Helicoptergeluid bij gas loslaten - niet bij gas geven, remmen en stilstaan

JayDie

Lid
Hoi!

Vanmiddag begon m'n auto een vreemd geluid te maken, alsof je over de witte markering rijdt, een helicoptergeluid.

* Wanneer ik wat hoger in de toeren rijdt (en dus gas geef en blijf geven) dan hoor je het niet.
* Laat ik het gas los, dan hoor je het wel
* Sta ik stil, dan hoor je niets vreemds
* Als je bijvoorbeeld bij nadering rotonde remt, koppeling in en rem los, dan hoor je wel dat helicoptergeluidje, steeds langzamer worden (dus lijkt ook wel iets met de snelheid van beweging te maken)

Straks komt iemand kijken en luisteren, maar misschien heeft iemand van jullie een idee.
 

Tees

Donateur
Ik herken t geluid niet, maar op basis van je beschrijving van wanneer het voorkomt zou ik gokken op t (2-massa?) vliegwiel. Afhankelijk van welke motor je hebt zit er een vast of tweemassa-vliegwiel in, vooral die laatste kan wel eens problemen geven.
 

EdK

Forumguru
Niets vreemds aan de banden of zijn alle velgbouten wel vast ( nog aanwezig ) ?
Zelf met Yeti gehad en kon t maar niet vinden in eerste instantie, tot ik uiteindelijk voor zoveelste keer op een parkeerplaats stond en er achter kwam dat ik al 1 bout miste....
 

JayDie

Lid
Ik was al gestopt en aan alle wielen getrokken.

Net rondgelopen, linksvoor 3 van de 5 bouten los...

Auto goed anderhalve maand geleden bij garage geweest voor keuring en kleine beurt. Gaan de wielen er dan af?

Thanks @EdK !
 

EdK

Forumguru
Gaan de wielen er dan af?
Blijkbaar.....
Maar toen je geluid omschreef kreeg ik even een flashback...
Ik kwam vanuit Wales terug naar NL.
Heenweg geen enkel probleem en terugweg bgon het halverwege de rit in de UK naar treintunnel
Op eerst parkeerterrein in Belgie kwam ik er pas achter, en op de trein nog met een mede hollander gekeken en gezocht...
Moet er niet aan denken dat je met 120 a 130 op de snelweg rijd en in mijn geval me voorwiel opeens harder vooruit was gegaan .....
Maar trek ze over een week of 2 nogmaals op moment aan.
 

Tees

Donateur
Altijd na 2 weken na (laten) trekken! Als de wielen los zijn geweest, zou de garage dat ook gemeld moeten hebben, erg kwalijk als ze dat niet hebben gedaan. Dit kan er dus van komen...:nono:
 

eriktv

Forumguru
Goed dat je de vraag stelde! Eng idee..

Ik trek ook altijd de bouten na een tijdje na, tot nu toe altijd voor niks gelukkig.
 

EdK

Forumguru
Ik trek ook altijd de bouten na een tijdje na,
Ik ook en ook voor ik het geval had.
En was ook niet voor het gebeurde bij de dealer geweest in de 4 a 5 weken ervoor.
Zelf nog lopen nadenken of er in Wales iemand is geweest die leuk dacht te zijn...
Maar goed was daar met een internationale vriendengroep...
Dus tsja tot heden blijf ik met de vraag zitten van hoe is het gebeurd...
En ja schone bouten ( geen vet )
En gelukkig had ik in dat verre Belgie in de kofferbak nog 4 wielbouten en me momentsleutel liggen..
 

hemi24

Forumguru
Als je een helikoptergeluid hebt gehad, denk ik dat de velgen ( en de bouten ) nu wel op de sloop kunnen…
 

Timmer

Forumguru
Als de wielen los zijn geweest, zou de garage dat ook gemeld moeten hebben, erg kwalijk als ze dat niet hebben gedaan.
Ik heb nog nooit van de garages gehoord dat ze de wielen er af gehaald hebben... En het gaat hier toch over 3 grote VW garages (waarvan een zelfs superdealer is :tongue: )

En gelukkig had ik in dat verre Belgie in de kofferbak nog
Moet je maar niet zo ver van hier wonen @EdK , dat heb je enkel aan jezelf te danken :laugh:

Als je een helikoptergeluid hebt gehad, denk ik dat de velgen ( en de bouten ) nu wel op de sloop kunnen…
Dit! Kijk ze na, neem ze desnoods mee naar een degelijke bandencentrale (en niet een of andere louche bandenverkoper) en laat ze nakijken. Originele velgen kosten soms meer dan aftermarket velgen...:shutup:
 

Tees

Donateur
Ik heb nog nooit van de garages gehoord dat ze de wielen er af gehaald hebben... En het gaat hier toch over 3 grote VW garages (waarvan een zelfs superdealer is )

Groter betekent niet altijd beter, ik zou zelfs het tegendeel durven te beweren. Feit is dat natrekken na een paar weken of paar honderd kilometer geen overbodige luxe is. Ik heb t de laatste keer aan een monteur gevraagd of ie dan wel eens losse bouten tegen komt na een paar weken: 'niet heel vaak, maar toch wel af en toe' was t antwoord. Je zal maar die ene zijn waarbij t wiel je besluit in te halen...
 

EdK

Forumguru
Feit is dat natrekken na een paar weken of paar honderd kilometer geen overbodige luxe is
Geld niet alleen voor wielen hoor.
Als onderhoudsmonteur doe ik voor het bedrijf ook vaak slagbomen en pompen het onderhoud.
En in algemeen is dit jaarlijks, en er is altijd wel 1 of meerdere bouten die zich toch hebben kunnen lossen.
Maar ook met elektrische verbindingen waar redelijke vermogens doorheen gaan en gemonteerd zijn dmv bout/moer verbindingen weten die verbindingen zich los te werken.
Als we om wat voor reden dan ook wel eens spanningsloos moeten dan lopen we die verbindingen meteen even na als de tijd daarvoor is.
En je verbaast je soms hoeveel je sommige verbindingen weer moet aandraaien met de momentsleutel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Ligflits

Senior Member
:ot:daarvoor zetten we met stift een streepje op de bout/moer+plaat/strip. Door het streepje weet je dat je die op moment hebt gezet en zolang het streepje uitgelijnd is, heeft hij zich niet los gewerkt. Zo zie je het in een oogopslag tijdens inbedrijf.

On topic: daarvoor zie je op vrachtwagens de gele driehoekjes op hun wielmoeren/bouten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sjoerdb

Forumguru
Ik doe zelf de wissel van wielen van zomer naar winter en omgekeerd, de bouten draai ik aan op 110 Nm. Ik zeg heel eerlijk dat ik nooit doe natrekken na meerdere weken. Losse bouten heb ik nog nooit last van gehad. Ik doe dit toch al zo'n 15 jaar.

Mij lijkt het toch een tekortkoming in de garage wereld dat door gebeurt.
 

Tees

Donateur
@Sjoerdb 15 jaar, 2x per jaar wisselen, das 30 wissels. Stel dat het eens in de 100 keer gebeur dat een wiel lostrilt, is t best waarschijnlijk dat je dat nog niet hebt meegemaakt. Maar een garage doet dit 100en keren per jaar, dus als die er een paar per jaar tegenkomen klopt de statistiek nog steeds ;)
 
Bovenaan Onderaan