Handige functie ?

Hoi allemaal,
Sinds woensdag zit ik dagelijks naar mijn octavia te kijken hoe mooi hij is. Maar 1 vraag ben ik nog niet over uit.
Waarom hebben ze bij skoda bedacht dat het handig is om ramen automatisch open en dicht te doen als je het knopje van de afstandbediening vasthoud ? /forum/images/graemlins/crazy.gif
Heeft iemand daar een verklaring voor ? Zelf zie ik er geen handige reden voor te bedenken.
O-ja, de foto's heb ik al gemaakt, maar mijn server moet de laatste testen nog doorstaan voor hij online kan en mag. Komende week meer tijd gelukkig hiervoor.

Frankie

Actief lid
Kijk, zoals ik, ik vergeet vaker een raampie helemaal dicht te doen nadat ik parkeer en een cigaretje in de auto heb gehad (ik rook wel in de auto, maar ALTIJD met raampie open en geen as in de asbak !!!). Dan kun je zonder weer in de auto te moeten de ramen zo dicht doen. Ook handig trouwens op een hete dag om ze allemaal ff open te doen om zo van de ergste hitte af te komen. Die open-functie van de ramen is trouwens niet zozeer van Skoda maar van VAG in dit geval. Zal overigens bij veel andere merken (non-VAG) net zo werken.

Ps: bij "mijn auto" staat Fabia, maar je praat over je Octavia !? which is it going to be ?? /forum/images/graemlins/smile.gif

Henny

Actief lid
Zeker een handige functie! Het is volgens mij inderdaad voor erg hete dagen. Als je auto een tijdje heeft stilgestaan in de zon (b.v. in Zuid-Frankrijk, maar hier eigenlijk ook in de zomer), dan is het heerlijk dat je op die manier (met achterklep open gaat het nog beter) de grootste hitte uit de cabine kan laten wegstromen. Dat wordt trouwens ook altijd aangeraden voordat je je airco aanzet. Ik heb daar al jaren profijt van in de zomers!

@Frankie
Zal het zometeen even aanpassen. Heb tot woensdag een fabia gehad.

Bedankt voor jullie reacties, als ik het zo lees is het inderdaad toch wel handig op warme dagen.

Laus

Actief lid
hoe bedoel je knopje ingedrukt houden? Als je het knopje op de AB ingedrukt houdt gaan de ramen open? Welk knopje precies?

En geld dit ook voor de Fabia?

@Laus,
Op mijn fabia had ik het niet, dit was een elegance uit 2001, dus mogelijk zat het er toen nog niet op. Voor de nieuwe fabia weet ik het niet.
Met het knopje inhouden bedoel ik dat als je het knopje om de deuren te openen (op de sleutel) inhoud voor ong. 2 seconden dat dan de ramen open gaan. Andersom voor het knopje deuren sluiten, dan sluiten de ramen weer.

Ik heb het op mijn octavia demarrage (laatste octo I) ook niet. Heb wel de luxe sleutel, echter niet de luxe functie /forum/images/graemlins/smile.gif

LenK

Forumguru
Vandaag mijn fietsdrager op de Octi gemonteerd.
Deze heeft een 7 polige stekker. Met een verloop wordt deze dan op de 13 polige aansluiting op de auto aangesloten.

Wat bleek vervolgens toen ik naast de auto stond? Alle ramen open! Het aansluiten op de trekhaak aansluiting had schijnbaar het ramen openen getriggerd.

Naderhand heb ik bij het parkeren van de auto die verloopstekker er toch maar tussenuit gehaald.
Mijn vorige auto is al eens "ongemerkt" geopend door het achterklepslot om te draaien met een schroevendraaier -> centrale vergrendeling open.
Nu gaan de deuren wel niet open, maar mijn auto met 4 open ramen maak ik toch ook liever niet mee!

De alle ramen open functie vind ik wel handig, maar alleen als ik er zelf voor kies en niet als bugje bij een andere actie.... /forum/images/graemlins/wink.gif

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: marczelf</font><hr />

@Laus,
Op mijn fabia had ik het niet, dit was een elegance uit 2001, dus mogelijk zat het er toen nog niet op. Voor de nieuwe fabia weet ik het niet.
Met het knopje inhouden bedoel ik dat als je het knopje om de deuren te openen (op de sleutel) inhoud voor ong. 2 seconden dat dan de ramen open gaan. Andersom voor het knopje deuren sluiten, dan sluiten de ramen weer.

[/ QUOTE ]

Met de sleutel kan ik via het slot op mijn fabia de ramen openen en sluiten, via de afstandbediening moet ik het nog proberen.
Is dat iets wat je enkel hebt bij een Skoda of zit dit ook op de wagens van Vw/Audi. /forum/images/graemlins/crazy.gif
Vind het persoonlijk wel een overbodige optie, mij zul je het niet vaak zien gebruiken.

Henny

Actief lid
Is al eens ergens eerder genoemd op het forum, maar ik wist alleen van die functie via de sleutel in het slot en dan aanhouden, openen of sluiten. Kreeg toen van iemand van het forum de opmerking dat het ook via de afstandbediening werkt; ik heb dat toen geprobeerd en dat werkt dus ook (bij mijn O²).
Het is iets van alle VAG auto's. Ik had het op mijn O1 van 2002 en heb het toentertijd aan mijn broer (Seat Leon) en mijn zwager (VW Passat) laten zien dat het bij hen ook werkte.
Zoals ik al schreef: een erg handige functie voor mij!

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mark</font><hr />

Met de sleutel kan ik via het slot op mijn fabia de ramen openen en sluiten, via de afstandbediening moet ik het nog proberen.
Is dat iets wat je enkel hebt bij een Skoda of zit dit ook op de wagens van Vw/Audi. /forum/images/graemlins/crazy.gif
Vind het persoonlijk wel een overbodige optie, mij zul je het niet vaak zien gebruiken.

[/ QUOTE ]

Heb net zitten testen op mijn Fabia Elegance uit 2006, deuren werkte het wel, maar niet via de sleutel /forum/images/graemlins/frown.gif
Vind het persoonlijk wel een handige en gave optie... scheelt weer contact aanzetten wanneer de auto zo heet is en je wilt de ramen open doen... /forum/images/graemlins/smile.gif

higgy

Forumguru
Luie mensen-optie, vanuit het huis de ramen van de auto openen en sluiten /forum/images/graemlins/wink.gif

Fabia

† In Memoriam
Die functie heb ik jaren geleden laten monteren in mijn Swift GTI, was erg handig hoor. Gewoon op de afstandbediening drukken, deuren op slot en de ramen gingen dicht. Helaas openen was er niet bij maar toch was het een handige functie.

arnold

Nieuw lid
Ik heb de ramen laten veranderen bij mijn dealer, op het knopje drukken betekend nu, deuren dicht ramen omhoog in een korte druk. Zo blijven ze nooit meer per ongeluk open staan

Karstieman

Forumguru
@Arnold: Dat is inderdaad wel heel handig.
Ik dacht echt dat de 'afsluiten knop' inhouden de enige manier was om de ramen automatisch te laten sluiten.

MMM

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: arnold</font><hr />

Ik heb de ramen laten veranderen bij mijn dealer, op het knopje drukken betekend nu, deuren dicht ramen omhoog in een korte druk. Zo blijven ze nooit meer per ongeluk open staan

[/ QUOTE ]

Helemaal goed! Dit zouden ze standaard moeten laten doen.

Ik ben overigens nog steeds erg benieuwd naar een lijst van mogelijkheden voor het personaliseren van dit soort functies op m'n O2. Heeft iemand al meer info?

Dey

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

Helemaal goed! Dit zouden ze standaard moeten laten doen.

[/ QUOTE ]

Voor ons kikkerlandje wel ja, maar er zat mensen in warmere landen die graag een raampje op een kier willen houden. Ook honden bezitters willen in het algemeen hun viervoeters voorzien van zuurstof.

MMM

Lid
Ach ja, het is ook nooit goed he.

Maar misschien kun je over 10 jaar wel d.m.v. software op je PC je hele auto personaliseren, via een memorystick even uploaden en klaar.

Bovenaan Onderaan