"handvat" om achterklep O2 Combi te sluiten

nemo

Senior Member
Zelf ook 3 honden (labradors + kruising herder/??) die heel vaak mee gaan, en nog nooit hebben ze er aan geknaagd...
Heb wel een hondenrek erin laten zetten, want anders zouden ze naast me zitten :>

Is ook een stuk veiliger he! Een hond is gewoon losse lading, stel je voor dat je een aanrijding krijgt :(

Ronnie

Forumguru
Is ook een stuk veiliger he! Een hond is gewoon losse lading, stel je voor dat je een aanrijding krijgt :(
Ik heb afgelopen maandagavond een brandweer(oefen) airbagtraining gehad, je kunt je maar moeilijk voorstellen hoeveel krachten er vrijkomen bij een aanrijding: b.v. bij zo'n 80 km/u zit je al gauw op 30G!
Rekensommetje leert dan dat een hondje van 20 KG al snel op zo'n 600(!)KG komt, dus zo'n rekje is zo verkeerd nog niet!
Ook eens zo'n 120 ltr bijrijdersairbag laten ploffen; leuk voor oud en nieuw!

nemo

Senior Member
Ik heb afgelopen maandagavond een brandweer(oefen) airbagtraining gehad, je kunt je maar moeilijk voorstellen hoeveel krachten er vrijkomen bij een aanrijding: b.v. bij zo'n 80 km/u zit je al gauw op 30G!
Rekensommetje leert dan dat een hondje van 20 KG al snel op zo'n 600(!)KG komt, dus zo'n rekje is zo verkeerd nog niet!
Ook eens zo'n 120 ltr bijrijdersairbag laten ploffen; leuk voor oud en nieuw!

Jullie zijn er toch juist om ze niet te laten ploffen!
Had iets met accu te maken.. :smirk:

Ronnie

Forumguru
Jullie zijn er toch juist om ze niet te laten ploffen!
Had iets met accu te maken.. :smirk:
Helemaal goed! Maar het gevaar is b.v. als de bestuurdersairbag wel ploft en de bijrijdersbag niet(stoelsensor meet of de stoel bezet is) het systeem nog een tijdje actief is(tussen de 10 min.en 30 min., ook met afgekoppelde accu) en bijv. de "gordijn" airbags aan de dakhemel, stoelairbags enz.
Ik heb hier tijdelijk een VW Touran staan, hier zitten er b.v. 8 stuks in!
Ook als je met een sleutel de bijrijdersairbag kunt uitschakelen voor b.v. een kinderzitje, DOE DIT NOOIT! Het is nooit safe! Dan bedoel ik dat maxicosi's op de achterbank thuishoren! Het systeem is n.l nooit 100% te vertrouwen i.v.m. allerlei "vreemdspanningen" van b.v. Can-Bus systeem, computers, radio/navisystemen enz. Ik kan hier wel een boek over schrijven, maar daar is dit mooie forum niet voor bedoeld.
Wil je iets meer weten: www.airbagtraining.nl , dit was onze instructeur.

EdK

Forumguru
Helemaal goed! Maar het gevaar is b.v. als de bestuurdersairbag wel ploft en de bijrijdersbag niet(stoelsensor meet of de stoel bezet is) het systeem nog een tijdje actief is(tussen de 10 min.en 30 min., ook met afgekoppelde accu) en bijv. de "gordijn" airbags aan de dakhemel, stoelairbags enz.
Ik heb hier tijdelijk een VW Touran staan, hier zitten er b.v. 8 stuks in!
Ook als je met een sleutel de bijrijdersairbag kunt uitschakelen voor b.v. een kinderzitje, DOE DIT NOOIT! Het is nooit safe! Dan bedoel ik dat maxicosi's op de achterbank thuishoren! Het systeem is n.l nooit 100% te vertrouwen i.v.m. allerlei "vreemdspanningen" van b.v. Can-Bus systeem, computers, radio/navisystemen enz. Ik kan hier wel een boek over schrijven, maar daar is dit mooie forum niet voor bedoeld.
Wil je iets meer weten: www.airbagtraining.nl , dit was onze instructeur.

Dus maw het is zaak voor jullie bij een zwaar ongeluk om eerst de accu polen los te koppellen ?

Ronnie

Forumguru
Dus maw het is zaak voor jullie bij een zwaar ongeluk om eerst de accu polen los te koppellen ?
Juist, en dan beginnen met aibaghoezen te plaatsen(met spanbanden) over de niet afgegane airbags, dan de binnenbekleding slopen/pellen om te zien waar de airbagladingen zitten van de niet geexplodeerde airbags voor we beginnen met knippen! Je wordt er niet vrolijk van als je zo'n ding voor je hoofd krijgt, of tegen je ribbekast, dan heb je wel wat gebroken!

EdK

Forumguru
Juist, en dan beginnen met aibaghoezen te plaatsen(met spanbanden) over de niet afgegane airbags, dan de binnenbekleding slopen/pellen om te zien waar de airbagladingen zitten van de niet geexplodeerde airbags voor we beginnen met knippen! Je wordt er niet vrolijk van als je zo'n ding voor je hoofd krijgt, of tegen je ribbekast, dan heb je wel wat gebroken!

Maar wat maakt dan het verschil dat het met een aanrijding je leven kan redden maar zodra ongeluk is gebeurd en airbag is niet afgegaan dat het levensbedreigend kan zijn ?
Want die airbag komt toch in beide gevallen met dezelfde rotvaart eruit lijkt me ?

Ronnie

Forumguru
Is ook juist, maar de reactietijd (de tijd dat eerst de gordelspanners geactiveerd worden en daarna de airbags) is net genoeg voor de afstand hoofd-voorruit, de airbag loopt onmiddelijk leeg (er zitten gaten in van zo'n 5 cm doorsnee), om te voorkomen dat je de nekwervels breekt.Als wij aan het werk zijn en het slachtoffer moeten stabiliseren, en er zou er nog een ploffen, zitten wij midden in de vuurlinie!
De explosieve kracht van de bestuurdersairbag staat gelijk aan die van een handgranaat! (de bijrijdersairbag is nog groter en zwaarder uitgevoerd omdat de te overbruggen afstand in dezelfde tijd groter is).Let wel, dit alles gebeurd in 1/100 seconde!

Gieliovd

Forumguru
Door compleet andere houdingen lijkt mij en andere krachten die vrij komen. Als je een klapper maakt ben je blij met de remmende kracht van de AB maar als hij bij stilstand eruit vliegt dan wordt je met een rotvaart in je stoel gesmeten, bijvoorbeeld.

Of als jij als reddingswerker net de wagen in leunt en je krijgt hem voor je hoofd.

Of je hebt al nekletsel, krijg je zo'n ding in je nek!

EdK

Forumguru
Bedankt voor het duidelijk maken van dit Ronny, en het maakt voor mij zoveel duidelijk dat als ik bij een ongeluk betrokken raak en er niets aan overhou toch me motorkap opentrek en de accupolen zal loshalen !
En indien mogelijk bij derde net zo !
Het is eigenlijk jammer dat men hier geen postbus 51 spot van maakt , of drijf ik nu te ver door ?

Ronnie

Forumguru
Nog 1 keer off topic: Nee, het zou goed zijn op dergelijke gevaren te wijzen, zoals kinderen zonder gordel op de achterbank,(dan nog te zwijgen over de DVD schermen aan de hoofdsteun van de voorstoel.....)
Trouwens alleen de massakabel(meestal zwart of bruin) volstaat al, gevaarlijk wordt het bij "petjes"auto's met een 2e accu erin voor de eindversterker!

EdK

Forumguru
Nog 1 keer off topic: Nee, het zou goed zijn op dergelijke gevaren te wijzen, zoals kinderen zonder gordel op de achterbank,(dan nog te zwijgen over de DVD schermen aan de hoofdsteun van de voorstoel.....)
Trouwens alleen de massakabel(meestal zwart of bruin) volstaat al, gevaarlijk wordt het bij "petjes"auto's met een 2e accu erin voor de eindversterker!

Laatste keer off topic hier !

Voor die petjes figuren is het niet erg !
Je weet dat een petje meer bescherming bied dan een veiligheidshelm ?
Is nog niet zo lang geleden een test gedaan , men heeft meerdere helmen van 11 hoog naar beneden laten vallen en ook 1 petje.
Alle helmen waren stuk , maar petje had totaal geen schade !
Conclusie was: petje is veiliger dan een helm !! :grin:

Maar je verhaal is duidelijk en ik hoop voor meerdere mensen, en hoop dat we allen er ons voordeel mee kunnen doen !

WanderZ

Actief lid
CRAP! Ik heb tanden in mijn 'handvat'... Moest vorig weekend tanken toen hij waarschijnlijk uit verveling dacht ik zal dat rubberen bot eens pakken.. vandaag voor het eerst gezien. Naja, niet meer tanken met de hond in de auto dus..? Iemand tips om dit te voorkomen? Smerig spulletje op smeren misschien?

Een voorraadje handgrepen bij de dealer vragen als garantie i.v.m. een "contructiedwaling" bij Skoda? Ontwerper heeft waarschijnlijk zelf alleen goudvissen?

Ik heb zelf voor de honden ook een prachtige goed geïsoleerde aanhangwagen, gebruiken wij als ze gaan trainen of als we met 3 honden op een andere locatie gaan wandelen. Lijkt mij wat ver gaan als je maar 1 hond hebt, maar het is toch iets van een oplossing.

Voor alsnog mis ik toch een inkeping in de binnenbekleding van de achterklep zoals ik bij al mijn voorgaande auto's wel had. Nou ja, ieder merk heeft zo zijn eigenaardigheden moet je maar denken.

Succes met het verder trainen op niet kauwen op het handvat met je hond!

Neptukker

Forumguru
Vrijdag op de IAA de Superb station bekeken.
Ook deze heeft het gummiknuppeltje als greep om dicht te doen. Verder wordt de auto leverbaar met zo'n knop waardoor hij automatisch sluit (en ik neem dan ook aan dat deze automatisch open kan).
Ik heb trouwens geen hond en vind de greep op de OII best handig.

Bovenaan Onderaan