HELP! bij fabia combi achterklep

Canon-Eye

Forumguru
@Joske : Ik heb een 2011 model... :pardon:

Sterker: mijn dochter reed enige jaren een dienst-FII GLC uit 2010 en zelfs die had al DRL. En ga er maar niet van uit dat de NL rijksoverheid scheutig is met extraatjes, dus dat moet standaard zijn geweest...

Cordoba

Forumguru
Ik heb even gegoogled:
Dagrijverlichting is sinds 2011 verplicht gesteld voor auto’s die in dit jaar of later op de weg zijn gekomen.

Dus de opmerking van Canon-Eye lijkt mij terecht, al kan het zijn dat het in andere EU-landen net ietsje eerder of later verplicht is geworden. En aangezien de TS in Frankrijk woont, sluit ik niet uit dat het om een originele Franse auto gaat (qua kenteken dan).

Ingmar

Lid
@Canon-Eye : Daar vreesde ik al voor, echter daar schijnt het lampje niet 'chronisch' te branden las ik in verschillende threads, hoe was dat bij jou destijds?

@Cordoba : Ik dacht daar zelf ook aan. DRL was volgens mij al aanwezig, ik heb ook al de schakelaar in de zekeringkast omgezet, deze schakelt de kleine hoekverlichting in de voorbumper aan en uit maar beinvloedt verder niet dat de 'normale' stadsverlichting continu blijft branden.

Canon-Eye

Forumguru
Da's 4 jaar geleden inmiddels - maar ik meen dat-ie niet altijd brandde maar wel veel. Vooral bij nat weer.
Heb een paar keer in de z**kregen op parkings langs de snelweg vergeefs naar een kapot lampje gezocht... :tongue:

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat er bij Skoda's (en andere Vagmerken) rond die periode ook ECU zijn, die een software update gehad hebben voor dezelfde verschijnselen.

@Canon-Eye weet je missschien of dat ook voor de Fabia II geldt?

Canon-Eye

Forumguru
weet je missschien of dat ook voor de Fabia II geldt?
Er staat me vaag bij dat ze na de eerste klacht erover wel eerst iets anders hebben geprobeerd waarna de klacht weer terugkwam, zodat ze vervolgens die nieuwe module erin hebben gestopt. Wat dat "iets anders" dan inhield weet ik echt niet meer...

Ingmar

Lid
Inmiddels een week gereden zonder klachten (behalve het continu brandende verlichtings-lampje) en dan vandaag 2x tijdens het rijden een storing. Het voorgloeilampje begon te knipperen en het dynamo lampje brandde tegelijkertijd continu, de motor begon in te houden bij gasgeven en bij het op laten komen van de koppeling. Dit in een bocht op een helling zonder berm naast de weg. Na proberen te herstarten was het weer een poosje normaal en kon ik verder rijden totdat het voor detweede keer gebeurde, deze keer vlakbij huis. Het lijkt er dus op dat de faab wederom aan de computer gehangen moet worden. :banghead: :cry:

Cordoba

Forumguru
@Ingmar Check je remlichten (alledrie) en ook je kentekenverlichting eens: bij storing in met name de remlichten komt het vaker voor dat bij de dieseluitvoeringen dan het voorgloeilampje gaat knipperen. Achteruitrijlampen en kentekenverlichting heb ik maar een enkele keer gelezen, dus minder waarschijnlijk.

Tenslotte check ook de massakabel even goed (onder de accu zit ie volgens mij aan het chassis bevestigd).

Overigens zijn er (vooral na een aanrijding) veel mogelijke oorzaken, er kan ook ergens bij bijvoorbeeld de achterklep de isolatie van één of meer draden beschadigd zijn, waardoor je accu langzaam leegloopt.

Bovenaan Onderaan