Het Einde van de diesels: Volvo als eerste...

Cordoba

Forumguru
Wat de uitstoot betreft is het maar net op welke stoffen je gaat meten: fijnstof, CO/CO2 of NOx, en alle motoren hebben daar hun sterke en zwakke punten. Wat de elektrische bakken betreft: bij de 2e generatie Prius zie je nu dat daar het accupakket regelmatig aan vernieuwing toe is, waardoor dergelijke auto's zonder nieuw accupakket niet meer te verkopen zijn (en accupakket ligt in de ordegrootte van de aanschafprijs van zo'n oude Prius).

Op het moment dat er (veilig) overgestapt kan worden op een brandstofcel (op waterstof?) die de elektriciteit opwekt, dan ben je een heel stuk verder. Dan kun je ook gaan denken om vrachtvervoer op die manier elektrisch te laten rijden: truck met brandstofcel die electriciteit levert, en op elk wiel een elektromotor, ook van de aanhangers. Ik ben alleen bang dat dit nog enkele decennia kan duren: 20-25 jaar zag men dit al in de nabije toekomst, maar de realiteit leert dat het heel langzaam gaat, en met figuren als Trump gaat het alleen maar achteruit.
 

Frank

Forumguru
Aan de truckers hier trouwens: Volvo cars heeft bijna niks meer te maken met Volvo trucks.

Aan diegenen hier die weigeren hun ogen open te doen en zeggen "dan kopen ze wel de motoren bij een ander": nee, daar waren ze duidelijk in: hun huidige (overigens eigen) Diesels zijn de laatste. Geen nieuwe generatie, ook geen nieuwe "aangekochte" meer.

Aan diegenen die zeggen dat er weinig Diesel Volvo's rondrijden: stap even tot in België op een zaterdag, rijdt een parkeerplaats op, en tel even
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kom zot in een camping ! Nooit van mijn leven echt daarin begrijp ik Nederlanders toch niet se
Dat is in zoverre goed, dat wij elkaar dan in elk geval niet in de weg zitten... ;)

Leidingwater of Heineken, is dat niet hetzelfde?
Zeker niet!
Ik heb altijd een halve liter leidingwater in de koelkast staan om bij de maaltijd te drinken - dat zou dan ik niet meer kunnen want ik krijg geen enkele soort bier (of vergelijkbaar vocht) langs mijn smaakpapillen...:nono:
 

philippe bakker

Forumguru
Dat is in zoverre goed, dat wij elkaar dan in elk geval niet in de weg zitten... ;)


Zeker niet!
Ik heb altijd een halve liter leidingwater in de koelkast staan om bij de maaltijd te drinken - dat zou dan ik niet meer kunnen want ik krijg geen enkele soort bier (of vergelijkbaar vocht) langs mijn smaakpapillen...:nono:
toch wel se. op elke toffe plaats in Frankrijk staat wel een camping in de Buurt en hoor je plots Nederlands :).
 

Havana

Forumguru
Ik vind het wel een logische beslissing. De rek is eruit. Zuiniger maken lukt al jaren niet meer (een D5 euro 3 is zuiniger dan het laatste model D5). De techniek wordt te complex. Levert bovendien hoge onderhoudskosten op (EGR, DPF, wervelklep, Adblue).

Ik heb het idee dat er bij benzine misschien nog wel iets te winnen valt, maar heel veel zuiniger en schoner zal het niet worden. Elektromotoren zijn de toekomst.

Voorlopig tuf ik nog lekker ff door in mijn 5-cilinder diesel. Net als de D5 overigens wel degelijk een Volvo-product. Ook de moderne VAE motoren zijn door Volvo zelf ontwikkeld.

Dat caravanbezitters het verdwijnen van de diesel betreuren zal mij persoonlijk weinig boeien. Als ik iets niet snap is het wel caravans. Heb me altijd sterk verbaasd dat mensen een auto uitzoeken met het oog op 2 ritten met een caravan per jaar....
 

