Fleu
Lid
Ik had vandaag iets vreemds met mijn Citigo van 2018 (60000 km), pas nog een grote beurt gehad. Eergisteren ging ik naar/door de wasstraat. Prima, hij glom als nieuw. Een kwartier later stond-ie weer voor mijn huisdeur. Daar bleef hij vervolgens anderhalve dag staan. Maar toen ik vanochtend wilde wegrijden kwam hij niet van zijn plaats. Daar heeft hij wel vaker last van als hij een lange tijd heeft stilgestaan, maar als je daarna wat 'doorduwt' komt hij weer prima van zijn plek. Maar nu niet. Heb een paar keer de handrem aangetrokken en weer losgelaten (lichtje aan, lichtje uit), maar hij wilde echt nauwelijks in beweging te komen - zowel niet voor- als achteruit, ik probeerde beide kanten op. Met heel veel gas en een loeiende motor kwam ik uiteindelijk een halve meter van mijn plek, maar dat ging dusdanig stroef en rasperig dat ik wist dat ik iets zou forceren met alle ellende van dien. Mijn diagnose (ik ben technisch een onbenul): de handrem of de gewone remmen zijn vastgelopen vanwege het binnengekomen vocht in de wasstraat. Maar dit keer dan ook echt muur- en muurvast.
Afijn, aan het einde van de middag, ruim zeven uur later - de zon scheen volop, het was droog en warm - probeerde ik het opnieuw. En alweer hetzelfde euvel: er was iets dat de wielen ernstig blokkeerde. Als ik meer gas gaf leek de auto zelfs van voren iets omhoog te komen. Maar rijden, ho maar! En zo was ik al balend een beetje aan het rommelen met het gas en de handrem, totdat ik ineens een harde, metalige PING hoorde (ik meen ergens voorin). En jawel, nu kwam de Citigo gewoon van zijn plaats, alsof er niks aan de hand was. Heb vervolgens een paar kilometer rondgereden en enkele flinke remproeven gedaan. Alles werkte nu perfect. Ik blij, want ik zag al voor me dat mijn vastgelopen autootje met een oplegger zou moeten worden opgehaald
Lang verhaal kort: wat zou hier aan de hand (geweest) zijn? Vocht? Een pal, kabel of remklauw die klemde? Iemand een idee?
Afijn, aan het einde van de middag, ruim zeven uur later - de zon scheen volop, het was droog en warm - probeerde ik het opnieuw. En alweer hetzelfde euvel: er was iets dat de wielen ernstig blokkeerde. Als ik meer gas gaf leek de auto zelfs van voren iets omhoog te komen. Maar rijden, ho maar! En zo was ik al balend een beetje aan het rommelen met het gas en de handrem, totdat ik ineens een harde, metalige PING hoorde (ik meen ergens voorin). En jawel, nu kwam de Citigo gewoon van zijn plaats, alsof er niks aan de hand was. Heb vervolgens een paar kilometer rondgereden en enkele flinke remproeven gedaan. Alles werkte nu perfect. Ik blij, want ik zag al voor me dat mijn vastgelopen autootje met een oplegger zou moeten worden opgehaald
Lang verhaal kort: wat zou hier aan de hand (geweest) zijn? Vocht? Een pal, kabel of remklauw die klemde? Iemand een idee?
Laatst bewerkt: