Het grote winterbanden topic: winter 2015-2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

s-line

Forumguru
Oh,dat zal het zijn dan denk ik!

Ik ben niet zo welvarend, dat ik zo'n fruit-ding kan kopen.
Maar nogmaals op de imac van mijn meisje zie ik ook geen velgen............:deuk:

Goofy@5E

Forumguru
Mooi die Brock velgen @Goofy@5E . Vind ze persoonlijk zelfs mooier dan de originele velgen die je voor de zomer gebruikt

+1 @ertromp.... @Goofy@5E, je winterwielen staan stoerder als je orginele "smallere" zomerwielen.

@ertromp jij schrijft het, ik dacht, passen beter bij het kleur van de auto. Mijn mening. :)

Ben juist ze is gaan ''roderen'' (stukjes van de klevers op loopvlak er afrijden, zie da zo graag niet:deuk:)en heb men O3ke is te goei moeten bekijken, en ik moet jullie mening volledig volgen, originele velgen zijn ET51 deze ET45 wat inhoud dat ze al 6mm meer naar buiten staan en natuurlijk, de kleur is ook beter, was nochtans in eerste instantie geen voorstander van donkere velgen, maar ik moet serieus men mening gaan herzien....ben al aant kijken:lezen: voor zomersetje, gun metal en maatje hoger, word vervolgt.....

s-line

Forumguru
En dan zijn ze ook nog eens een halve J breder als de standaard velgen. Die zijn 7,5J tegen nu 8J.

boontjeRS

Forumguru
Heb nu een week mn winterbanden opliggen, falken eurowinter. Heel goede band in natte omstandigheden, juist is er een irritante brom vanaf 130km/u. Ietsje vertragen en het is weg. Viel zelf op bij mn halve trouwboek, eer die zegt van" ik hoor iets". Geen trillingen ofzo te merken, raar. 225/40/18 92v

Eltjo

Forumguru
Vanochtend eerste keer echt goed onder de 7 °C. De zgan winterwielen liggen nog in de garage....
Hoe zit het ook al weer..? Het is toch gewoon een kwestie van de wieldoppen eraf trekken...
En voila! Winterbanden! Sjit..., heb geen wieldoppen meer..

Jee13

Forumguru
Vanmiddag ook de wintervelgen gemonteerd

20151123_153553.jpg

20151123_144832.jpg

cortrans

Forumguru
Mijn Fabia combi II heeft bij aflevering afgelopen weekend 4 nieuwe 4 seizoenen banden erom gehad, dus voorlopig voor mij geen speciale winter banden. De auto wordt toch alleen maar voor privé gebruikt, in de weekenden....

Noord26

Forumguru
Hier ook de wintersloffen er weer onder gezet. Wat kun je nu het beste aanhouden als spanning voor de achterbanden als men voor circa de helft van de tijd met 1of 2 mensen in de auto zit en de andere tijd met 5? Met lage achteras belasting geven ze 2,6 bar achter op en met hoge belasting 3,1 bar. Dat is een aardig verschil...

Voorzijde is het voor zowel een volle auto als relatief leeg 2,6 bar (16"). Dus nu maar 2,6 voor en 2,8 achter aangehouden.

Ook wel benieuwd of een dealer dit überhaupt wel checkt tijdens een beurt (aanstaande donderdag LL beurt): km-stand ongeveer 142.500.

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb rondom 2,8 bar aangehouden, ik ben nog van plan om over een A4 velletje te rollen voor en achter om te kijken hoe het draagbeeld is. (maar het weer is nu knudde)
Winterbanden horen 0,2 bar hoger opgepompt te worden ten opzichte van zomerbanden.

