(Hand)rem geblokkeerd

Fleu

Lid
Ik had vandaag iets vreemds met mijn Citigo van 2018 (60000 km), pas nog een grote beurt gehad. Eergisteren ging ik naar/door de wasstraat. Prima, hij glom als nieuw. Een kwartier later stond-ie weer voor mijn huisdeur. Daar bleef hij vervolgens anderhalve dag staan. Maar toen ik vanochtend wilde wegrijden kwam hij niet van zijn plaats. Daar heeft hij wel vaker last van als hij een lange tijd heeft stilgestaan, maar als je daarna wat 'doorduwt' komt hij weer prima van zijn plek. Maar nu niet. Heb een paar keer de handrem aangetrokken en weer losgelaten (lichtje aan, lichtje uit), maar hij wilde echt nauwelijks in beweging te komen - zowel niet voor- als achteruit, ik probeerde beide kanten op. Met heel veel gas en een loeiende motor kwam ik uiteindelijk een halve meter van mijn plek, maar dat ging dusdanig stroef en rasperig dat ik wist dat ik iets zou forceren met alle ellende van dien. Mijn diagnose (ik ben technisch een onbenul): de handrem of de gewone remmen zijn vastgelopen vanwege het binnengekomen vocht in de wasstraat. Maar dit keer dan ook echt muur- en muurvast.
Afijn, aan het einde van de middag, ruim zeven uur later - de zon scheen volop, het was droog en warm - probeerde ik het opnieuw. En alweer hetzelfde euvel: er was iets dat de wielen ernstig blokkeerde. Als ik meer gas gaf leek de auto zelfs van voren iets omhoog te komen. Maar rijden, ho maar! En zo was ik al balend een beetje aan het rommelen met het gas en de handrem, totdat ik ineens een harde, metalige PING hoorde (ik meen ergens voorin). En jawel, nu kwam de Citigo gewoon van zijn plaats, alsof er niks aan de hand was. Heb vervolgens een paar kilometer rondgereden en enkele flinke remproeven gedaan. Alles werkte nu perfect. Ik blij, want ik zag al voor me dat mijn vastgelopen autootje met een oplegger zou moeten worden opgehaald :confused:
Lang verhaal kort: wat zou hier aan de hand (geweest) zijn? Vocht? Een pal, kabel of remklauw die klemde? Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het zou best de handremkabel kunnen zijn, of iets in de remtrommels achter. Heb er met m'n Octavia ook wel eens last van dat de handrem niet zo soepel loskomt, en dat komt vaker voor. Je kan de handremkabel eens in (laten) spuiten met siliconenspray, en/of een garage naar de achterremmen laten kijken. Al is het niet te verwachten dat er iets in de trommels vast gaat zitten door een wasbeurt, de trommels zijn volgens mij waterdicht.

En idd werkt de handrem op de wielen achter @Peter-036, maar ik lees niets in t verhaal dat dat uitsluit? Hooguit de vraag waar de kloenk vandaan kwam toen ie losschoot. Al kan dat soms erg vertekenen.

En Menno @Rosinfield probeert geloof ik te zeggen dat ie t ook wel eens gehad heeft ;)
 

Eltjo

Forumguru
Ik zet hem bijna nooit op de handrem op vlak terrein, maar in de versnelling.
En na het wassen van de velgen met een hoop water, gaan ook blokken aan de schijven vastroesten. Als ik dan langer de auto daarna niet gebruik laat ik hem b.v. de volgende dag iets naar voren rollen op de oprit. Dan komt ie ook los en gaat dan naar een andere plek op de schijven.
 

Fleu

Lid
Het zou best de handremkabel kunnen zijn, of iets in de remtrommels achter. Heb er met m'n Octavia ook wel eens last van dat de handrem niet zo soepel loskomt, en dat komt vaker voor. Je kan de handremkabel eens in (laten) spuiten met siliconenspray, en/of een garage naar de achterremmen laten kijken.
Nu je dat zegt, de allereerste keer (vanmorgen vroeg) dat ik weg wilde rijden, leek het wel of de handrem iets anders aanvoelde, alsof hij maar half omhoog kwam en niet verder wilde. Ik zal daar de komende ritjes op letten en wellicht naar laten kijken. Dank voor deze tip in ieder geval.
 

Fleu

Lid
Kijk ook goed naar de homokineten in de vooras, want ik geloof er nog niet zozeer in dat dit een remprobleem was.
Ik dacht ook dat de hand-(parkeer-)rem op de achterwielen werkte.
Dank voor je reactie, Peter.
Ik weet niet precies wat homokineten zijn. Zijn dat die dingen in die rubber bolletjes? Een van die rubberen ballen is vorig jaar overigens vervangen i.v.m. een apk-keuring, maar toen werd mij verteld dat 'wat daarin zat' er goed uitzag. Maar zou je bij een probleem met die homokineten dat niet vooral moeten merken tijdens het sturen? En ik merkte geen enkele verandering in het rij- of stuurgedrag op, behalve dan vanochtend die harde blokkade bij het wegrijden. Die vreemd genoeg nu - na een harde kloenk - ineens voorbij lijkt.
 

