Banden met 55 maat (percentage tov breedte) hebben bij gelijke velgdiameter een grotere omtrek dan 45 banden, met alle problemen/gevaren zoals hierboven beschreven. Als die banden dus niet geschikt zouden zijn voor jouw auto, is het vreemd als ze wel op een passende velg gemonteerd zijn. Weet je zeker dat de velg past op jouw Skoda?
Wat ik bedoelde is het volgende. Als de bandenmaat niet geschikt is voor deze auto, is de kans groot dat de velg ook niet geschikt is. Waarom immers zou iemand banden die niet geschikt zijn voor deze auto op een velg monteren die wel geschikt is. Je kunt niet zomaar een velg van een andere auto monteren. Wellicht dat de vraagsteller een set velgen met winterbanden (in een bijna gelijke maat) over kon nemen, zonder zich te realiseren dat je dat niet zomaar tussen elke auto uit kunt wisselen.Waarom zou de velg niet kunnen passen?? Als het steek 5x112 en de juiste ET waarde heeft past de velg gewoon ongeacht welke band erop ligt......... Ik zie er niks vreemds aan behalve de hoogte van de band.
Formeel mag het niet en toch adviseer je het te doen?Los van alle adviezen en opmerkingen over de velgmaat en ET-waarde is het gevolg van de afwijkende bandenmaat dat je kilometerteller zo'n 7% te weinig zal aangeven. Als je dat acceptabel vindt kun je gewoon de banden monteren (als de velgmaat etc. klopt en zo). Formeel mag het niet. Om voor een typegoedkeuring voor de auto in aanmerking te komen mogen kilometertellers in Nederland niet te weinig aangeven (wel teveel, 5% is vrij normaal).
Dat geldt met name voor de snelheidsmeter, wat iets anders is dan de kilometerteller (al is er natuurlijk een verband). (*)Om voor een typegoedkeuring voor de auto in aanmerking te komen mogen kilometertellers in Nederland niet te weinig aangeven (wel teveel, 5% is vrij normaal).
Ik neem aan dat je en tikfout hebt gemaakt en gewoon 205/55r16 bedoelt? Anders wordt je wiel wel erg groot en gaan je kilometerteller en snelheidsmeter flink (ca 10%) afwijken t.o.v. wat hij bij je standaard band aangeeft. Ook sneeuwkettingen gaan met jouw maat zeker niet meer passen.ik rij normaal 225-40-r18 en ga nu in de komende winter op 225-55-r16 rijden, dus iets kleinere stalen velg maar meer demping en confort door hogere band en perfect maat voor de superb
Voor 't gemak rij ik eigenlijk altijd op de tomtomsnelheidsaanduiding. En dáárop neem ik tot 5 km/h marge (naar boven) op de cruisecontrol, dan schiet je lekker op terwijl je bekeuringstechnisch weinig tot niets kan gebeuren (wijst de praktijk uit).Wat inhoudt dat je gewoon niet de 10 km per uur te hard kunt rijden wat de meeste normaal doen. anders kun je wel eens een prent krijgen.
krijgen nog wel liefst, dan zou ik ze er zeker onder leggen, die afwijking moet zeker geen probleem zijn hoor!Onder mijn superb zitten 225/45/17 banden.
nu kan ik een setje winterbanden krijgen op velg met de maat 225/55/17
Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze bandenmaat en of het kan?
alvast bedankt
Ton