H4 of H7

Fabia

† In Memoriam
Ik heb een Fabia 2009 met gewone koplampen, heb ik dan H7 lampen? Ik wordt niet helemaal wijs van mijn instructie boekje, voordat jullie beginnen met RTM:regels:.

Koplamp.1.jpg

piair1982

Forumguru
H4 lampen heb je. Volgens de foto.
Op de stekker van H4 zitten drie polen.

H7 is met projector.of lens.
Op de stekker zitten twee polen.

Noord26

Forumguru
@ Piair: H7 kan zowel met als zonder projector zijn en staat er daarom los van. Sterker nog, het grootlicht van je eigen 1.2 Tsi is een H7-lamp zonder projector. ;)

H4 is een lamp met 2 gloeidraden (3 aansluitingen aan de achterzijde). H7 heeft er maar een gloeidraad (en 2 aansluitingen aan de achterzijde). Als er geen 2e lamp gaat branden naast je normale koplamp heb je te maken met een H4 (dan gaat de andere gloeidraad in dezelfde lamp branden). Ik zie maar 1 lamp zitten voor zowel dim- als grootlicht > H4.

Je kunt eens dichtbij bekijken of je 2 of 1 gloeidraad ziet zitten; of de lamp er even uit pakken. Je kan het ook zien aan de hoeveelheid aansluitingen van de lamp of stekker waar hij op zit. Dat zie je het meteen.

H4: h4.jpg

H7: h7.jpg

Fabia

† In Memoriam
Bedankt voor de antwoorden, ik kwam niet goed uit het bekende instructie boekje.

Noord26

Forumguru
In het instructieboekje staat meestal ook niet specifiek in vermeld welk type koplamp er in zit. Daarin staan alle mogelijke lampen vermeld die er in kunnen zitten, afhankelijk van de uitvoering. Kwam daar ook al achter bij onze manual..

Noord26

Forumguru
@ Niko: waar zie jij de 2e H7 lamp zitten dan? Het stadslichtje?

Onderbouw het eens AUB? Want ik ga all-inn voor H4.. :rolleyes: De gehele constructie van de koplamp is daarop namelijk gebaseerd. Enigste uitsluitsel kan Fabia echter zelf geven door er een lamp uit te vissen..

Fabia

† In Memoriam
Er staat:

Bij koplampen met de module (halogeengloeilamp H7) de steker met de halogeengloeilamp tot aan de aanslag naar links draaien en wegnemen.

Bij koplampen met reflector (halogeengloeilamp H4) de steker van de lamp trekken, de borgbeugel ontgrendelen en de halogeengloeilamp naar achteren toe wegtrekkken.

Lekker duidelijk dus, module???????? steker???????????????

Noord26

Forumguru
Je hebt in ieder geval een reflector koplamp, daarom ga ik nu even uit van H4 beschrijving. Je kunt de stekker gewoon los halen van de achterkant van de lamp. Recht naar achteren trekken. Als het H4 is zie je dan 3 ijzeren aansluitingen op de lamp zitten. De lamp zal nog vast blijven zitten met een borgveertje aan de behuizing, terwijl de stekker los is. Dat veertje moet je achter een haakje vandaan halen en dan kun je het veertje zo'n 120 graden opzij klappen, hierdoor komt de lamp vrij.

Is er eentje kapot?

hemi24

Forumguru
kwestie van even in het donker instappen en kijken wat er gebeurt als je van dimlicht naar grootlicht schakeld: komt er licht bij heb je H7; zie je het licht overschakelen heb je H4...

Antera

Donateur
zou volgens phillips H7 zijn voor de combi en de niet combi H7 al ben ik dan benieuwd waar grootlicht zich bevind mits dit met een Bi-systeem werkt

Cordoba

Forumguru
kwestie van even in het donker instappen en kijken wat er gebeurt als je van dimlicht naar grootlicht schakeld: komt er licht bij heb je H7; zie je het licht overschakelen heb je H4...

Volgens mij niet juist (of slecht geformuleerd):
- bij H4 komt er meer licht uit hetzelfde deel van de lamp doordat bij grootlicht de 2e gloeidraad óók wordt geactiveerd (die van het dimlicht blijft gewoon branden)
- bij H7 komt het licht van het grootlicht uit een ander deel van de koplamp: dimlicht en grootlicht hebben een eigen reflector/projectorlens. Je hebt dus 2 bolletjes H7 voor dimlicht, en 2 andere bolletjes H7 voor grootlicht!! (ook hier blijft het dimlicht branden bij inschakelen grootlicht)

Waar overigens H7 staat kun je voor oudere auto's ook H1 lezen, principe is hetzelfde, alleen een ouder model bolletje.

Het feit dat het instructieboekje niet duidelijk is, is niet zo vreemd: als ik het goed heb is of je H4 of dubbel H7 (of H1) hebt afhankelijk van de uitvoering van je auto. Even globaal ingedeeld: de basisuitvoeringen hebben H4 koplampen, de luxe/sportieve versies hebben dubbel H7.

Noord26

Forumguru
@ Cordoba: bij H4 gaat de gloeidraad van het normale dimlicht uit en gaat de andere branden. De aanname dat ze beiden gaan branden is dus niet waar. ;)

EdK

Forumguru
Fabia t benne dezelfde lampen als de RR en dus gewoon de oude vertrouwde en simpele H4 lampen
En t mot ook in die RTFM ergens staan hoor

Cordoba

Forumguru
@Noord26: stel dat je gelijk hebt, hoe kan het dan, dat bij kapot grootlichtdraadje je wel dimlicht hebt in de betreffende H4 koplamp (bij ingeschakeld grootlicht dus)? En er is nog een reden dat me dat onwaarschijnlijk voorkomt, dimlichtdraad is 55W, grootlicht is 60W als ik me niet vergis. Nu zit de gloeidraad voor grootlicht wel op een andere plaats, maar verschil in licht lijkt me wel erg groot voor stap van 55W naar 60W.

Cordoba

Forumguru
@ Cordoba: bij H4 gaat de gloeidraad van het normale dimlicht uit en gaat de andere branden. De aanname dat ze beiden gaan branden is dus niet waar. ;)

Ik zal het binnenkort wel eens meten op mijn eigen Faab (als je gewoon de aansluitingen meet, kan er geen misverstand zijn, met het oog is dit zeker niet te zien door de felheid van het licht.

@ Niko: waar zie jij de 2e H7 lamp zitten dan? Het stadslichtje?

Onderbouw het eens AUB? Want ik ga all-inn voor H4.. :rolleyes: De gehele constructie van de koplamp is daarop namelijk gebaseerd. Enigste uitsluitsel kan Fabia echter zelf geven door er een lamp uit te vissen..
sorry ik heb mij vergist het is idd h4.

Wild Chocolate

Senior Member
Volgens mij is het bij de meeste voertuigen zo:

Wanneer je dimlicht aanhebt en je trekt het hendel naar je toe (seinen) licht de 2e draad op samen met de 1e,
Wanneer je het hendel van je af duwt (groot licht, vaste hendelstand) gaat alleen de grootlicht draad branden.
Wanneer je het hendel naar je toetrekt, terwijl het dimlicht uit is, gaat ook alleen het grootlicht draadje branden.

Bovenaan Onderaan