HELP! bij fabia combi achterklep

Ingmar

Lid
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en heb recentelijk een skoda fabia combi 1.6 TDI (66kw) uit 2011 aangeschaft. De achterkant heeft echter (behoorlijke) schade opgelopen en nu wil ik de achterklep en achterbumper bumper vervangen. Ik ben op zoek naar een gebruikte achterklep maar merk dat er veel te koop staan maar juist niet voor dit specifieke type skoda. Nu vroeg ik me af of iemand weet of in mijn skoda ook een achterklep/bumper past van een ander type fabia combi. Dit zou mijn zoekopties vergroten.

Ik hoop dat ik op de juiste plek post in het forum en dat dit soort vragen toegestaan zijn. Als ik door deze post forumregels breek dan excuseer ik me en verplaats ik de post uiteraard naar de juiste plek.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

groet,
Ingmar

Spierings

Forumguru
Klep en bumper moet je toch wel kunnen vinden.

Misschien dat de klep en bumper van het niet gefacelifte model passen. Maar dan zou je de onderdeel nummers moeten vergelijken.

Bakkertje

Forumguru
Zoek vooral ook even naar een klep en bumper in gelijke kleur.
Als de buitenkant dan enigszins afwijkt hoef je in ieder geval de binnenkant niet te laten spuiten.
Daar heb ik me ooit in vergist bij het zoeken naar een nieuwe deur voor mijn audi 80 destijds.

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom Ingmar:bloemen: Overigens wordt het op prijs gesteld als nieuwe leden zich ook even voorstellen in het Meet@Greet-deel.
Voor hulp bij het zoeken is het handig als je aangeeft waar je op zoek bent naar onderdelen: als je in Frankrijk zoekt, is het lastiger om je te helpen met zoektips, in Nederland is dat in elk geval voor mij makkelijker. Als je ook een foto van je auto plaatst, is het makkelijker om je te helpen met een bumper/achterklep die al in de juiste kleur is.

Laatst bewerkt:

Ingmar

Lid
@Spierings : Ik zal onderdeelnummers eens vergelijken, dank!
@Bakkertje : Goeie tip, ik prefereer uiteraard de juiste kleur maar ben niet kieskeurig, aangezien het aanbod vrij laag is tot nu toe verwacht ik toch dat de boel gespoten moet worden
@Cordoba : Dank je! Ik zal me voorstellen in de meet en greet. Ik ben vooralsnog het meest op zoek geweest in Nederland maar heb ook gekeken in Belgie en Frankrijk. In FR is het een 'crime' :-) Ik heb aanvragen gedaan op de onderdelenlijn, onderdelen-zoeker en heb een lijst slopers afgebeld zowel in NL als Belgie. Probleem met deze sites is dat je alleen reacties krijgt op wat je specifiek aanvraagt. In eerste instantie had ik de kleurcode aangegeven, dan krijg je dus geen reacties als ze een andere kleur hebben.
M'n skoda is zilvergrijs, hij staat nu bij de carosserie werker, deze wil ook de roetfilter verwijderen en de boordcomputer herprogrammeren. (Bij aankoop in Spanje was alles ok maar op de terugweg begonnen lampjes te branden en de skoda te roken. We reden 80km/u op de snelweg vanaf Barcelona naar Zuid Frankrijk terug. Volgens de schade expert de roetfilter vol en niet meer te redden, beter om helemaal te verwijderen (er is ook geen belastingvoordeel in Fr voor Diesels met roetfilters blijkbaar) Ik zal proberen nog een foto in deze topic te plaatsen!)

Dit is ook de reden waarom ik m'n vraag post, ik heb nu een achterklep en bumper voor de fabia combi Ambiance gezocht, maar als de elegance ook past bijvoorbeeld, dan vergroot dat mijn zoekopties natuurlijk erg. Van 2010 tot 2013 is er weinig te vinden, maar als de 2009 ook zou passen zou dat wederom makkelijker zoeken zijn, ik weet er echter te weinig vanaf vooralsnog.

Ik had overigens een achterklep gevonden bij een sloper, juiste type en zelfs de juiste kleur zonder schade, maar deze heeft hem voor verzending van de heftruck laten vallen vanaf een 3 hoog schap en de deur was total los :-/

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Linkje even veranderd (voor toekomstige lezers, je weet nooit). Gisteravond was had ik hier op het forum steeds ruzie met linkjes: een ander berichtje waar ik een aantal links in wilde plaatsen, werden de andere linkjes steeds 'weggepoetst'.

Wat je achterklep betreft: volgens mij hoef je alleen maar op te letten dat je een achterklep hebt van een Fabia II, en dat het van een combi is (en dus niet de hatchback). De uitvoering maakt niets uit, en ik vermoed dat ook facelift model of pre-facelift niets uitmaakt. Ik zal even wat zilverkleurige achterkleppen en bumpers voor je zoeken in NL.

Cordoba

Forumguru
Hier wat ik heb gevonden, als je de linkjes aanklikt krijg je de sloopauto (demontage) te zien met gegevens en foto's en de adresgegevens. Als je zelf op de site gaat zoeken, let dan op dat je op 'demontage auto's' zoekt en niet op 'schade-auto's' . Schadeauto's worden alleen in zijn geheel verkocht, en zijn bedoeld om op te knappen en weer de weg op te gaan. Verder altijd vooraf even contact opnemen met een sloperij, om te checken of de onderdelen die je zoekt er nog zijn (vaak worden er steeds onderdelen van verkocht en wordt dit op de site niet bijgewerkt).
- zilverkleurig, in Oosterland (Zld).
- zilverkleurig in Nootdorp (ZH)

Waarschijnlijk Cappucino beige, dus niet zilverkleurig: Mijdrecht

Auto's van vóór 2011:
- zilverkleurig 2010 Zwijndrecht (ZH)(bij deze sloperij heb ik wel de ervaring dat ze aan de telefoon zeggen dat ze zaken nog hebben staan, en als je dan een half uur later op de stoep staat, is het een paar weken terug al verkocht)
- zilverkleurig 2008 Waardenburg (Gld)
- lichtblauw metallic 2010 Ede (Gld)
- zilverkleurig 2008 Albergen (Ov)
- zilverkleurig 2008 Gemert (NB)
- zilverkleurig 2010 Brunssum (L)
- Cappucino beige 2009 Nijmegen (Gld)

Lijkt me voorlopig genoeg om een goede kans te maken om te vinden wat je zoekt.

Ingmar

Lid
Dank @Cordoba ! Die demontageauto's had ik zelf niet kunnen vinden.
Ik heb een optie op die van Nootdorp, in principe toegezegd maar ik moet nog even de kleurcode checken en maandag bellen (ze waren net gesloten toen het me te binnen schoot om te verifieren. Op de site staat grijs mettalic maar er schijnen 3 grijze kleurcodes te zijn, de mijne 9156BB) De combinatie klep en bumper was best prijzig voor 550 euro (de meeste kleppen van vergelijkbare types in andere kleuren zag ik voorbijkomen voor +/-200 euro en ik had een zwarte bumper gevonden voor 70euro) dus de kleur moet echt kloppen zodat ik geen spuitwerk meer heb af te rekenen! fingers crossed! Dankjewel!
Ingmar

Cordoba

Forumguru
Ik heb sowieso alleen de auto's geplaatst waarvan de achterklep/bumper op de foto onbeschadigd lijkt (auto's die van achteren aangereden zijn, heb je ook niets aan), en kleuren die of mogelijk de juiste kleur zijn, of er vrij dichtbij zitten. (Cappucino beige is vanwege de dekking makkelijker zilvergrijs te spuiten dan een echte donkere kleur, zal waarschijnlijk een keer spuiten schelen, dus goedkoper). Als je er niet uitkomt, kun je op de site ook kijken of er (donkere) auto's zijn waar de onderdelen veel goedkoper zijn, zodat je met spuitwerk uiteindelijk toch goedkoper uitkomt.

Ingmar

Lid
@Cordoba , ik heb de klep en bumper gekocht en ontvang ze over 2 weken in Frankrijk. Eén van je links heeft geholpen, dank! Een pak van m'n hart en nu rest alleen nog het euvel met de filter.
Update: Nu blijkt dat de roetfilter gewoon nog ok is en de monteur heeft hem terug gezet in de skoda. Volgens hem is er een fout met een relais in verband met de verstuiver/injectie van de motor. Ik begin sterk te vermoeden dat de boordcomputer gewoon een regeneratie cyclus is gestart, dat een monteur(s) dit niet wist en is gaan klooien met de filter en programmering van de boordcomputer en dat daarmee het euvel is gestart. Enfin, ik ben zelf geen monteur en heb enkel een 'gut feeling'. We zullen zien, als je wilt houd ik je op de hoogte.

Cordoba

Forumguru
Mooi dat ik je heb kunnen helpen Ingmar. Ik zou zeggen plaats hier gewoon af en toe een update, dan is iedereen op de hoogte (er lezen vaak meer mensen mee dan je denkt). Wel grappig dat je vanuit Frankrijk een begrip als 'gut feeling' post: daar is geen woord Frans bij.:D

Ingmar

Lid
Hallo 'volgers' :dankje:, bij dezen eindelijk een update. Vooralsnog staat de fabia nog steeds bij de monteur. De nieuwe achterklep (plus bumper) is op de fabia gezet. Deze moest helaas toch opnieuw gespoten worden omdat deze tijdens bezorging/vervoer (van de verkoper) beschadigd was geraakt, helaas niks aan te doen.

De roetfilter is eruit gehaald maar sindsdien geeft de computer foutmeldingen. Dit omdat, zoals ik reeds vermoedde, de monteur de software voor de filter/regeneratiecyclus niet heeft weten te herprogrammeren. (De monteur zegt dit wel gedaan te hebben maar na second opinion bij een ander bedrijf konden ze me daar vertellen dat de vorige monteur niet in de computer was geweest behalve in het diagnostische gedeelte). Deze week wordt dus hopenlijk eindelijk de software herschreven bij dit laatste bedrijf (die claimt wel in de computer te kunnen komen) en kan ik eindelijk rijden zonder roetfilter en zonder foutmeldingen.

fingers crossed!

Ingmar

Lid
Update: De boordcomputer is nu zodanig bewerkt dat het verwijderde filter geen problemen meer geeft. De faab rijdt nu ook nog eens pittiger.

Het enige euvel nu nog is dat het storingslampje voor een defect lampje continu blijft branden. Voor zover ik weet is er geen enkel lampje defect en de boordcomputer geeft ook geen storingen/defecten aan bij uitlezen. Contact eraf en herstarten maakt geen verschil. Wat ik opmerkelijk vind is dat in de '0' stand de stadsverlichting brandt en dat deze uitgaat zodra ik de stadsverlichting aanzet.

Ik zal binnenkort even wat foto's plaatsen van de bolide.

gr. I.

Joske

Forumguru
Update: De boordcomputer is nu zodanig bewerkt dat het verwijderde filter geen problemen meer geeft. De faab rijdt nu ook nog eens pittiger.
goed om horen :thumbsup:

Wat ik opmerkelijk vind is dat in de '0' stand de stadsverlichting brandt en dat deze uitgaat zodra ik de stadsverlichting aanzet.
lijkt mij een softwarematige aanpassing van de vorige eigenaar? in zoverre dit kan natuurlijk.. en het niet iets anders is dat stuk is of fout geeft.

benieuwd naar de foto's alleszins :)

Canon-Eye

Forumguru
Het enige euvel nu nog is dat het storingslampje voor een defect lampje continu blijft branden.
Dit zou kunnen wijzen op een storing in de BCM die destijds veel voorkwam. Ik had dat ook met mijn toen nog vrij nieuwe FII GLC uit 2011 en toen is de BCM onder garantie vervangen. Nadien nooit meer een valse melding gehad.

Cordoba

Forumguru
Mooi dat het er eindelijk op begint te lijken Ingmar. Ik vraag me af of er mogelijk draden zijn verwisseld bij de lichtschakelaar, of is er misschien iemand aan het hobbyen geweest om DRL in te bouwen?

Bovenaan Onderaan