Canon-Eye

Forumguru
ppv
winterbanden horen 0,2 bar hoger opgepompt te worden ten opzichte van zomerbanden.
Die discussie komt elders op het forum ook voor.
Ik meet de druk bij echt koude banden (dus bv. op een ochtend na een matige tot strenge vorstnacht) en zet ze dan op dezelfde 0,2 bar boven de aanbevolen druk voor volle lading die ik 's zomers ook aanhou uit overwegingen van zuiniger rijden. ("Harde banden lopen lichter", stond er lang geleden al op posters bij de fietsenmaker). Ik ga dus niet nóg eens 0,2 bar optellen bij de standaard al met 0,2 bar verhoogde zomerdruk, dat wordt me te veel van het goede.
En regelmatige controle zorgt voor compensatie van de drukverschillen t.g.v. het temperatuurverloop rond de seizoenen... :)

Skoda-MAN

Forumguru
@Canon-Eye Dat is jouw manier van meten en je rijdt in de zomer ook op hogere druk in de banden.
De meeste mensen gaan niet vroeg in de morgen tijdens vrieskou de banden meten.
Bij te hoge druk zal dus ook het wegcontactvlak kleiner worden wat nadelig is voor wegligging en remweg, en kun je goedkoper smallere banden monteren.

De meeste berijders kijken in het tankklepje voor de door dat fabrikant aanbevolen druk en dat is het.
Met winterbanden moet je daar dan 0,2 bar bij optellen.

JEGTA

Lid
Vorige week nieuwe winterbanden besteld en laten monteren. Zijn van Nexen en lijken verdacht veel op mijn oude Michelin Alpin A4 winterbanden qua profiel. Ik heb Nexen zomerbanden af fabriek. Wilde ik eigenlijk direct vervangen omdat ik dacht dat het Chinese 'troep' was. Maar bleek een grote Koreaanse fabrikant te zijn die de afgelopen jaren zeer goed bezig is. Vergelijkbaar met Hankook qua kwaliteit denk ik. Anyway: ze bevallen tot nu toe prima. En voor de prijs (50 euro p.s. voor 205/55/16) hoef je het niet te laten ;)

http://int.nexentire.com/product/prod_view.asp?prod_id=P75

PD_20150317_D.jpg

Canon-Eye

Forumguru
De meeste berijders kijken in het tankklepje voor de door dat fabrikant aanbevolen druk en dat is het
Er staat een hele serie aanbevolen drukken in dat klepje - naar gelang de belading - en daar zit al meer dan 0,2 bar verschil tussen de hoogste en laagste.

Oftewel: het nut van die 0,2 bar winterverhoging is sowieso maar betrekkelijk, vooral als je met wisselende bezetting of belading rijdt.
Ik ga gewoon standaard uit van de hoogste belading plus een klein beetje en verder zal het allemaal wel... :pardon:
(En als ik de banden controleer, dan altijd 's ochtends vroeg vóór vertrek en zeker voordat de zon erop komt.)

Skoda-MAN

Forumguru
Er staat een hele serie aanbevolen drukken in dat klepje - naar gelang de belading - en daar zit al meer dan 0,2 bar verschil tussen de hoogste en laagste.

Er staan ook verschillende afmetingen van de banden bij.
Het is van belang dat je goed kan lezen en de afmeting van je banden weet.
Of de auto volgeladen is met stenen of niet weet je toch nog wel?
Ik krijg de indruk dat je de gemiddelde Skoda berijder als een dom element ziet.

Canon-Eye

Forumguru
@Skoda-MAN : Alsof de gemiddelde Skoda-(of welk merk dan ook)rijder zijn bandenspanning aanpast aan het aantal passagiers dat in- of uitstapt. Geloof ik niks van.
En mocht dat toch wel zo zijn, dan ben ik dus per definitie géén gemiddelde Skodarijder, want ik hou (al een jaar of 40 trouwens) altijd een redelijk hoge waarde aan zoals omschreven. En nee, mijn banden vertonen na 40-50k of meer km géén extra versleten middenstreep wegens "te hard / te bol" - gewoon mooi gelijkmatig over de breedte van het loopvlak gesleten.

Natuurlijk moet iedereen die zich daar goed bij voelt, op basis van (quasi- of semi-)wetenschappelijk gedoe vooral zijn of haar bandjes - voor mijn part 2x daags - aanpassen bij het weer en de beladingstoestand van het voertuig. Vrijheid, blijheid!

Maar ik hou het liever simpel: gewoon hard genoeg, dan is er altijd voldoende marge.
't Is toch verdikkie de F1 niet... ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan