(Hand)rem geblokkeerd

Tees

Donateur
Ehm, wat roest er dan vast? Want ik mag toch aannemen dat alle bewegende delen geregeld gebruikt worden bij een rem?
Dat er remstof in de trommel ophoopt is logisch, tis tenslotte een gesloten trommel en remmen = frictie = slijtage. Volgens mij is dát de reden dat ze af en toe schoongemaakt moeten worden.

LongTimeAgo

Senior Member
Oh ja dat kan t ook zijn, ik dacht meer dat er gewoon vocht in/tussen kruipt en dan het 1 en ander laat vastlopen door oppervlakte roest.
Als onze Mii een tijdje stil staat dan willen de achterremmen (trommelremmen) ook echt niet meekomen de eerste paar honderd meter, je hoort ze gewoon schuren. Daarna gaat t weer.

Tees

Donateur
Ach, dat hebben schijven nog veel meer, en dan zie je t ook nog. Paar keer remmen en tis weg gelukkig.

Pindasaus

Forumguru
Laatste grote beurt bij de officiële dealer (A-Point, Almere) was 14 maanden terug. Op de betreffende onderhoudslijst staan allemaal V'tjes, dus ook bij 'remsysteem' en 'remblokken'. Ik neem toch aan dat ze toen de zaken afdoende hebben gecontroleerd.
Laatste beurt was een kleine, 2 maanden terug, maar die was bij de Kwikfit, ik denk dat ze daar de remtrommels niet losmaken. Wel lees ik op dat laatste inspectie-overzicht de remmentest.
Linksvoor 4550 N, rechtsvoor 4220 N (twee V'tjes erachter, dus oké)
Linksachter 850 N, rechtsachter 820 N (twee V'tjes erachter)
Kortom, je zou er toch een beetje vanuit moeten gaan dat de remmen in orde zijn.
Staat op de onderhoudslijst expliciet afgevinkt dat de remtrommels zijn schoongemaakt? Zo niet, dan zou ik daar niet van durven uitgaan.
De slijtage van de remschoenen van de trommelremmen wordt niet per se gecontroleerd, want die gaan lang mee en werken alleen op de -minder belangrijke- achterwielen.

De remmentest van Kwikfit zegt alleen iets over de remkracht, niet over of de trommels schoon zijn.

Tees

Donateur
Al heb ik dan wel weer liever stoffige remtrommels die werken, dan schone remtrommels die niets doen :pardon:

Kees62

Actief lid
Volgens mij vinken ze gewoon blind die hele lijst af ;). Dacht trouwens dat trommels niet elk jaar gereinigd werden, maar kan zijn dat dat tegenwoordig anders is. Vraag me ook af of t nodig is...
Veel garages halen remtrormmels pas los als er bij de APK blijkt dat er verschil zit in remkracht links en rechts, dan wordt er wat schoongemaakt.
Ik doe veel zelf, maar iedere keer loshalen van remtrommels niet, daar gaat wel wat meer tijd overheen.

Bovenaan Onderaan