CDK

Forumguru
Dat caravanbezitters het verdwijnen van de diesel betreuren zal mij persoonlijk weinig boeien. Als ik iets niet snap is het wel caravans. Heb me altijd sterk verbaasd dat mensen een auto uitzoeken met het oog op 2 ritten met een caravan per jaar....
Tsjaaaa..., ieder z'n hobby zullen we maar denken :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat caravanbezitters het verdwijnen van de diesel betreuren zal mij persoonlijk weinig boeien. Als ik iets niet snap is het wel caravans. Heb me altijd sterk verbaasd dat mensen een auto uitzoeken met het oog op 2 ritten met een caravan per jaar....

@Havana ik ben dan wel 2 jaar geleden van tent op caravan overgestapt (iets met leeftijd, bukken en zo), maar je vergist je wat mij betreft toch op een paar puntjes, in random order:
  • Ik betreur het verdwijnen van de diesel op zichzelf niet, maar ik héb nu eenmaal zo'n ding omdat dit in mijn situatie van 2011 verreweg de gunstigste prijs/kwaliteitsverhouding bij aankoop bood: geen BPM, nog jaren geen MRB betaald, erg veel ruimte voor zijn klasse. Een behoorlijk deel van die uitgespaarde BPM is overigens aan wat extra aankleding besteed omdat dit binnen het budget paste. Ik was dus niet zozeer goedkoper uit, maar kreeg gewoon veel auto voor de totaalprijs. En heden, na ruim 143k km totaal en dik 24k per jaar makend, kan ik ondanks de €86 per maand MRB nog steeds niet voordeliger terecht, dus omruilen voor iets anders heeft geen (financieel) nut.
  • Zou ik nu ongepland (door total loss, of onevenredig dure reparatie) een andere auto moeten aanschaffen, dan kijk ik eerder naar benzine dan naar diesel omdat die 24k/jaar toch wel minder zal gaan worden. Daarbij is ook het trekvermogen van belang - en dan zien we wel wat er zich aandient aan nieuwe of jonge gebruikte auto's.
  • Die caravan wordt in ons geval toch wel wat vaker gebruikt dan dat we vroeger met de tent op stap gingen, juist omdat het veel makkelijker is om "kamp te maken" (en ook om weer op te breken). Dus het is is voor ons meer dan 1 heenrit en 1 terugrit per jaar- en naarmate we hem langer hebben maken we meer gebruik van de mogelijkheden, merk ik nu al. Voor dit jaar staan er al verblijven op 5 verschillende locaties binnen NL gepland variërend van enkele dagen tot 2 weken, deels met thuisweken ertussen. Dat lieten we met de tent echt wel uit ons hoofd - véél te bewerkelijk... De caravan verbreedt dus onze mogelijkheden.
  • Ik wil graag puur elektrisch gaan rijden, maar dan wel onder de eerder omschreven voorwaarden. We houden op jaarbasis stroom over van onze zonnepanelen, die kan mooi de accu's in.
Tsjaaaa..., ieder z'n hobby zullen we maar denken
En zo is het maar net! :thumbsup:
Er zijn tenslotte ook mensen die (in mijn ogen dan) de gekste dingen uithalen met hun auto om 'm dikker/sneller/indrukwekkender te maken, optisch en/of werkelijk, en daar verbaas ik me dan weer over. Maar ik misgun natuurlijk niemand z'n pretjes...

toch wel se. op elke toffe plaats in Frankrijk staat wel een camping in de Buurt en hoor je plots Nederlands :).
Ik weet natuurlijk niet wat jij als "toffe plaatsen" definieert, maar als dit toeristische trekpleisters met omliggende grote campings betreft dan zul je mij daar niet aantreffen. Wij zoeken juist de rust van de kleine plattelandscampings, zowel in NL als daarbuiten.
Is ook veel beter voor het onderhouden van bv. mijn Frans... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

philippe bakker

Forumguru
@Havana ik ben dan wel 2 jaar geleden van tent op caravan overgestapt (iets met leeftijd, bukken en zo), maar je vergist je wat mij betreft toch op een paar puntjes, in random order:
  • Ik betreur het verdwijnen van de diesel op zichzelf niet, maar ik héb nu eenmaal zo'n ding omdat dit in mijn situatie van 2011 verreweg de gunstigste prijs/kwaliteitsverhouding bij aankoop bood: geen BPM, nog jaren geen MRB betaald, erg veel ruimte voor zijn klasse. Een behoorlijk deel van die uitgespaarde BPM is overigens aan wat extra aankleding besteed omdat dit binnen het budget paste. Ik was dus niet zozeer goedkoper uit, maar kreeg gewoon veel auto voor de totaalprijs. En heden, na ruim 143k km totaal en dik 24k per jaar makend, kan ik ondanks de €86 per maand MRB nog steeds niet voordeliger terecht, dus omruilen voor iets anders heeft geen (financieel) nut.
  • Zou ik nu ongepland (door total loss, of onevenredig dure reparatie) een andere auto moeten aanschaffen, dan kijk ik eerder naar benzine dan naar diesel omdat die 24k/jaar toch wel minder zal gaan worden. Daarbij is ook het trekvermogen van belang - en dan zien we wel wat er zich aandient aan nieuwe of jonge gebruikte auto's.
  • Die caravan wordt in ons geval toch wel wat vaker gebruikt dan dat we vroeger met de tent op stap gingen, juist omdat het veel makkelijker is om "kamp te maken" (en ook om weer op te breken). Dus het is is voor ons meer dan 1 heenrit en 1 terugrit per jaar- en naarmate we hem langer hebben maken we meer gebruik van de mogelijkheden, merk ik nu al. Voor dit jaar staan er al verblijven op 5 verschillende locaties binnen NL gepland variërend van enkele dagen tot 2 weken, deels met thuisweken ertussen. Dat lieten we met de tent echt wel uit ons hoofd - véél te bewerkelijk... De caravan verbreedt dus onze mogelijkheden.
  • Ik wil graag puur elektrisch gaan rijden, maar dan wel onder de eerder omschreven voorwaarden. We houden op jaarbasis stroom over van onze zonnepanelen, die kan mooi de accu's in.

En zo is het maar net! :thumbsup:
Er zijn tenslotte ook mensen die (in mijn ogen dan) de gekste dingen uithalen met hun auto om 'm dikker/sneller/indrukwekkender te maken, optisch en/of werkelijk, en daar verbaas ik me dan weer over. Maar ik misgun natuurlijk niemand z'n pretjes...


Ik weet natuurlijk niet wat jij als "toffe plaatsen" definieert, maar als dit toeristische trekpleisters met omliggende grote campings betreft dan zul je mij daar niet aantreffen. Wij zoeken juist de rust van de kleine plattelandscampings, zowel in NL als daarbuiten.
Is ook veel beter voor het onderhouden van bv. mijn Frans... ;)
Ik zoek ook altijd bossen uit omdat ik een energieke hond heb die niet houdt van drukte. Maar zelfs als je in een boerengat zit moet je af en toe toch es naar een dorpskern ofzo om naar de bakker te gaan
 

Frank

Forumguru
Doorontwikkeling om nog tot 2023 (niet 32!) diesels te verkopen. Iets heel anders dan tot 2032 doorontwikkelen en dan nog paar jaar uitverkopen
 

oco1979

Forumguru
zolang er geen betaalbare alternatief is voor jan modaal, ga het zo vlug niet lopen.
Fiscaal voor bedrijven is weer een andere zaak.
Daarmee dat er zoveel hybride Porsche verkocht worden.
Voor milieu :maakmegek::deuk: , gewoon beter voor de boekhouding...... en op papier is dat milieuvriendelijk.

Toyota ga ook meer naar volledig hybridegama.
Diesel komt van BMW, ontwikkelen ook geen diesels meer.

VAG groep, na schandaal sjoemelsoftware ga ook meer in die richting.

Andere merken gaan volgen.
 

B.Stuurder

Forumguru
0 fucks given eigenlijk, ik ga er geen invloed op hebben en tot het tegendeel bewezen wordt, geloof ik geen bal van het hele milieu sprookje. Het gaat om geld en andere belangen.
 

Frank

Forumguru
Mag ik jouw dan vragen even naar een andere planeet te verhuizen? Ik wil graag dat mijn kinderen hier wel nog comfortabel kunnen leven...
 
Bovenaan Onderaan