Help

DeNnZ

Forumguru
Nee, volgens mij zou die helemaal origineel moeten zijn.
Heb alle bestanden die erop stonden gewist, en tijdens het laden van de nieuwe dus de melding dat er niet genoeg ruimte beschikbaar zou zijn..
Na formatteren met de juiste clustersize werkte het wel.

Rosinfield

† In Memoriam
ok, raar maar gelukkig dat het werkt. Ben benieuwd, binnenkort ook Amundsen. Maar ik geef mijn losse Nuvi nog maar niet weg

DeNnZ

Forumguru
@AndreM
Nee, ik heb hier geen tool voor gebruikt (deze zie ik ook niet staan op de update portal waar ik de kaarten van download)
Ik heb 'gewoon' de instructies van de update portal gevolgd..

EDIT:
Overigens heb ik je beschrijving zojuist even gelezen, maar zoals deze voor jou werkt, werkt deze bij mij echt anders. Ik download namelijk geen tool, maar direct de 13,73GB grote (gezipte) map.

Wellicht omdat ik op een mac zit..

Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
@AndreM
Nee, ik heb hier geen tool voor gebruikt (deze zie ik ook niet staan op de update portal waar ik de kaarten van download)
Ik heb 'gewoon' de instructies van de update portal gevolgd..

EDIT:
Overigens heb ik je beschrijving zojuist even gelezen, maar zoals deze voor jou werkt, werkt deze bij mij echt anders. Ik download namelijk geen tool, maar direct de 13,73GB grote (gezipte) map.

Wellicht omdat ik op een mac zit..

Hehe, nu geef je eigenlijk zelf het antwoord op je probleem. :thumbsup:

Wat ik beschrijf in de handleiding gaat over de installatie van de mappen met een Windows PC. :jaja:
Ik weet dat er mede berijders waren met een Mac. die dit probleem ook hebben gehad.
Maar aangezien jij niet eerder vertelt hebt dat jij het op een Mac download kon ik ook niet weten.
Nu weet je waar het probleem voor jou zit als de nieuwe kaarten wil downloaden. :thumbsup:

DeNnZ

Forumguru
Ik had ook geen probleem :-)
Ik weet wat ik moet doen om de updates passend te krijgen ;)

Maar je stelling dat je nooit zou moeten formatteren klopt dan niet helemaal, misschien is dit op een windows machine niet nodig, maar op mijn (en ook van een aantal andere forumleden) is het wel degelijk nodig om te formatteren omdat de update anders niet past.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Ja, maar dat ligt aan de grootte van de SD-kaart bij de MIB1 Amundsen. Dan valt er nog iets te redden door de clustergrootte aan de passen. Ligt dus niet aan Windows of zo.

DeNnZ

Forumguru
Ik heb een MIB II systeem (geen idee in hoeverre dit relevant is)...
Ik heb geen idee waar het nou precies aan lag.
Het enige wat ik weet is dat na het formatteren met een andere clustergrootte het wel paste..

Rallye

Forumguru
OK. Vreemd. Hoe groot is jouw SD-kaart dan?

Ik heb altijd gedacht dat de overstap van MIB1 naar MIB2 de grotere SD-kaart nodig maakte, maar niet dus?

DeNnZ

Forumguru
@AndreM
Ik lees nu trouwens op de how-to op de update portal ook de volgende stap:

2. Delete all data on the SD card or format the card

Schijnbaar kun je het kaartje wel zonder problemen formatteren.... Althans, dat zijn de aanwijzingen die ik krijg voor mijn VIN.
Wellicht dat dit bij een MIB I anders is.

• Leuk

Rallye

Forumguru
Formatteren kan wel, maar houdt een risico in. Mijn SD-kaart is ook 16Gb en het kaartbestand is 12Gb. Of heb je beide kaartbestanden erop staan?

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik bedoelde meer zowel ECE2017/2018 als ECE2 2017/2018. Ik heb namelijk alleen de eerste. De tweede stond er ook origineel niet op.

DeNnZ

Forumguru
Uiteraard! Ik haal altijd alles van de kaart af (Het SUM bestand en het mapje "maps").

ECE 2 heb ik niet nodig dus de staat er ook niet op.

Waar het eventueel ook nog aan kan liggen, is dat als je bij een mac de bestanden verwijderd, deze dan in de prullenbak komen te zitten.
Zolang je de prullenbak dan niet leegt, blijven deze bestanden toch (onzichtbaar) op je kaart staan, wat dus resulteert in de melding dat er niet genoeg geheugen vrij is.
Je moet dus je prullenbak (en hiermee dus je kaartje) legen voordat je de nieuwe bestanden erop gaat zetten. Wellicht dat sommige mensen hierdoor denken tóch een format nodig te hebben terwijl het legen van de prullenbak (met het kaartje geïnstalleerd uiteraard) al de uitkomst kan bieden bij een Mac.

Ik ben van bovenstaande op de hoogte, maar ondanks dit paste het de eerste keer dat ik een update uit wilde voeren niet.
Ik heb voor de grap zojuist ECE 2017/18 opnieuw gedownload en op de kaart gezet zonder dat een format nodig was.
Misschien dat dit bij de volgende update wél weer nodig is, of niet.... We gaan het zien :-)

Rosinfield

† In Memoriam
O wacht even. Ik heb idd laatst iets behartenswaardigs gelezen over hoe dit te handlen met een Mac. Even opzoeken

• Leuk

AndreM

Forumguru
@DeNnZ misschien een tip voor de volgende keer om iets gedetailleerd je probleem omschrijven, dat voorkomt denk ik een hoop verwarring.
De meeste van ons gingen ervan uit dat het om de MIB1 ging en wisten niet dat jij een Mac pc had. :sterretjes:

Bij de MIB1 waren wel degelijk problemen met formatteren, ook al stond het in de beschrijving, zoals jij nu ook bij de MIB2 zegt.

Ook waren veel berijders die de kaart update niet werkend konden krijgen en daar zaten ook veel Mac gebruikers tussen.
Er waren zelfs Mac berijders bij die het later op dezelfde manier uitvoerde maar dan met een Windows pc waar het wel bij lukte.
Zelf heb ik weinig ervaring met een Mac, maar het zou zomaar kunnen dat je de melding krijg dat de SD kaart vol is omdat je prullenbak niet geleegd is en was dat toen ook al de oorzaak. Dit werkt weer anders bij Windows.

Nu jij dit heb uitgevogeld is het wellicht handig om voor de MIB2 een (Mac) handleiding te maken. ;)

Ik denk dat je daar veel mensen mee blij zal maken. :thumbsup:

Eind goed, al goed. Jou probleem is opgelost. ;)

:ot: P.s. Kijk ook eens of je het met een Windows pc kan downloaden en of je dan wel een downloadtool moet gebruiken zoals bij de MIB1.

DeNnZ

Forumguru
@AndreM,

Volgens mij haal je hier iets door elkaar..
Ik heb geen 'probleem' en heb deze ook nooit gehad, daarbij heb dit topic ook niet gestart..
Ik reageerde op TS en op MarielleG (die beide problemen hadden met het updaten/formatteren) om hen te proberen te helpen.

Overigens heb ik de tip om te formatteren met clustersize van 16Kb uit een topic over de MIB I gehaald.

Ook zou ik best eens een walkthrough willen maken, echter wil ik wel eerst uitzoeken wat nou precies de reden is dat de mac zegt dat er te weinig ruimte beschikbaar is. Dan pas kan ik precies bepalen welke stappen er ondernomen moeten worden om dit te omzeilen.

Bovenaan Onderaan