Help

Miguellini

Nieuw lid
Hey iedereen,

Ik zit met een probleem.
Zou graag men kaarten updaten van men Skoda.
Nu ik wil men SD-kaartje formateren, maar dit lukt me langs geen kanten.
Kan er mij iemand helpen?

alvast bedankt

CDK

Forumguru
Het hangt er maar net vanaf welk type navigatie je hebt. Wellicht valt er niets te updaten. Als je een Amundsen Plus hebt, dan is een nieuw SD kaartje bij de dealer kopen de enige legale optie.

Rallye

Forumguru
Formatteren is niet nodig. Waarom wil je dat? Gewoon de oude kaart eraf (evt. eerst back uppen) en de nieuwe uitpakken naar de SD-kaart. Liefst op een Windowscomputer. Als je een Amundsen-systeem hebt moet je de originele SD-kaart gebruiken. Als je een Columbus hebt kan het met elke SD-kaart die groot genoeg is. Beide uitgaande van de Octavia III in je avatar.

P.S. "dit lukt mij langs geen kanten" geeft weinig aanknopingspunten voor iemand die je wil helpen. Wat heb je al geprobeerd?

Pendragon

Donateur
In beide gevallen (Amundsen of Columbus) hoef je je SD kaart niet te formatteren. De tool die de update download zal zeggen dat de kaart niet leeg is en deze leeg maken voor hij gaat kopieren. Ik heb die van mij hiervoor nog nooit geformatteerd. Ik heb een Columbus, dus van de SD kaart gaat het dan naar de hdd, maar bij de Amundsen werkt de navigatie vanaf de SD kaart.

AndreM

Forumguru
Zoals @Pendragon al zegt.

Ik heb mijn SD kaart al 3 jaar lang nog nooit geformatteerd voor de Amundsen.
Ik haal alleen de oude kaarten er vanaf en zet de nieuwe weer op zonder problemen.

Ik weet niet wat mensen met formatteren hebben, je formatteer toch ook niet je complete externe HDD als je een mapje wil verwijderen? :banghead:

marielleG

Nieuw lid
ik haak even aan....
ik wil de navigatiekaart downloaden voor mijn Amundsen. heb de beschrijving gevolgd(zoals ik bij eerdere updates ook gedaan heb) maar nu bij het uitpakken krijg ik de melding dat er onvoldoende ruimte op mijn SD kaart is. ik gebruik het originele kaartje en heb al eerder update op deze manier gedaan.
Moet ik nu dan een groter kaartje aanschaffen denken jullie?

DeNnZ

Forumguru
@AndreM,
Formatteren is soms nodig om de reden die Marielle hierboven omschrijft.
Ik moest hem ook formatteren omdat de bestanden anders niet pastte op het originele kaartje. Hier is al best een hoop over geschreven.

AndreM

Forumguru
@DeNnZ als je het SD kaartje nog nooit geformatteerd hebt, kan je clustersize ook niet zomaar veranderen.
Ik heb nog nooit het kaartje geformatteerd en herken jullie probleem niet.

In het verleden waren meerdere mensen die het kaartje geformatteerd hebben, met als gevolg dat de Amundsen het kaartje niet meer herkende.
De nieuwe mappen paste er gewoon op, alleen de verborgen data was foetsie.
En de dealers waren wat blij, konden ze €25,- in rekening brengen voor een nieuw kaartje.
Daarom kan je ook geen ander en of groter SD kaartje gebruiken.

Zie ook mijn antwoord van 1-8-2017 in deze topic.
Daarin heb ik beschreven zoals ik de mappen, al sinds 2014, op het kaartje zet. :jaja:

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik had laatst ook duidelijk gelezen, toen ik dit hele topic doornam, dat formatteren van het originele kaartje nou net was wat je onder geen beding moet doen

Rosinfield

† In Memoriam
Paste er niet meer op in de originele staat (dwz niet geformatteerd)? En kan het niet komen omdat er nog meer op staat dan de inhoud van de update?

Bovenaan Onderaan