Grote onderhoudsbeurt

Bij mijn Yeti is laatst de grote onderhoudsbeurt uitgevoerd (auto is nu 2 jaar oud op QG1)
De remvloeistof is echter niet vervangen terwijl dit wel zou moeten volgens zowel onderhoudsboekje als instructieboekje.
Is dit wellicht niet meer elke 2 jaar nodig? Is het bij iemand anders wel gedaan bij de 1e grote beurt?

snel

Actief lid
vrijdag auto eerste beurt gehad ook niet vervangen staat bij mij aan gegeven 2013 vervangen
km stand +/- 19000 service indicator / nu beurt long life

rupo

Lid
De remvloeistof is echter niet vervangen terwijl dit wel zou moeten volgens zowel onderhoudsboekje als instructieboekje.
Is dit wellicht niet meer elke 2 jaar nodig? Is het bij iemand anders wel gedaan bij de 1e grote beurt?

Mijn Yeti heeft binnen de 2 jaar (km tegen de 20.000) ook een beurt gehad (eur 250), remvloeistof is ook niet vervangen.
g,Ruud

turboturbo

Forumguru
Mijn Fabia heeft ook geen remvloeistof verversing gekregen bij de grote beurt (90.000km beurt) Staat nu wel in het onderhoudsboekje aangegeven / gepland voor de volgende beurt. Misschien dat ze het percentage vocht meten oid, en aan de hand daarvan beslissen of het deze beurt moet of de volgende?

Ronbe

Senior Member
Bij mijn nieuwe Fabia staat in het onderhoudsboekje dat de eerste remvloeistof verversing na 3 jaar is, en daarna elke 2 jaar.

Antera

Donateur
inderdaad vervangen om de 3 jaar is het beste omdat het water aantrekt en daardoor zijn capaciteit gaat verliezen. Water heeft lucht erin en is samen persbaar en remolie niet en daarnaast kunnen de leidingen aangetast worden

Cordoba

Forumguru
Dat het bij een nieuwe auto pas na 3 jaar moet, is nieuw voor mij. De redenen waarom remolie vervangen moet worden heeft Antera al zo'n beetje aangegeven, maar behalve remleidingen heb je ook kans op corrosie in remcilinders en dergelijke.

Het niet vervangen van remolie bij een beurt terwijl dat eigenlijk wel moet, is volgens mij bij veel garages de dagelijkse praktijk. Wat de achterliggende reden is, durf ik niet te zeggen (gemakzucht, makkelijk verdiend, gebrek aan kennis???).

The bone collector

Senior Member
Het niet vervangen van remolie bij een beurt terwijl dat eigenlijk wel moet, is volgens mij bij veel garages de dagelijkse praktijk. Wat de achterliggende reden is, durf ik niet te zeggen (gemakzucht, makkelijk verdiend, gebrek aan kennis???).

Inderdaad, dat is ook mijn ervaring, ik heb nooit meegemaakt dat de garage zelf voorstelt om deze te vervangen of het doet bij een grote onderhoudsbeurt. Zelf een beetje opletten is aan te raden.

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heeft Lucas (van Vagtechniek) het bij mij vorig jaar zelf geopperd bij het onderhoud, maar in mijn ervaring is Vagtechniek een positieve uitzondering.

Fabia

† In Memoriam
Inderdaad, dat is ook mijn ervaring, ik heb nooit meegemaakt dat de garage zelf voorstelt om deze te vervangen of het doet bij een grote onderhoudsbeurt. Zelf een beetje opletten is aan te raden.

Die ervaring heb ik niet. Tot nu toe werd mij steeds voorgesteld wanneer de remvloeistof moest worden vervangen. De laatste keer was het bij Swarttouw.

Bij auto primair in sittard, geeft men aan, dat de remolie vervangen dient te worden alsmede de kosten. Dit geheel volgens schema onderhoudsboekje.

inderdaad vervangen om de 3 jaar is het beste omdat het water aantrekt en daardoor zijn capaciteit gaat verliezen. Water heeft lucht erin en is samen persbaar en remolie niet en daarnaast kunnen de leidingen aangetast worden

Remvloeistof is hygroscopisch. Het grote gevaar van vocht in je remsysteem is dat bij hoge temperaturen het water in de olie kan gaan koken, waardoor dampbelletjes ontstaan, die samendrukbaar zijn. Je remkracht neemt dan af. Er komt dus geen lucht voor in je systeem, dat wordt bij vullen verwijderd.
Ik heb begrepen dat de eerste vervanging pas na 3 jaar wordt uitgevoerd omdat die olie in een volledig schoon systeem is gestopt. Bij vervanging lukt het nooit 100% van de olie te vervangen, waardoor je al begint met een (zeer) kleine vervuiling. Vandaar na de eerste vervanging om de 2 jaar wisselen.

Cordoba

Forumguru
Kleine correctie: water bevat (normaal) altijd wat opgeloste lucht (gelukkkig voor de vissen:winkie:) , dat ergens een luchtbelletje kan vormen. Je systeem bevat wel wat lucht: in het reservoir, waar je bovendien de kans loopt dat waterdamp in de remolie wordt opgenomen (omdat het hygroscopisch is).

Ik denk dat er bij remolie verversen iets anders meespeelt dan het beetje olie dat blijft zitten: doordat het systeem niet volledig nieuw is, zitten er behalve restanten remolie ook luchtbellen in systeem, die je via ontluchten moet verwijderen. Ik stel me voor dat in de fabriek, dit proces veel gecontroleerder verloopt (auto staat onder een bekende hoek, en niet een tikje scheef naar links of naar voren, zoals bij een garage natuurlijk wel goed mogelijk is (waardoor er in eerste instantie meer lucht in het systeem zit).

remvloeistof

Hallo,
Ik heb gisteren een afspraak gemaakt bij de Skoda dealer Lakeman in Purmerend voor een grote (60.000) beurt. Deze gaf vooraf aan dat de remvloeistof vervangen diende te worden.

EdK

Forumguru
Tsja diezelfde dealer geeft dat bij mij ook altijd aan
bij RR zat het tussen 2 beurten in maar gaf netjes aan en de vraag nu of volgende beurt ?
Dus is toen nu geworden

Mijn Yeti 1.2tsi heeft vandaag zijn eerste grote beurt gehad (21241 km), de remolie moest vervangen worden (staat ook in het onderhouds boekje) vond de kosten aan de hoge kant euro 44,00 incl btw.

De beurt zelf kost euro 235,00

Witte Yeti

Actief lid
Normaal gesproken is die beurt pas bij 30.000 km, je kreeg waarschijnlijk een service melding in je maxidot? Zelf kreeg ik die melding bij 25.700 km, maar er is geen remolie vervangen?

clapton

Senior Member
Bij mijn Yeti werd ook bij de eerste beurt (24.000) de remolie vervangen. Heb nog gevraagd of dat niet na drie jaar zou moeten gebeuren, maar na navraag door de receptionist bij de werkplaats is de remolie toch vervangen. Voor mij niet zo'n probleem omdat bij mijn gebruik een tussentijds garagebezoek binnen twee jaar niet te verwachten is.(sprak hij hoopvol)

Bovenaan Onderaan