Het grote Superb iV topic

Beste iv rijders of aan diegene die mijn vraag kan beantwoorden.

Mijn Superb IV dient binnen 2/3 weken een olieservice en inspectie te krijgen. BJ2020-02.
Inmiddels 12.000km sinds vorige oliewissel. Volgens de sticker zit erin 0w/30.
Online lees ik dat het huidige advies om de 15.000 ververst dient te worden.
Nu ga ik binnenkort ivm vakantie veel km maken en wil nu de check doen en olie verversen.

Tevens las ik in enkele reviews dat er men ook 5w/40 ververst.
0w/30 lijkt mij logische doordat de motor (koud) tussendoor springt naar electrisch.

1e vraag.
Wat zijn jullie ervaringen mbt olie specificatie? Tevens welke oliemerk raden jullie aan.

Ik heb de auto 4jr oud gekocht, geen garantie meer. Een goede vriend is automonteur. Ik koop dan zelf merk onderdelen en laat hem vervangen. Hiermee bespaar ik geld ik tov de dealer en heb dus bekende A merken gekocht.
2e. Ik was ook benieuwd naar jullie mening hierover of dit slim is.
Onderhoudsboekje kan bestempeld worden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
15000 is inderdaad het interval of 1 jaar.
Mijn dealer gooit er bij mij (Passat GTE) Castrol magnetec olie in.
Weet zo niet welke viscositeit maar daar is hier op het forum al vaker over geschreven

Houd vooral het verversen van je DSG olie bij.
De motor olie zou ik minder spannend vinden, te meer omdat ik veel elektrisch rijd en de olie waarschijnlijk als nagenoeg nieuw eruit komt ...

Bedankt. Castrol magnetic is inderdaad een goede A merk.
Auto heeft nu 130k gereden en bij 120k is het door de vorige eigenaar bij de Skoda dealer de DSG olie vervangen, document ingezien. (Elke 60k)

Op dit forum kwam ik 1 zoekresultaat tegen, namelijk Octavia iv met 0w20.

(0w20 zal sneller vloeibaar worden tov 0w30)

Als ik op op de websites van o.a. kroonolie en Castrol kijk, dan is het advies ook 0w20.
Laatste sticker onder de motorkap (12.000km geleden) is echter 0w30.

Sorry, maar ben er niet wijzer van geworden.
Geen IV eigenaar die specifiek iets kan vertellen?

Bakkertje

Forumguru
Net even gekeken, de laatste dealer waar ie geweest is (Den Bosch) heeft er volgens de bon Helix HX 7 5w40 in gedaan.
Zijm (nijmegen) heeft er VW 505.01 olie in gedaan (dat zegt dus weinig)
De bon met de magnatec kan ik niet meer vinden, maar die beurt is destijds bij Thoonen in Gassel gedaan.

Edit: bon digitaal gevonden...
De magnatec was ook 5w-40 C3 (geen idee waar die C3 voor staat)

hemi24

Forumguru
Olie volgens specificatie VW 505.01 kan, afhankelijk van het merk zowel een 5W30 als een 5W40 zijn.

C3, of beter gezegd ACEA C3 is een specificatie van ACEA: European Automobile Manufacturers Association.

Waar een Passat GTE van vóór 2019 nog een 5W30 of 5W40 mag hebben, wordt voor de Superb iV de 0W20 voorgeschreven, volgens de VW 508.00/509.00…
(Waarschijnlijk gedicteerd met het oog op uitstoot)

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Bakkertje : ik verwacht dat het niet aan de motor ligt, maar meer aan het feit dat VAG op een gegeven moment de specificaties VW 508.00/509.00 geïntroduceerd heeft.

Ik heb vanmiddag toch even Skoda gebeld. Uiteraard genoemd dat laatste oliewissel 0w30 was.
Het advies van deze meneer obv check is 0w20.
Op mijn vraag welke merk Skoda hanteert, kreeg ik te horen: Shell.

Mijn keuze zal nu 0W20 worden.

Edit.
Zojuist besteld Castrol Edge 0w20 LL, in de omschrijving staat ook dat het geschikt is voor hybride.

Laatst bewerkt:

Superb iV

Actief lid
Hoe kan ik uitschakelen dat de kofferbak na +/- 1 minuut automatisch dichtgaat? Al 2x meegemaakt dat mijn dochter zittend in de bak haar schoenen aantrekt en opeens piep piep piep, koffer gaat dicht.

En hoe kan ik de voice bediening uitzetten? Al een paar keer gehad dat deze aanspringt tijdens een gesprek.

Superb iV

Actief lid
En hoe kan ik deze melding uitzetten? Elke keer als ik de auto start, komt dit.

Ik heb de instelling al eens gezet op “positie niet delen” maar dan komt de melding met die tekst weer in beeld….

Bijlagen

• IMG_6512.jpeg
    IMG_6512.jpeg
    67,2 KB · Weergaven: 34

StijnJ

Lid
Afgelopen maand met de Superb Combi 1.4 TSI iV Edition Plus uit 2020 beladen met een bagagewagen, dakkoffer en gezin van vier op vakantie geweest in Frankrijk.
Het viel op dat wanneer ik op benzine modus tussen 110-130 reed er een soort cadans te horen was (in de motor, in de ventilator?). 5 seconden blaasgeluid…. 5 seconden niet… 5 seconden blaasgeluid…. 5 seconden niet…
Weet iemand wat dit is en of het kwaad kan?

En hoe kan ik deze melding uitzetten? Elke keer als ik de auto start, komt dit.

Ik heb de instelling al eens gezet op “positie niet delen” maar dan komt de melding met die tekst weer in beeld….
Hier heb ik ook last van. Ben benieuwd naar een oplossing.

Even delen. Mijn Superb IV heb ik afgelopen februari gehaald en deze zomer ruim 5.000km met 5 personen op vakantie geweest.
Ging heel goed. Ipv koffers, heb ik de bagageruimte met sporttassen vol geladen. Iedereen tevreden, lekker ruim, comfort ook met DCC. Krachtig, snelle optrek en tijdens file stil.
Erg tevreden.

(Olie Castrol 0w/20)

Bovenaan Onderaan