Harddisk op MDI interface

evertbruinsma

Nieuw lid
Sinds juni rij ik rond in een Octavia II met een MDI interface. Bij de aflevering heb ik gekozen voor een IPhone/IPod kabel maar twee maanden geleden heb ik ook een USB kabel er bij gekocht. Ik gebruik de kabel met de mini-USB aansluiting. Hierop heb ik een harddisk aangesloten. Het wordt vandaag de dag wel steeds moeilijker om een harddisk met een mini-USB aansluiting te vinden maar ze zijn er nog. In mijn geval een Harddisk van WesternDigital met een opslag capaciteit van 320Gb. Echter uit de doos gaf de MDI interface steeds aan dat het apparaat niet herkend werd. Terwijl de harddisk wel door de interfacekabel gezien wordt. Na lang experimenteren ben ik er achter gekomen dat de MDI interface alleen een harddisk herkent welke met FAT32 geformateerd wordt. Dit is een formaat welke door Micorsoft in het verleden gehanteerd werd maar niet meer actief ondersteund wordt. Inmiddels is NTFS het meest gebruikt en in dat formaat worden de externe harddisken "af fabriek" uitgeleverd. NTFS wordt door de MDI interface van Skoda niet herkend.
In Windows XP zit nog wel een mogelijkheid om in FAT32 te formateren maar dan gaan Windows niet verder dan 32Gb. En dan kun je beter een SD-geheugenkaartje voor in de radio stoppen :rolleyes:. De oude Windows 95/98 kende nog wel de mogelijkheid om dit soort formaten te formateren, immers gaat FAT32 tot 4Tb!
Hoe formateer je nu een harddisk van 320 Gb in FAT32? Je kunt natuurlijk kijken of je nog ergens een Windows 95/98 machine hebt maar dan zit je weer met de driver voor de USB aansluiting van de betreffende harddisk. Dat is meestal ook een uitdaging.
Je kunt ook gewoon een disk-image van Ubuntu (Linux) downloaden (Ubuntu Live-CD) en op een CD branden. https://help.ubuntu.com/community/LiveCD
Deze CD kun je in een PC of Laptop steken en hiervan opstarten/booten. Dit veranderd niets aan de instellingen van de betreffende harddisk, dus het risico is laag. In Ubuntu zit meestal een disk-media-manager waarmee je het een Grafische User Interface de externe media kunt formateren. Kies dan de FAT mogelijkheid en de Harddisk heeft het juiste formaat. Vervolgens kun je de harddisk afkoppelen en gewoon aan de Windows PC hangen en de favoriete muziek op de externe harddisk kopieren.
320 Gb aan opslagruimte zijn ongeveer 80000 nummer van 4Mb en dat is lang luisterplezier! :laugh:

Wilko

Senior Member
Het is niet moeilijk om een schijf (die kleiner is dan 1TB) in bijvoorbeeld windows 7 te formatteren.
Daarvoor moet je alleen niet het menu gebruiken maar via de command line formatteren.
Hier een uitleg hoe je dat doet: How to Format External Hard Drive to FAT32 in Windows

Persoonlijk zie ik geen echte voordelen om een harde schijf in een auto te gebruiken, maar wel een reeks van nadelen.
-Harde schijven zijn, zeker als ze draaien, veel minder schokbestendig dan een USB stick of memory card.
-Harde schijven zijn een stuk gevoeliger voor temperatuur en temperatuurverschillen dan eerder genoemde USB-sticks en memory cards.
-Harde schijven verbruiken meer energie.
-Harde schijven nemen behoorlijk wat meer ruimte in beslag dan een USB-stick of memory card.

Daarnaast denk ik dat je op een 64 of 128 GB USB-stick al een dusdanige berg aan muziek kwijt kunt dat al maanden, zo niet langer elke dag een andere set nummers kunt luisteren.
Ik denk dan ook dat je met die duizenden uren extra muziek op een harde schijf alleen maar een verschrikkelijke lading overkill in je auto parkeert.
Dat is nog even naast het feit dat er volgens mij maar weinig mensen zullen zijn die een collectie nummers hebben dat die 320 GB nodig heeft.

Rallye

Forumguru
1) Goede oplossingen! Misschien dat één van de Mods ze naar het audio etc.-deel van het forum wil verplaatsen?

2)
Dat is nog even naast het feit dat er volgens mij maar weinig mensen zullen zijn die een collectie nummers hebben dat die 320 GB nodig heeft.

Nou, daar kun je je in vergissen. De reden dat ik geen Sonos gekocht heb....

Wilko

Senior Member
Tja, dat is volgens mij de n=1 zienswijze die daar naar boven komt... :-)

Wat voor een enkel individu geldt zegt absoluut niks over de gehele populatie.

Let wel: Ik had het over "weinig", niet over "geen".

Ik durf dan ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat het overgrote deel van de mensen geen muziekcollectie heeft die 320GB aan opslagruimte nodig heeft. :-)

Rallye

Forumguru
We raken wat OT, maar volgens mij is er een verschil tussen "weinig mensen" en de de rest van de mensen die overblijft als je "het overgrote deel van de mensen" gehad hebt. Maar goed, dat is ook de discussie bij Sonos...... Of je al je muziek mee moet in de auto is dan weer de vraag. Ik kan het goed doen met een 16GB stickje.

Wel, nogmaals, goed dat er nu twee oplossingen op het forum staan. Toch vreemd dat de MDI niet (ook) met NTFS werkt.

evertbruinsma

Nieuw lid
De reden dat ik dit artikel geplaatst heb is meer bedoeld om de mensen die het overwegen te helpen met de manier waarop het aan de praat gekregen kan worden. De keuze voor een geheugenkaartje of een externe harddisk moeten de gebruikers zelf maken. Er zijn voor- en nadelen te over voor beide methoden.
Er worden tegenwoordig voor relatief weinig geld nieuwe externe harddisken aangeboden met een USB3 aansluiting. Deze zijn een stuk goedkoper dan de oude harddisken met USB2 aansluiting. De nieuwe harddisken met USB3 aansluiting zijn snel en hebben vaak een nog veeeeel grotere opslagcapaciteit. Daarmee komt de oudere externe HDD met USB2 vaak vrij. Deze oude HDD kun je dus inzetten in de auto. Naar mijn gevoel is de prijs per Gb van een externe HDD gunstiger dan de prijs voor een SD kaartje. Het harddiskje ligt bij mij in het handschoenenvakje, je hoort hem niet en het extra energieverbruik valt best mee.

Ten aanzien van het verhaaltje om een FAT32 format te doen onder de commando-regel van Windows XP/Vista/7 loop je tegen de beperking aan van de bekende 32Gb. Microsoft heeft in Windows XP/Vista/7 het FAT32 formateren beperkt tot 32Gb. Is de partitie groter dan 32Gb dan krijg je niet eens de keuze om onder FAT32 te formateren. In de DOS box kun je wel met het formateren en partitioneren beginnen. Partitioneer een stukje Harddisk boven de 32Gb en je loopt aan het einde van de formateeractie tegen een foutmelding aan dat de FAT-tabel niet weggeschreven kan worden.
Ik heb dat zelf ook aan de hand gehad. Om nu een 320 Gb harddisk te partitioneren tot 32Gb en daarmee maar 10% van de gehel capaciteit te benutten was voor mij niet bevredigend. Vandaar de methode via Ubuntu.

Gerke

Forumguru
Tja, dat is volgens mij de n=1 zienswijze die daar naar boven komt... :-)

Wat voor een enkel individu geldt zegt absoluut niks over de gehele populatie.

Let wel: Ik had het over "weinig", niet over "geen".

Ik durf dan ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat het overgrote deel van de mensen geen muziekcollectie heeft die 320GB aan opslagruimte nodig heeft. :-)

tegenwoordig wel hoor, aangezien de MDI ook FLAC af kan spelen, zijn mijn bestanden gemiddeld rond de 45 MByte per muzieknummer. Dan is die 320 GByte zo vol ;)
Mijn gehele collectie gaat in ieder geval niet lukken, want dat is inmiddels meer dan 7 TByte :D

Wilko

Senior Member
@evertbruinsma: Het kan goed dat je gelijk hebt en dat het formatteren met FAT32 onder windows 7 van meer dan 32GB niet werkt (heb ik nog niet uitgeprobeerd: Ik gebruik zelf de (gratis) freeware EaseUS Partition Master Home Edition om mijn schijven te partitioneren en formatteren, en dat werkt tot nu toe nog steeds prima).

Ik moet wel zeggen dat ik als alternatief voor een hele Ubuntu image downloaden en er dan eerst nog een CD of DVD van moeten branden, waarna ik met die image de computer opnieuw moet booten het toch een stuk simpeler vind om dan gewoon een eenvoudig gratis Windows 7 tooltje te downloaden en installeren dat ook schijven die groter zijn dan 32 GB met FAT32 kan formatteren.

Paar gratis opties:

External Hard Drive Storage Solutions: Portable, Desktop, Network, SSD (Solid State Drive), Firewire - Hard Drives
(ook voor niet-verbatim harde schijven)
fat32format gratis downloaden

En voor degenen die wat meer willen kunnen met hun harde schijven onder windows is die gratis EaseUS Partition Master Home Edition ook een leuk altenatief voor het aan de slag moeten gaan met een ander OS zoals Ubuntu Linux.

Evilcomputing

Senior Member
Ik heb al sinds ik de Octavia heb (een 2 jaar) een hardeschijf (yep zo'n draaiende) in mijn dashboard kastje liggen @ 320 GB.

Dat gaat prima, tot het weer erg koud wordt.
Bij koud weer, airco gat in dashboard weer dicht. Ook heeft hij dan moeite met opstarten (de amundsen kan hem niet 1,2,3 vinden)
Dat duurt even tot de auto warm is en je kan weer genieten van je muziek collectie.

Het draaiende gedeelte zou ik me niet zo heel druk over maken.
Die kleine Hd's die gevoed worden via usb zijn laptop schijven. Ze zijn daar dus enigszins op berekend.
En ik denk, ach als de schijf stuk gaat kopieer ik er wel opnieuw muziek heen.

Formateren idd naar fat32 (ik heb het gedaan met swissknife) dat was het enige lastige.

Darkside

Forumguru
Ikzelf heb een simpel dos programma in het verleden gebruikt om mijn 320 GB HD te formatteren naar FAT32 (weet alleen niet meer welke al 2 jaar geleden)
En zelf heb ik gekozen voor een 320gb HD omdat de prijs kwaliteits verhouding gewoon gunstig is. Heb de mijne voor 40,- gekocht en daar kocht je toen echt geen 64 GB USB stick voor.
Ook is mijn muziek collectie groter dan 64GB (90gb)en groeiende.
De HD draait nu zowat elke dag voor 2 jaar. En doet het perfect (heb hem wel met klittenband vast geplakt aan de binnenkant van het dashboardkastje).

MacManiac78

Forumguru
Misschien geheel off-topic, maar wat is nu het kleinste bestandsformaat voor audio zonder verlies van kwaliteit? (M.b.t. bestanden overzetten op een Flashstick of HDD voor de MDI)

andrehj

Forumguru
Zonder verlies van kwaliteit? FLAC. Maar dat vind je vast te groot. Dan is het beste alternatief nog altijd MP3, en dan met VBR. Afhankelijk van je kwaliteitseisen (en beschikbare ruimte) kun je zelf de (gemiddelde) bitrate bepalen.

MacManiac78

Forumguru
Ha, dat is me inderdaad een beetje te groot... 45 MB per nummer. Nu begrijp ik meteen waarom de ene rip van mijn discografie zo belachelijk groot is. Ik had dat FLAC eens geprobeerd. Het album werd i.p.v. 4GB --> 22GB.
Nu maar even kijken met welk programma ik ze weer naar MP3 kan converteren. Bedankt voor de info!:dankje:

Sparkie

Forumguru
Ik heb pas geleden toch ook maar besloten een 64Gb usb stick aan te schaffen om deze via mijn MDI af te spelen. Ik wilde daarin ongeveer 4000 mummers opzetten. Om ze nu allemaal in een folder te zetten leek me wat veel, dus heb ik op mijn PC mapjes gemaakt van 350 nummers en deze gekopieerd naar de usb schijf. Op het moment dat ik ze kopieer worden ze allemaal herkend, maar zodra ik ze in de MDI gooi zijn alle nummers weg.
Stop ik hem daarna weer in de PC zijn alle nummers weg. Het rare is dat ze nog wel op de stick staan, omdat er ruimte in gebruik is op de stick.

Nu heb ik al de stick opnieuw in FAT32 geformatteerd, maar dat mag niet helpen. Het vreemde is dat sommige nummers wel worden gezien, andere weer niet.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en een oplossing heeft? Of is het gewoon een rotte usb stick?

Joske

Forumguru
zobiezo maar eens een andere usbstick proberen!

in welk formaat staan de nummers btw? mp3?

Sparkie

Forumguru
Ik heb ook zo zwaar het vermoeden dat het aan de usb stick ligt. Op een andere (8Gb) stick en mijn WD passport portable harddisk werkt het wel.
De 64Gb was gelukkig niet zo duur, maar de verkoper op Marktplaats geeft geen gehoor meer..... :(

Toch maar even wachten op een mooie aanbieding in een winkel (waar ik wel garantie krijg).
Maar tips om het werkend te krijgen zijn nog steeds meer dan welkom.

Joske

Forumguru
ja, hier kost het iets van een €45 dacht ik, in de winkel, van Sandisk.

een corrupte stick is meestal nog weinig goeds van te maken.. eens volledig formatteren ipv snel kan soms ook helpen. een schijfcontrole op een usbstick weet ik niet of dat gaat, moest het gaan is er wel kans dat je corrupte sectoren kan repareren. het proberen waard zou ik zeggen :)

Wilko

Senior Member
Het zou ook zomaar kunnen dat die USB-stick helemaal geen 64GB aan beschikbare ruimte had, maar veel minder.
Ze passen dan de stick met een hack aan zodat het lijkt alsof je er heel veel op kunt zetten, maar als je dan daadwerkelijk op de stick gaat kijken in elke map, dan blijken de bestandsnamen er wel te staan maar zijn de afmetingen van de bestanden heel erg groot of klein, of is alles boven de werkelijke afmetingen van die stick corrupt.

Dergelijke USB-sticks met zogenaamd heel veel beschikbare ruimte zijn nogal eens via ebay en Hong Kongshops te koop: http://forums.hexus.net/help-quick-relief-tech-headaches/153654-guide-fix-hacked-usb-drives.html

Bovenaan Onderaan