Grotere bandenmaat onder Superb

medic

Nieuw lid
Onder mijn superb zitten 225/45/17 banden.
nu kan ik een setje winterbanden krijgen op velg met de maat 225/55/17
Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze bandenmaat en of het kan?

alvast bedankt
Ton

eddiea

Forumguru
Je rolomtrek wordt aardig groter en dat is niet de bedoeling. Gewoon een set in de juiste maat bestellen.

Wilko

Senior Member
Staat er aan de binnenzijde van je benzineklep niet een lijstje met de juiste maten?
Als die beduidend groter is dqan de resultaten van die maten dan kon je wel eens problemen krijgen met zaken als afwijkingen in de aangegeven snelheid, risiko op het raken van uitstekende delen in de spatborden, sneeuwkettingen die niet meer binnen de spatborden passen e.d.

MartijnMeppel

Nieuw lid
ik rij normaal 225-40-r18 en ga nu in de komende winter op 225-55-r16 rijden, dus iets kleinere stalen velg maar meer demping en confort door hogere band en perfect maat voor de superb

Sk_Hans

Forumguru
Banden met 55 maat (percentage tov breedte) hebben bij gelijke velgdiameter een grotere omtrek dan 45 banden, met alle problemen/gevaren zoals hierboven beschreven. Als die banden dus niet geschikt zouden zijn voor jouw auto, is het vreemd als ze wel op een passende velg gemonteerd zijn. Weet je zeker dat de velg past op jouw Skoda?

eddiea

Forumguru
Banden met 55 maat (percentage tov breedte) hebben bij gelijke velgdiameter een grotere omtrek dan 45 banden, met alle problemen/gevaren zoals hierboven beschreven. Als die banden dus niet geschikt zouden zijn voor jouw auto, is het vreemd als ze wel op een passende velg gemonteerd zijn. Weet je zeker dat de velg past op jouw Skoda?

Waarom zou de velg niet kunnen passen?? Als het steek 5x112 en de juiste ET waarde heeft past de velg gewoon ongeacht welke band erop ligt......... Ik zie er niks vreemds aan behalve de hoogte van de band.

rickvandevelde

Senior Member
Hoogte van de band zal ongeveer 2,7 cm hoger zijn (2x1,35)
Omtrek ongeveer 8,5 cm groter
Misschien past het wel maar echt raadzaam lijkt mij het niet met deze afwijking!

hemi24

Forumguru
Ik zou gewoon voor 65 series gaan, en dan ook nog een setje bijpassende sneeuwkettingen op de kop proberen te tikken. :duh:

Jewepe

Forumguru
Los van alle adviezen en opmerkingen over de velgmaat en ET-waarde is het gevolg van de afwijkende bandenmaat dat je kilometerteller zo'n 7% te weinig zal aangeven. Als je dat acceptabel vindt kun je gewoon de banden monteren (als de velgmaat etc. klopt en zo). Formeel mag het niet. Om voor een typegoedkeuring voor de auto in aanmerking te komen mogen kilometertellers in Nederland niet te weinig aangeven (wel teveel, 5% is vrij normaal).

Sk_Hans

Forumguru
Waarom zou de velg niet kunnen passen?? Als het steek 5x112 en de juiste ET waarde heeft past de velg gewoon ongeacht welke band erop ligt......... Ik zie er niks vreemds aan behalve de hoogte van de band.
Wat ik bedoelde is het volgende. Als de bandenmaat niet geschikt is voor deze auto, is de kans groot dat de velg ook niet geschikt is. Waarom immers zou iemand banden die niet geschikt zijn voor deze auto op een velg monteren die wel geschikt is. Je kunt niet zomaar een velg van een andere auto monteren. Wellicht dat de vraagsteller een set velgen met winterbanden (in een bijna gelijke maat) over kon nemen, zonder zich te realiseren dat je dat niet zomaar tussen elke auto uit kunt wisselen.

Constant

Erelid
Los van alle adviezen en opmerkingen over de velgmaat en ET-waarde is het gevolg van de afwijkende bandenmaat dat je kilometerteller zo'n 7% te weinig zal aangeven. Als je dat acceptabel vindt kun je gewoon de banden monteren (als de velgmaat etc. klopt en zo). Formeel mag het niet. Om voor een typegoedkeuring voor de auto in aanmerking te komen mogen kilometertellers in Nederland niet te weinig aangeven (wel teveel, 5% is vrij normaal).
Formeel mag het niet en toch adviseer je het te doen?

En wat te doen als je een aanrijding hebt en blijkt dat je een niet-goedgekeurde bandenmaat hebt op je auto? Volgens mij ben je dan niet verzekerd, het is namelijk een contractuele voorwaarde van je verzekeraar dat je auto moet voldoen aan de eisen van de RDW........ bij kleine schade zullen ze geen expert sturen, maar bij grotere brokken natuurlijk wel......

Is het niet logischer om aanpassing van de snelheidsmeter toe te passen? En natuurlijk ook andere zaken, zoals als de afstand tot de ophanging moet in orde zijn!

Canon-Eye

Forumguru
Om voor een typegoedkeuring voor de auto in aanmerking te komen mogen kilometertellers in Nederland niet te weinig aangeven (wel teveel, 5% is vrij normaal).
Dat geldt met name voor de snelheidsmeter, wat iets anders is dan de kilometerteller (al is er natuurlijk een verband). (*)

De kans is groot dat je snelheidsmeter dan vrijwel correct gaat aangeven (kun je checken met de navigatie).
De kilometerteller - oftewel de aanduiding van het afgelegde aantal kilometers - zal ook minder gaan aangeven dan voorheen, maar ook hier is de kans vrij reëel dat dit dichter bij de waarheid komt te liggen. Jammer voor je dealer, gunstig voor je onderhoudskosten omdat je niet meer "te vroeg" voor een beurt gaat...

(*)zie Richtlijn 75/443/EEG (Raad van Europa)

De essentie hiervan in Jip & Janneke-taal:
De afgelezen snelheid moet liggen tussen de werkelijke snelheid en 110% van de werkelijke snelheid plus 4km/h.

Concreet: als je daadwerkelijk 100 echte km per uur rijdt, moet de afgelezen snelheid liggen tussen 100 en 114 km/u.

Voor de liefhebber:
Bekijk bijlage Afwijking-snelheidsmeter.pdf

Jewepe

Forumguru
@Canon-Eye
Terechte opmerking. Mijn aanduiding van "kilometerteller" was onnauwkeurig. Ik bedoelde de snelheidsmeter. Jouw aanvulling maakt het volledig.
@Constant
Ik ben me niet bewust van een advies. Letterlijk schrijf ik "Als je dat acceptabel vindt ......".

andrehj

Forumguru
ik rij normaal 225-40-r18 en ga nu in de komende winter op 225-55-r16 rijden, dus iets kleinere stalen velg maar meer demping en confort door hogere band en perfect maat voor de superb
Ik neem aan dat je en tikfout hebt gemaakt en gewoon 205/55r16 bedoelt? Anders wordt je wiel wel erg groot en gaan je kilometerteller en snelheidsmeter flink (ca 10%) afwijken t.o.v. wat hij bij je standaard band aangeeft. Ook sneeuwkettingen gaan met jouw maat zeker niet meer passen.
215/55r16 is een maat die voor veel Superbs nog wel is toegestaan. Nadeel van deze maat is echter dat ie nogal exotisch is t.o.v. de superstandaard 205/55r16 en daarom duur een zeer slecht verkrijgbaar is.

veld94

Lid
Sorry voor de blanco mail hieronder, het knippen en plakken ging niet zoals ik graag had bedoeld. Hier een link naar de website waar je gemakkelijk je huidige en je nieuwe bandenmaat kan invoeren, en je kan direct aflezen wat de gevolgen en veranderingen zijn.

TECHNIEK - BANDENMAAT / TELLERAFWIJKING

mmm aparte discussie,

Heel simpel antwoord. Het kan!

Alleen 1 maar, je teller gaat afwijken. Dit is niet abnormaal veel ik ben van 14 naar 17 inch gegaan met andere bandenmaat wat het inhoudt is dat je teller afwijkt. even met de tomtom rijden en kijken wat hij aangeeft. Waarschijnlijk zal de snelheid die dan op tomtom staat exact de snelheid zijn die op display verschijnt. Wat inhoudt dat je gewoon niet de 10 km per uur te hard kunt rijden wat de meeste normaal doen. anders kun je wel eens een prent krijgen..

Verder de discussie met verzekering en of het mag is allemaal best ver gezocht.

Maak voor jezelf de afweging of de afwijking een probleem is!

Canon-Eye

Forumguru
Wat inhoudt dat je gewoon niet de 10 km per uur te hard kunt rijden wat de meeste normaal doen. anders kun je wel eens een prent krijgen.
Voor 't gemak rij ik eigenlijk altijd op de tomtomsnelheidsaanduiding. En dáárop neem ik tot 5 km/h marge (naar boven) op de cruisecontrol, dan schiet je lekker op terwijl je bekeuringstechnisch weinig tot niets kan gebeuren (wijst de praktijk uit).
Alleen bij trajectcontroles is het wel slim om die marge tot 1 of 2 km/h te beperken...

CDK

Forumguru
Onder mijn superb zitten 225/45/17 banden.
nu kan ik een setje winterbanden krijgen op velg met de maat 225/55/17
Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze bandenmaat en of het kan?

alvast bedankt
Ton
krijgen nog wel liefst, dan zou ik ze er zeker onder leggen, die afwijking moet zeker geen probleem zijn hoor!

Bovenaan Onderaan