Ik zal zelf alvast van start gaan met wat resultaten van mijn eerste echte elektrische metingen …
Gisterenavond, batterij geheel leeg gereden (nog 1 % over) en aan stekker gehangen, 230V, mono 16A met de bijgeleverde laadkabel (geen snellader dus). Eens onze degelijke en gekalibreerde (vermogen-)meter tussengehangen en deze gaf deze ochtend de volgende resultaten (bij 100% batterij) :
· Totale afgenomen vermogen van 11,86 kWh – hoewel de bruikbare capaciteit van de batterij ‘slechts’ 10,4 kWh zou zijn (totale capaciteit 13,0 kWh, maar die kan dus niet geheel gebruikt worden om schade te voorkomen door diep-ontlading). Is de waarde van de 10,4 niet geheel correct OF is het verschil te wijten aan laadverliezen ? Ik vermoed het laatste …
· Maximum stroom bedroeg 9,8 A (op een kring met zekering van 16A)
· Maximum vermogen 2110,9 W
· Totale laadtijd van 6u06
· Vermogen in standby zit ongeveer op 4W – de stekker was in totaal ca. 10u ingeplugd, waarvan uiteindelijk ca. 4u op 4W.
Deze ochtend op kantoor toegekomen met volgende rit-gegevens:
Rit van 34 km (geheel elektrisch) met gemiddeld verbruik van 20,1 kWh/100 km – batterijstatus op dat ogenblik 28% (allemaal volgens boordcomputer). Rekenkundig en theoretisch zou dit betekenen dat (10,4 kWh van 100% naar 28%) 7,49 kWh verbruikt is voor deze rit van 34 km, wat neer komt op 22,0 kWh/100km (hoewel de wagen zelf 20,1 aangeeft).
Benieuwd hoeveel we terug moeten ‘inpompen’ (afnemen van stopcontact) om batterij terug vol te krijgen .. pas dan heb ik eerste gegevens over reëel verbruik per km en reële kost per km …
Hehe … ‘k ben een getallen-freak eh … gewoon omdat het kan én leuk is …