Fleu

Lid
Ik zet hem bijna nooit op de handrem op vlak terrein, maar in de versnelling.
En na het wassen van de velgen met een hoop water, gaan ook blokken aan de schijven vastroesten. Als ik dan langer de auto daarna niet gebruik laat ik hem b.v. de volgende dag iets naar voren rollen op de oprit. Dan komt ie ook los en gaat dan naar een andere plek op de schijven.
Dank voor de tip, Eltjo.
Maar dat vastroesten gebeurt toch niet binnen twee dagen? En dan nog iets, de P van mijn autootje loopt iets af, vandaar dat ik altijd de handrem gebruik. Maar ik zal hem nu wat vaker - zeker bij nattigheid - in zijn versnelling laten staan.
 

hemi24

Forumguru
Wanneer heeft deze Citigo voor het laatst een beurt bij een officiële dealer gehad?
Ik vermoed dat de remtrommels achter al een hele tijd niet los zijn geweest en daarom ook niet schoon zijn gemaakt..?
 

EdK

Forumguru
En trommels worden als goed is elke beurt gecontroleerd en gereinigd....
Stonden bij mij in iedergeval elke keer op de afvinklijst van wat ze hadden gedaan....
 
Dit klinkt alsof er voeringmateriaal of de remschoen zelf is losgekomen van een van de trommelremmen van de achteras. Zeker ook omdat OP aangeeft al vaker problemen te hebben met wegrijden nadat de auto op de handrem geparkeerd is geweest. Door gebruik van veel geweld is de rem uiteindelijk wel los gekomen.
Nu zul je niet direct iets merken qua remgedrag, want de remmen achter leveren hooguit 30% van de totale remkracht. Veilig is het natuurlijk allerminst en dient zo snel mogelijk opgelost te worden. Reken op een totale remrevisie van de achteras.
 

Fleu

Lid
Wanneer heeft deze Citigo voor het laatst een beurt bij een officiële dealer gehad?
Ik vermoed dat de remtrommels achter al een hele tijd niet los zijn geweest en daarom ook niet schoon zijn gemaakt..?
Laatste grote beurt bij de officiële dealer (A-Point, Almere) was 14 maanden terug. Op de betreffende onderhoudslijst staan allemaal V'tjes, dus ook bij 'remsysteem' en 'remblokken'. Ik neem toch aan dat ze toen de zaken afdoende hebben gecontroleerd.
Laatste beurt was een kleine, 2 maanden terug, maar die was bij de Kwikfit, ik denk dat ze daar de remtrommels niet losmaken. Wel lees ik op dat laatste inspectie-overzicht de remmentest.
Linksvoor 4550 N, rechtsvoor 4220 N (twee V'tjes erachter, dus oké)
Linksachter 850 N, rechtsachter 820 N (twee V'tjes erachter)
Kortom, je zou er toch een beetje vanuit moeten gaan dat de remmen in orde zijn. Tenzij er een lading vuil of nattigheid in is gekomen in de wasstraat, 3 dagen terug, waarmee ik dit item begon.
Overigens lijkt er ook vandaag weer geen vuiltje aan de lucht...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Fleu

Lid
Dit klinkt alsof er voeringmateriaal of de remschoen zelf is losgekomen van een van de trommelremmen van de achteras. Zeker ook omdat OP aangeeft al vaker problemen te hebben met wegrijden nadat de auto op de handrem geparkeerd is geweest. Door gebruik van veel geweld is de rem uiteindelijk wel los gekomen.
Nu zul je niet direct iets merken qua remgedrag, want de remmen achter leveren hooguit 30% van de totale remkracht. Veilig is het natuurlijk allerminst en dient zo snel mogelijk opgelost te worden. Reken op een totale remrevisie van de achteras.
Dat klinkt verontrustend, Roubsan. Ik zal het dan ook zeker in de gaten houden. Dank voor de reactie.
 

Pindasaus

Forumguru
En trommels worden als goed is elke beurt gecontroleerd en gereinigd....
Weet je dat zeker? Op de prijslijst van 2020 staat het niet onder 'Kleine/Grote/Longlife Onderhoudsservice', maar onder 'Aanvullende werkzaamheden volgens fabriekvoorschrift incl. montage'.
 

Tees

Donateur
Volgens mij vinken ze gewoon blind die hele lijst af ;). Dacht trouwens dat trommels niet elk jaar gereinigd werden, maar kan zijn dat dat tegenwoordig anders is. Vraag me ook af of t nodig is...
 

LongTimeAgo

Senior Member
Wanneer heeft deze Citigo voor het laatst een beurt bij een officiële dealer gehad?
Ik vermoed dat de remtrommels achter al een hele tijd niet los zijn geweest en daarom ook niet schoon zijn gemaakt..?
Onze Mii (2012) moet ook regelmatig z'n trommelremmen laten reinigen. Ze roesten gewoon vast binnen 2 jaar. Beetje bizar. Maar goed, is niet de grootste klus volgens onze garage.
 
Bovenaan Onderaan