Mijn vorige auto Passat uit 2003 klopte het gemiddelde verbruik, op 0,2 km/l te zuinig na, heel aardig met de berekening van getankte liters en gereden kilometers.
Deze Superb vertelde me echt fabeltjes. Ik heb in VCDS de 100% waarde toen naar 115% gezet en dat klopt een stuk beter.
Ik noteer per tankbeurt de km's en het gemiddelde verbruik in tellers 1 en 2 en de hoeveelheid getankte brandstof.
Hieruit is over een lang (teller 2) traject (bij mij tot >5000 km) het werkelijk verbruik te berekenen en daarmee de correctiefactor.
Echter zie in het bijgehouden verbruik in mijn Excel sheet dat het de laatste tijd slechter klopt en kom ik nu eerder op een correctiefactor van 119%. Tja, en waar ligt dat nu aan?
Over voldouwen gesproken, gewoon tot het randje....
Ja, de wet van Boyle's Geilezak gebruik ik regelmatig voor volumecorrecties...
Bij mijn 2e Mazda 626 op LPG was ik verbaasd dat er veel meer gas in ging met dezelfde tankinhoud als de 626 daarvoor. Alleen ging deze tank verder dan de 80% vulling, er was dus wat kapot.
Diverse malen heb ik hem dus echt vol getankt en ging daarna ook (langer) rijden. Ook stond die eens toch in de volle zon. Ik heb echter nooit gemerkt dat ik ineens veel minder km's op een liter reed en dus gas verloor.