Tijd voor een statistiekje. (n3rd-alert!)
Vandaag tijdens 2 koude starten even bijgehouden tijdens de rit wat de temperatuur van de koelvloeistof doet met zo'n dichte grille. Was toch wel nieuwsgierig, nadat ik de thermostaat vervangen heb en die het weer netjes doet (koelvloeistof temperatuur netjes 87 ~ 91 ºC, afhankelijk van de belasting, bij warme motor) hoe de statistieken tijdens de koude dagen zijn.
Vanmorgen met 0,5ºC buiten temp. gestart. Koelvloeistof was 1ºC. Meteen rustig weggereden, straat uit, wijk uit, en binnen 5 min. de snelweg op. Bij de oprit van de snelweg was die al 55ºC. Na 8 a 10 minuten zo'n 75ºC. Op de snelweg max 100 km/u aangehouden, de buitentemperatuur steeg naar 2,5ºC onderweg. Na 20 minuten de snelweg weer af, de temperatuur was toen een stabiele 80ºC. Hoger dan 82ºC heb ik 'm niet gezien die rit. Daarna nog kleine 10 minuten stadsverkeer, temp zakte weer naar 78ºC. Verder trok ik wel aardig wat warmte van de motor voor de kachel natuurlijk, die moet aardig aan de slag op zo'n koude ochtend.
Terugweg idem, buiten temp. iets hoger (rond 8 graden) en zelfde temp. verloop. Niet hoger dan 82ºC. Dit is wel max 100 km/u (simpelweg omdat harder niet toegestaan is) Dus bij hogere snelheden nog niet kunnen testen (is immers wel meer belasting)
Kortom: de motor wordt zeker niet te heet met zo'n dichte klep; sterker nog: tot 87ºC zal het grotere koelvloeistof circuit niet open gaan als het goed is, en zal de thermostaat van de radiateur ook dicht blijven.
Ik realiseer me nu dat dit nog best een korte rit is, ik zal binnenkort nog eens een meting doen tijdens een langere rit (1 uur) en een traject waarbij ik 130 km/u op de GPS zal aanhouden voor minimaal 20 minuten! Maar gezien de temperatuur na 10 minuten ook niet meer klom (bleef op 80ºC) is mijn vermoeden dat die niet (veel) meer zou hebben gestegen. Hooguit, als de kachel het interieur voldoende zou hebben opgewarmd en minder warmte af zou nemen (ofwel meer warmte zou 'teruggeven' aan het koelcircuit)
Ik zag onlangs een BMW, die had ook een dichte grille (doe-het-zelf stijl) Plexiglas over de nieren geschroefd