GuusObelink
Lid
In mei 2023 was duidelijk dat de S2C 2.0TDI 170 pk bj 5-2010 264.000 km niet door de deeltjesmeting zou komen. Het roetfilter is vervangen door een niet origineel en daarna succesvol door de deeltjesmeeting gekomen.
Echter sindsdien tijdens roetfilterregeneratie rookt de S2C heel erg. Auto's die achter je rijden houden eens vele meters afstand, dat is wel fijn
. De hele regeneratie duurt tot wel 20 km en ik kan mij niet voorstellen dat dit zo de bedoeling is. Het voelt als een milieudelict.
Voorheen rookte de S2C wel iets maar zeker niet zoals nu. In december overleg gehad met de garage en een filmpje laten zien van het roken. Volgens de garage was de rook afkomstig van verbrande diesel (grijze rook) die ingespoten wordt om de temperatuur van het roetfilter te verhogen. Het vermoeden was de motorelektronica niet weet dat er een nieuw roetfilter gemonteerd is en uitgaat van een vol oud roetfilter. Dus men heeft dat gereset en gecheckt op foutcodes, die waren er niet.
Het verbruik is normaal ca. 5,5l/100km
De meeste ritten zijn ca. 70 km met 100 km/h voor woonwerkverkeer aangevuld met stadsritjes
Tijdens roetfiltergeneratie zijn er de gebruikelijke verhoogde stationair toerental (1000 rpm ipv 850 rpm) en verbruik (0,9 l/h ipv 0,5 l/h), iets "hardere" motorloop, en schakelindicatie die hogere motortoerentallen (>2000 rpm) vraagt dan normaal.
Herkent iemand deze situatie?
En is er een remedie?
Echter sindsdien tijdens roetfilterregeneratie rookt de S2C heel erg. Auto's die achter je rijden houden eens vele meters afstand, dat is wel fijn
Voorheen rookte de S2C wel iets maar zeker niet zoals nu. In december overleg gehad met de garage en een filmpje laten zien van het roken. Volgens de garage was de rook afkomstig van verbrande diesel (grijze rook) die ingespoten wordt om de temperatuur van het roetfilter te verhogen. Het vermoeden was de motorelektronica niet weet dat er een nieuw roetfilter gemonteerd is en uitgaat van een vol oud roetfilter. Dus men heeft dat gereset en gecheckt op foutcodes, die waren er niet.
Het verbruik is normaal ca. 5,5l/100km
De meeste ritten zijn ca. 70 km met 100 km/h voor woonwerkverkeer aangevuld met stadsritjes
Tijdens roetfiltergeneratie zijn er de gebruikelijke verhoogde stationair toerental (1000 rpm ipv 850 rpm) en verbruik (0,9 l/h ipv 0,5 l/h), iets "hardere" motorloop, en schakelindicatie die hogere motortoerentallen (>2000 rpm) vraagt dan normaal.
Herkent iemand deze situatie?
En is er een remedie?