km onderhoud toen 256euro betaalt bij officiele dealer (onderdelen die vervangen zijn oliefilter, luchtfilter, bougies en uitgelezen klaar voor de autokeuring ) Wel wat rondgebelt naar de skodadealers in de buurt ( gek genoeg was de kortstbij gelegen dealer de duurste, naar dealer geweest die een 40km verder lag, en prima ontvangen (koffie en koekje tijdens wachten , diegene die de wagen binnen reed zwarte broek , wit hemd )
 

Erik_NL

Forumguru
Waarschijnlijk zal die jaarbeurt wel voldoende zijn, maar voor de mobiliteitsgarantie geldt onderstaande: (bron www.skoda.nl)

Dan hoeft u slechts aan één simpele voorwaarde te voldoen. Het reguliere onderhoud dient door een officiële Škoda Service Dealer te worden uitgevoerd, evenals de geadviseerde onderhoud- en reparatiewerkzaamheden.

de Jaarbeurt staat in de wervingsfolder voor de Škoda Wintercheckdag van 7 november in het rijtje regulier onderhoud waarmee de Mobiliteitsgarantie automatisch wordt verlengd, mits uitgevoerd door de Škoda-dealer

Een dealer die strategisch bezig is en met z'n klanten meedenkt zal je op alle mogelijkheden wijzen, toch?
 

Erik_NL

Forumguru
Vergeet niet dat veel vloeistoffen vervangen moeten worden na twee jaar !
motorolie, koelvloeistof remvloeistof, ruitensproeiervloeistof zijn geen onderdelen en vallen binnen de beurt die in aanmerking komt
Fabia I:
Kleine beurt: € 110
Grote beurt: € 255
Jaarbeurt € 195
 

Ronbe

Senior Member
de Jaarbeurt staat in de wervingsfolder voor de Škoda Wintercheckdag van 7 november in het rijtje regulier onderhoud waarmee de Mobiliteitsgarantie automatisch wordt verlengd, mits uitgevoerd door de Škoda-dealer

Een dealer die strategisch bezig is en met z'n klanten meedenkt zal je op alle mogelijkheden wijzen, toch?

Klopt helemaal, maar als de dealer bepaalde onderhoud- en reparatiewerkzaamheden adviseerd, en je laat die niet uitvoeren, dan vervalt je mobiliteitsgarantie.
 

Ronbe

Senior Member
motorolie, koelvloeistof remvloeistof, ruitensproeiervloeistof zijn geen onderdelen en vallen binnen de beurt die in aanmerking komt
Fabia I:
Kleine beurt: € 110
Grote beurt: € 255
Jaarbeurt € 195

Remvloeistof is inderdaad geen onderdeel, maar valt niet binnen de beurt. Skoda adviseerd om 1 X per 2 jaar de remvloeistof te vervangen a 44 euro.
 

Erik_NL

Forumguru
... als de dealer bepaalde onderhoud- en reparatiewerkzaamheden adviseert, en je laat die niet uitvoeren, dan vervalt je mobiliteitsgarantie.
als een dealer daar een goede reden voor heeft, wordt dan het (gevolg van) negeren van zo'n advies niet het intrappen van een open deur? Zie hieronder
Remvloeistof is inderdaad geen onderdeel, maar valt niet binnen de beurt. Skoda adviseert om 1 X per 2 jaar de remvloeistof te vervangen a 44 euro.

Misschien hebben wij geboft met onze huidige Škoda-dealer want nieuwe remvloeistof, motorolie, oliefilter en zelfs de aangevulde (!) ruitensproeiervloeistof waren bij onze Fabia bij de jaarbeurt inbegrepen en niet apart in rekening gebracht.
Wel is berekend het reinigen en gangbaar maken van de achterremmen. Dat vind ik wel logisch want dat is een ongeplande handeling op grond van een geconstateerd gebrek. Zo ook een jaarbeurt eerder: vervanging van ophangingsrubbers is apart berekend.
Bij mijn VW dealer gaat het precies eender, zij het dat me nu opvalt dat het gebruik van het diagnose-apparaat + teststrook à raison van € 9,95 ex BTW op de nota staat, wat de Škoda-dealer zaterdag tijdens de gratis Wintercheck voor niets heeft gedaan. Ergo: kritisch blijven, het loont :winkie:

 

Gieliovd

Forumguru
Nou ik heb genoeg verhalen over dealers en het in rekening brengen van zaken waar ik het niet mee eens ben. Het ligt aan de dealer en zijn beleid en/of hoffelijkheid.

Zo rekent inderdaad de ene wel kosten voor uitlezen, de ander niet.

Zo rekende mijn dealer van alles wat niet klopte, zelfs na afspraken te hebben gemaakt.

Zo zat er bij mij in de "grote beurt" totaal géén materiaal, toen ik erom vroeg zei de man dat er "alleen wat uren in zaten en de motorolie en nog een dingetje".

Ik was witheet en de betaling heeft dan ook maanden en maanden laten wachten. Ik heb contact opgenomen dat ik niet zo betalen voor de nota juist was. Niet gedaan ook. Zoek het lekker uit :winkie:

Bijna een van onze medeforummers op de stoep :1884:
 

EdK

Forumguru
Het is gewoon een afspraak maken met je dealer op moment van afspraak maken voor de service beurt, dat alles buiten de servicebeurt om en met een totaalbedrag van meer dan 100 euro, dat hij eerst contact met je opneemt !
En met hem afspreekt dat als hij op eigen houtje onderdelen vervangt zonder dat overleg dat hij daar geen vergoeding voor vangt !

Dit doe ik al vanaf moment dat ik alleen de motorfiets als vervoersmiddel had en nu ook bij me auto's die ik prive heb gehad ! En toendertijd met mijn Peugeot 206 heeft die dealer zichzelf hiermee in de vingers gesneden.
 

MarcoO2

Forumguru
Bijna een van onze medeforummers op de stoep :1884:
Ik ben best aardig hoor! :grin: Maar serieus, dit soort zaken krijgen wij ook in behandeling, en dat levert vaak een hoop gezeur op... bewijs maar eens wat er is afgesproken... er zou geen peil op te trekken zijn wie er uiteindelijk bij de rechter gelijk krijgt, als de dealer geen juridische voorsprong zou hebben (in de vorm van de deurwaarder). Meestal winnen we die zaken uiteindelijk toch nog wel. Maar of dat nu (te)recht is...
 

Gieliovd

Forumguru
:) Bij mij krijg je koffie hoor!

Nee, in dit geval konden ze van mij "aan het gas", ik doe niet aan die praktijken :)
 

maberg

Nieuw lid
Ik begrijp niet dat skoda landelijk één lijn trekt. Ik vind dat een grote beurt bij een skoda garage in groningen hetzelfde moet inhouden als bij een skoda garage in limburg.

Ik heb verder ook niet gevraagd wat er allemaal meegenomen wordt in een grote beurt. Moet ik blijkbaar dus nog wel even doen. Ik breng de auto overigens naar Skoda centrum utrecht.
 

Constant

Erelid
Ik had juist wel de indruk dat de inhoud van de beurten landelijk is omschreven in de handleidingen van de monteur. Bij mijn dealer staat de standaard Nederlandse folder met de prijzen van de onderhoudsbeurten.

Het staat misschien niet op de bon, maar ik heb geen aanwijzingen (of weet jij meer) dat de beurt verschilt per dealer.

Bij mijn vorige auto (VW Golf) zat een checklist in het service boekje (oeps, nog niet gekeken bij mijn Skoda) waardoor je in meer detail kon zien wat er gebeuren moest en na afloop per handeling (bijv. filter vervangen) een vinkje van de monteur + stempel.
 

EdK

Forumguru
Ik begrijp niet dat skoda landelijk één lijn trekt. Ik vind dat een grote beurt bij een skoda garage in groningen hetzelfde moet inhouden als bij een skoda garage in limburg.

Ik heb verder ook niet gevraagd wat er allemaal meegenomen wordt in een grote beurt. Moet ik blijkbaar dus nog wel even doen. Ik breng de auto overigens naar Skoda centrum utrecht.


Vragen jullie geen gespecificeerde rekening !
Uitgesplitst in uren en materiaal ?
 
Bovenaan Onderaan