Handmatige bak wil niet meer schakelen

tim_j

Forumguru
Ben benieuwd waar die afgebroken lipjes van zijn. Eerste gedachten is dat het de vingers zijn van de drukgroep.
Of, vingers van de druklager hevel?
 
Het druklager voelt droog en versleten. Ik heb nu totaal 4 stukjes staal gevonden onderin het koppelingshuis. Ik weet nog niet waarvan, ik denk dat ik de drukgroep open moet maken om te kijken wat er mis is.
De nieuwe koppelingsset is binnen, helaas is 1 van de klikpootjes van het nieuwe druklager tijdens transport gesneuveld. Kan dus niet alles afmaken morgen, dat is jammer.
 
De onderdelen die los lagen lijken het meeste op de 'retractor clip' uit het plaatje hiernaast. Het lijkt dat deze op vermoeiing gebroken zijn
 

Bijlagen

  • 20220404_195544.jpg
    20220404_195544.jpg
    668,3 KB · Weergaven: 28

catch me

Forumguru
Bekijk bijlage 95572

Dit pijpje aan de passagierszijde is erg roestig en wil ik ook vervangen, waar dient dit voor?
Da's volgens mij koelvloeistof pijp voor koeling naar egr / intercooler met elektrische waterpomp erbij, Zit er ook één van aan de voorkant motor.
Deze zou ik wel vervangen om lekkage of andere problemen te voorkomen.
Check bij beide pompjes de stekkeraansluiting inwending, door lekkage vanuit de pompjes intern kan dat corroderen met gevolg storingen etc
 
Kom per abuis hier terrecht.
maar wat ik weet van druklagers; die houden er niet van lang belast te worden..

Wat veel mensen doen en vroeger ook met rijles aangleerd werd is bij het verkeerslicht de koppeling ingetrapt te houden en de versnelling in 1. Zodat je bij groen licht meteen weg kan; dat was het idee. Maar wat voor het druklager stukken beter is is gewoon de wagen in neutraal zetten en koppeling los..
 

Kanerr

Forumguru
Grappig dat je dat zegt. De druklager van de Citigo is een zwak punt en bij mij ratelt hij als een gek. Wat ik dus doe om geen geluid te hebben is koppeling indrukken en in zn 1 houden :D
 
Bovenaan Onderaan