Help: common rail verstuivers losgeschoten?! (ellende!)

De grootste oppervlakte van de breuk is net zo vuil als de rest van de bout. Dat betekent dat de breuk er al een hele poos zit. Die kleine schonere stukjes zijn de "verse" breuk. Op die kleine contactvlakjes heeft hij de boel al die tijd op zijn plek gehouden.

Bij deze generatie 1.6 tdi gaat er wel eens een verstuiver kapot. Elektronisch defect, stopt er dan gewoon mee. Het heeft er alle schijn van dat de vorige eigenaar die heeft laten vervangen en dat de monteur de rekbouten niet heeft vervangen.

De troost, dit was hoe dan ook gebeurd. Ook zonder tuning.
 

Highway

Forumguru
Het zal, vermoed ik, niet aan de kosten liggen. Die berekenen ze anders gewoon lekker door.

Wat in mijn ogen meer aannemelijk is: monteur had geen nieuwe rekbout liggen / geen zin deze op te zoeken in het magazijn of heeft het niet helemaal volgens het boekje gedaan. Veel bouten kan je nl. opnieuw gebruiken. Rekbouten niet.

Kan natuurlijk ook zijn dat er een material defect in de bout zat en dat de monteur alles wel goed heeft gedaan (nieuwe bouten, juist moment etc.).

Bij het werken aan mijn remmen heb ik wel alle rekbouten vervangen. Las op internet dat de meeste dat niet doen (en hier geen probleem mee krijgen). Voor mijn eigen zekerheid zou ik ze wel vervangen.

Dacht dat je, bij Mercedes, bepaalde rekbouten moet opmeten. Daaraan kan je bepalen of ze nog bruikbaar zijn of vervangen moeten worden.

Heb je alle bouten nu wel laten vervangen? Natuurlijk een grote kans dat alle verstuivers los zijn geweest.
 

Cordoba

Forumguru
@Octaaf de laatste foto wordt ik weinig wijzer van de andere foto's wel (maar moeilijk zichtbaar)

De grootste oppervlakte van de breuk is net zo vuil als de rest van de bout. Dat betekent dat de breuk er al een hele poos zit. Die kleine schonere stukjes zijn de "verse" breuk. Op die kleine contactvlakjes heeft hij de boel al die tijd op zijn plek gehouden.

Bij deze generatie 1.6 tdi gaat er wel eens een verstuiver kapot. Elektronisch defect, stopt er dan gewoon mee. Het heeft er alle schijn van dat de vorige eigenaar die heeft laten vervangen en dat de monteur de rekbouten niet heeft vervangen.

De troost, dit was hoe dan ook gebeurd. Ook zonder tuning.

Inderdaad opvallend dat 2 kleine puntjes op het laatst opgerekt, vervormd zijn. Dan zou je een vermoeiingsbreuk verwachten, maar een vermoeiingsbreuk is juist heel glad (doordat de gescheurde delen nog duizenden keren ten opzichte van elkaar bewegen) terwijl dit juist behoorlijk ruw is. Ik krijg meer het idee van een fout in het materiaal van de bout, maar doordat het breukoppervlak niet goed zichtbaar is, is dit moeilijk te bepalen.
 

Octaaf

Forumguru
@Cordoba
Nog een paar foto's.
Hoop dat de juiste hoek er nu wel bij zit...
 

Bijlagen

  • IMG_20170630_203445.jpg
    IMG_20170630_203445.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 36
  • IMG_20170630_203510.jpg
    IMG_20170630_203510.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 36
  • IMG_20170630_203518.jpg
    IMG_20170630_203518.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 33
  • IMG_20170630_203535.jpg
    IMG_20170630_203535.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 36
  • IMG_20170630_203542.jpg
    IMG_20170630_203542.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 30

andrehj

Forumguru
Ik vind het er eerder uitzien als overbelasting, dus met een te hoog koppel aangedraaid. Ik ken deze bout en zijn montagevoorschrift niet, maar als het een rekbout is (die je dus tot net over de rekgrens aandraait), dan zou dit het resultaat kunnen zijn van hergebruik, waar dat bij rekbouten dus echt niet is toegestaan.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ga mee in de mening van @andrehj dat zou inderdaad een goede verklaring zijn voor wat we tot nu toe hebben gezien.
@Octaaf De vraag was om een foto in de richting zoals hieronder met Skoda-groene pijl aangegeven (waarbij de camera dus volgens de richting van de pijl naar de rekbout kijkt)

breuk IMG_20170630_203518.jpg
 

Octaaf

Forumguru
Dit is het beste (met meeste details zichtbaar) wat ik kan schieten met mijn telefoon.

Naar het weekend maar eens bellen met Skoda Utrecht, of ze ooit iets hebben gedaan met de verstuivers. En wat er toen vervangen is. Neem aan dat ze zelfs een bout van een Euro op de factuur zouden hebben gezet.
 

Bijlagen

  • IMG_20170629_080937.jpg
    IMG_20170629_080937.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 20

Cordoba

Forumguru
Foto bij post 16 en 17 niet goed genoeg qua foto van de rekbout?

Foto is zeer beperkt qua resolutie/vergroting, en juist de belangrijke delen hebben last van schaduw/slecht licht. De genoemde foto's geven wel een indruk, maar vind ik kwalitatief toch aan de magere kant, om direct een conclusie aan te verbinden. (Door schaduw/slecht licht, kun je soms aardig op het verkeerde been gezet worden, zonder dat dit de bedoeling is van degene die de foto heeft gemaakt)
 

Octaaf

Forumguru
Ik kan je de bout ook opsturen :deuk:.
Ik laat ze in de toekomst elke 10.000 kilometer preventief vervangen.

Nu is het gewoon dikke pech, a 750 euro.
En ga ik nog even proberen contact te maken met Skoda Utrecht, om te kijken of er nog een stukje geschiedenis boven water kan komen.
 
Ik laat ze in de toekomst elke 10.000 kilometer preventief vervangen
Misschien hoorde dit nog bij
Maar als dat echt het plan is wil ik het op voorhand wel afraden :jaja:

De boutgaten zijn ook niet bedoeld om in de komende 150.000km nog 15x actief te gebruiken. Heb je straks een maat grotere bouten nodig :deuk:

Maar zonder gekheid. Nieuwe bouten die zijn vastgezet zoals het hoort moet je lekker laten zitten. Gebeurt niets meer mee. Risico van tig keer eruit en er weer in is dat ze juist niet goed vastzitten omdat de schroefdraad van de boutgaten slijt.
 
Bovenaan Onderaan