Hatchback 1.5 TSI Brilliant Silver afgeleverd

Tees

Donateur
Schadelijker kunnen we het over hebben, diesel stoot weliswaar (relatief) minder CO2, maar meer andere stoffen (NOx, roet), en die weging is verre van eenvoudig (en sterk afhankelijk van bepaalde keuzes)
Als je je moest melden bij wagenbeheer heb je lijkt me eerder last van een zware rechtervoet...

leon-cupra

Forumguru
Als je je moest melden bij wagenbeheer heb je lijkt me eerder last van een zware rechtervoet...
Hoeft niet percé te maken hebben met een zware voet. Invloed van korte afstanden , veel stoppen en optrekken heeft gewoon heel veel invloed op jouw verbruik. Daarnaast zijn deze factoren veel meer van invloed op een benzine dan op een diesel.
Heb jaren korte afstanden gereden met een diesel. Verbruik iets hoger dan het gemiddeld verbruik volgens de boekjes. Daarna benzine beginnen rijden. Verbruik lag veeeeel hoger dan het gemiddeld verbruik.

Tees

Donateur
Ik mag aannemen dat wagenparkbeheer weet wat je woon-werkverkeer afstand is, en ik neem ook aan dat dat je voornaamste kilometers zijn. En voor zover ik weer krijg je geen melding van wagenparkbeheer als je nét boven gemiddeld zit, maar meer als je ruim boven gemiddeld zit. Tenzij je een héél strenge werkgever hebt :pieker:
En wat je verbruik is tov opgegeven verbruik is sterker afhankelijk van wat voor trucjes ze gebruikt hebben voor de papieren waarde dan van je eigen rijgedrag ;)

Cordoba

Forumguru
Ik zeg dat!
Beide auto’s hebben zelfde tankinhoud en de accu zit bij beide motoren op dezelfde plek onder de motorkap, dus waar wil jij verder nog variatie in gewicht weg halen..?
Bij de officiële weging voor de RDW moet de tank met een voorgeschreven hoeveelheid brandstof gevuld zijn, en diesel is een pietsje zwaarder dan benzine, dus in elk geval een deel van dat extra gewicht zit in de inhoud van de brandstoftank. Accu zit misschien wel op dezelfde plek bij deze motoren (dat weet ik niet) maar de diesel kan best een zwaardere accu hebben. In het verleden zag je ook vaak dat een diesel bijvoorbeeld dikkere remschijven had (want maakt vaak meer km's dan een benzine), maar dat is er volgens mij nu een beetje uit. Daarnaast zijn er hier en daar wat verschillen in de systemen tussen diesel en benzine, maar dat zal hier en daar maar een paar honderd gram verschil maken.

@Jansmits01 Wagenparkbeheerder heeft niet toevallig verschil in verbruik tussen benzine en diesel over het hoofd gezien, of verschil in literprijs tussen diesel en benzine?

Canon-Eye

Forumguru
Halve tank? Zeg 25 liter, dan weegt diesel 21 kg en benzine 18 kilo.
Dat is best wel een klein "pietsje"...

Bovenaan Onderaan