Het grote Superb iV topic

Tman0961

Forumguru
Ok, heenweg zit de olietemperatuur tussen 75 en 80 graden en helpt de elektromotor een beetje mee. Op CC 110km/u.

Terugweg was de accu leeg en werd deze bijgeladen (irritant dat je accu bij laadt als deze leeg is trouwens en je dit niet uit kan zetten. Neemt vrij veel brandstof terwijl het van mij niet hoefde. Maar goed dat terzijde.)
Op CC 150km/u gereden en olietemperatuur van tussen 98 en 90 graden.

Dus het lijkt erop als de accu een beetje meehelpt de olie niet echt lekker op bedrijfstemperatuur komt. En het lijkt erop dat dit “normaal” is voor dit type voertuig. Wat ik op zich jammer vind. Ik zou juist verwachten dat bij een Phev men ervoor zorgt dat de olie snel op bedrijfstemperatuur komt teneinde behoud van de motor te bewerkstelligen.
 

Tman0961

Forumguru
Kan iemand mij bevestigen dat er geen mogelijkheid is om alleen gebruik te maken van de brandstofmotor zonder dat deze zo nu en dan stroom pakt van de elektromotor of deze bijlaadt. Zoals ik het nu begrepen heb zijn er 2 modi:

1. Zuiver elektrisch rijden
2. Hybride rijden waarbij men de optie heeft een niveau voor behoud accu te selecteren of automatisch waarbij de accu uiteindelijk geheel ontlaadt.

Is er ook een derde modus waarbij alleen de brandstofmotor gebruikt voor het rijden? Dus bijvoorbeeld je hebt de accu met hybride stand op automatisch leeg gereden.
Ik zou dan willen switchen naar zuiver brandstof waarbij de accu leeg blijft zodat ik thuis de accu weer kan opladen en alle brandstof alleen voor het vervoer wordt gebruikt.
 
Dit kan wel. Start stop uitschakelen in sportmodus. M.a.w even laten chippen.
Dan blijft hij volledig met brandstof rijden.

Beter acceleratie, niet irritant uit bij rotondes etc. (Uiteraard alleen in sportmodus)
 

Tman0961

Forumguru
Rijklaar is 1746kg, dus 1800kg is iets teveel van het goede.

Wel in mijn vorige auto, een Touran rijklaar 1450kg, lag een 1.2 tsi en dat ging prima.

De zuivere brandstof modus zou ik zelf alleen op cruise control op de snelweg/autoweg inzetten. Dan kun je een bepaald percentage batterij behouden voor bebouwde kom. Althans zoiets zat ik te denken.
 

Rallye

Forumguru
De naam E boost lijkt inderdaad wel op ondersteuning te duiden. Die 270pk ook.

Je wilt dat niet op benzine laden omdat je bijna thuis bent bijvoorbeeld? Binnen de bebouwde kom wil je uitstoot voorkomen of zo?
 

Tman0961

Forumguru
De brandstofmotor gebruiken om de accu te laden lijkt niet een heel efficiënte methode. Ik laad liever thuis relatief goedkope stroom en hierdoor lager brandstofverbruik.

Nu zie ik dat het voertuig met een bijvoorbeeld een lege batterij, of het handmatig ingesteld accu verbruik, af en aan energie gebruikt en bijlaadt op de snelweg op de CC. Ik zat te denken in zo’n geval zou ik liever zuiver brandstof rijden en energie bewaren voor de bebouwde kom; het laatste stukje van de reis.
 
Hij laad inderdaad op in sportmodus, maar je kan het percentage zo laag mogelijk zetten. Ik dacht 10%.

Maar op snelweg, bv constante snelheid 130km/h heb ik hem op comfort.
Blijft op brandstof rijden toch.. (tot dat je snelheid verminderd, stoplicht etc.)
 

Tman0961

Forumguru
Je bedoelt dan het tempo waarmee de accu wordt bijgeladen? In dat geval waar stel ik dat in? Dat ben ik nog niet tegengekomen.

Of het niveau wat in de accu behouden moet blijven? In dat geval blijft het voertuig toch ook met tijd en wijle stroom gebruiken en opwekken om op die 10% te blijven?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het handleiding vrij weinig beschreven vindt over de sportmodus.
 
Dit stel je in bij e manager ...net onder laadsnelheid heb je een schuifbalk van 0 tot 50%.
Zonder chippen zal je hem nooit alleen op benzine motor krijgen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tman0961

Forumguru
Nee ok, dat dacht ik ook al. Zal me eens beraden of dat de moeite waard is.

Bij e-manager zie ik dat balkje en de handleiding zegt: “Ingestelde gereduceerde laadstroom”. Mijn aanname was dat dit betrekking heeft op het laadproces aan de stekker. Maar ik begrijp van jou dat ik hiermee kan instellen in welke mate het voertuig de accu laadt wanneer ik gebruik maak van de brandstofmotor?
 
in zoekbalk :

wat is de "onderste acculaadgrens"?​

ingeven en je komt op het onderwerp zelf uit. Soms makkelijker dat iemand anders het uitlegt :-)
 

Tman0961

Forumguru
Bedankt voor je reactie, ik denk dat we langs elkaar praten. Dit was mij bekend, ik probeerde te begrijpen wat @Sel007 hier zegt:

“Hij laad inderdaad op in sportmodus, maar je kan het percentage zo laag mogelijk zetten. Ik dacht 10%.”

Maar aangezien de zuiver brandstof modus er toch niet op zit, kunnen we net zo goed met dit punt stoppen
 
@Tman0961 ... in sportmodus laadt de wagen idd altijd een stuk op, om altijd te kunnen bijspringen bij sportief rijden . Maar denk niet dat de onderste acculaadgrens daarop effect heeft.
Ik heb in ieder geval nog niets gevonden in alle menu's ( heb de wagen 4 j en al best wat gezocht en geprobeerd).
Het feit dat @Sel007 hem heeft laten chippen /aanpassen , kan er voor zorgen dat hij wel opties kan regelen die de 'normale IV' niet standaard heeft. Vraag hem er specifiek achter !
 
Hoi, ik heb 2020 iv phev laten tunen. Bij diverse bedrijven zag ik mogelijkheden, maar heb gekozen uiteindelijk voor Vagtechniek. Goed geholpen. Auto reageert sneller indien nodig, rijd ook relaxter. In sportmodus gaat start stop automatisch uit.

Mijn Superb is Sportline Business, zwart, Supernova velgen en ook regenschermen geplaatst.
Recent heb ik de logo en de pook ook vervangen. Zie foto, wellicht ook iemand geïnteresseerd
 

Bijlagen

  • 20241219_085103.jpg
    20241219_085103.jpg
    847,1 KB · Weergaven: 20
  • 20241219_085156.jpg
    20241219_085156.jpg
    923,3 KB · Weergaven: 18
Bovenaan Onderaan