Handmatige bak wil niet meer schakelen

Hoi allemaal,

gisteren gereden en de auto neergezet zonder problemen, vandaag wil hij niet meer schakelen als de motor draait.
Met motor uit gaat het wel maar niet zo soepel als normaal. Is dit een bekend euvel van de Octavia 3? De auto is een greenline 1.6 tdi uit 2014, 250000 km.
Koppelingsplaat of drukgroep probleem? Of toch de koppelingscilinder? Hoe kan ik dit het beste checken. Het rare is dat het zich niet aangekondigd heeft en opeens is gekomen.

Graag advies.
 

Thijs4motion

Forumguru
Waarschijnlijk 1 vd 2 cilinders.
Hoe is het niveau van de remvloeistof, deze deelt het reservoir met de koppeling.

En als je enkele malen het koppelingspedaal oppompt is het dan beter?
 
Pedaal voelt normaal, ik zal het reservoir even checken. Een paar keer pompen leek niet te werken,
 

Thijs4motion

Forumguru
Raar, wat je zo zelf zou kunnen doen is even onder het dashboard turen of je pedaal nog wel verbonden is aan je cilinder. Anders heb ik zo 123 geen tips
 
Koppeling doet het nog wel, als ik hem in zijn 1 zet en koppeling op laat komen begint hij te rollen. Het lijkt alsof de koppeling net niet ver genoeg vrij komt om te schakelen bij draaiende motor. Ik kan wel schakelen tijdens het rijden met tussengas en dubbel clutchen.
 
Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik luchtfilterhuis verwijder en de koppelingscilinder inspecteer. Als dit goed lijkt zal de drukgroep of plaat mogelijk de boosdoener zijn. Zou natuurlijk kunnen bij 250k km. Niet zo'n leuke klus.
 
Vanochtend voor het rijden een paar keer hard de koppeling ingetrapt. Alles werkt weer normaal nu. Toch even langs de garage gereden, ze hebben geen lekkage van de koppelingscilinders gezien. Wel maakt het druklager veel lawaai vinden ze. Als ik rijd hoor ik ook een raar klunk geluidje na het schakelen dat ik eerst niet hoorde. Ik denk dat het druklager en of drukgroep aan zijn end is. Misschien is er daarin iets afgebroken wat het ontkoppelen heeft bemoeilijkt en dat nu weer losgeschoten is? Ik ga de bak er binnenkort maar eens afpakken...
 

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring met kapotte drukgroep is dat de auto ook met ingetrapte koppeling niet stil blijft staan als ie in de versnelling staat, dat lijkt het dus niet te zijn.
Waren er bij sommige Octavia's geen problemen met de koppeling dat er een veel los kon schieten, of van zijn plaats komen?
 

Duijzer

Donateur
Het kan zijn dat er veel koppelingsstof in het huis zit. Als dat zich ophoopt kan het er voor zorgen dat de platen niet vrij komen. Een paar keer hard intrappen kan dan even helpen, maar het stof is niet weg. Dat zit opgesloten tussen motor en bak. Bovendien komt dat van de platen, dus die zullen dan ook een eind heen zijn
Als je dan toch de bak eraf hebt, controleer ook het vliegwiel op speling..
 
Ja dat zou goed kunnen. Vandaag is het weer helemaal mis en kruipt de auto ook met koppeling ingedrukt. Ik ga een nieuwe koppelingsset bestellen. Hoe kan ik zien of ik een vast vliegwiel of een dubbel massa heb?
 
Ik heb de bak eraf nu, het hele koppelingshuis zit onder roodbruin stof, ik denk ijzerslijpsel dat is gaan roesten. Onderin het koppelingshuis liggen 2 afgebroken en afgesleten metalen lipjes, ik denk van de drukgroep. Het lijkt erop dat er iets stuk is in de drukgroep dat heeft lopen aanlopen/slijten.
Ik ga morgen nieuwe koppeling erin plaatsen. Wel grappig dat de bak een korte priseas heeft zonder priseas lager in het vliegwiel. Had ik nog niet eerder gezien.
 
Bovenaan Onderaan