Ik doe persoonlijk ook maar 15K per jaar maar ik werk volcontinu en in het weekend als de temperaturen rond of onder het vriespunt zijn is er zelden om 5u s'morgens gestrooid en dan heb je duidelijk voordeel met winterbanden. Wisselen doe ik zelf zodat ik kan wachten tot het echt nodig is om de winterbanden eronder te steken. Met een goede garagekrik en een makita slagmoersleutel op batterijen is het slechts een half uurtje werk. Tevens kan ik dan de andere velgen eens grondig reinigen aan de binnenkant ook. Financieel kost het u weinig meer, slechts de prijs van de extra velgen, want de km's zijn dan verdeeld over beide sets banden.Helemaal mee eens @yves1966 maar welke winterse omstandigheid dan? Ok was een beetje dit jaar in Groningen en dat was veelal ijzel en daar helpt geen band tegen. Ik bedoel te zeggen als je niet veel rijdt dus tot 20000km per jaar vind ik persoonlijk een all season echt wel geschikt genoeg en die is bewezen erg effectief mits je dus de vredestein of michelin neemt niet de ouderwetse 4season band.
Naar mijn mening met het weer in NL kan je dan zowat iedere maand je banden wisselen met het huidige weer hier (12 graden in december en wellicht nog een sneeuwbui in april) .
rijd je erg veel en vooral ook in het buitenland dan is wisselen zeker aan te bevelen.
Ik doe persoonlijk ook maar 15K per jaar maar ik werk volcontinu en in het weekend als de temperaturen rond of onder het vriespunt zijn is er zelden om 5u s'morgens gestrooid en dan heb je duidelijk voordeel met winterbanden. Wisselen doe ik zelf zodat ik kan wachten tot het echt nodig is om de winterbanden eronder te steken. Met een goede garagekrik en een makita slagmoersleutel op batterijen is het slechts een half uurtje werk. Tevens kan ik dan de andere velgen eens grondig reinigen aan de binnenkant ook. Financieel kost het u weinig meer, slechts de prijs van de extra velgen, want de km's zijn dan verdeeld over beide sets banden.
Je hebt gelijk - vooral als we het hebben over de echte kilometervreters die ook nog de wintersportbergen in willen.In heel veel testen is reeds bewezen dat een all-season band niet de kwaliteiten haalt van zowel winter- als zomerbanden. Zomerbanden hebben in winterse omstandigheden een veel grotere remafstand en winterbanden hebben meestal te weinig waterafvoer. Daarom best kiezen voor de toppers uit de testen en daar haal je steeds profijt uit. Ik snap niet waarom zo veel mensen besparen op banden, het is het enige houvast met de weg!
Dat klopt, in 30cm sneeuw doet een echte winterband het beter dan een all-season band. Maar hoe vaak komt dat voor in NL? Een all-season band past daardoor veel beter bij het huidige weer dan een winterband!In heel veel testen is reeds bewezen dat een all-season band niet de kwaliteiten haalt van zowel winter- als zomerbanden.
Finse reële omstandigheden (met de hele winter sneeuw) verschillen enorm van de NL omstandigheden (met max drie dagen sneeuw). Hier heb je in de winter veel meer aan een all-seasonband die ook op droog wegdek nog een redelijke remweg heeft, ipv een remweg die (vanaf 100 km/h) 10 meter langer is dan die van een zomerband....Als winterband heb ik nu de Nokian WR A3 in bestelling van zodra mijn extra Stratos-velgen geleverd zijn, een zeer goede band uit de top3 die in finland in reële omstandigheden getest worden.
Van die laatste zin zou ik toch graag eens bewijs zien. De bandenindustrie maakt dit op grote schaal mensen wijs, maar komt nooit met fatsoenlijke testresultaten om dat te onderschrijven. De enige die ik tot dusver heb kunnen vinden staat in post nr 283 hierboven en komt overeen met datgene wat ik al een paar jaar dacht, namelijk dat winterbanden pas onder het vriespunt nut hebben.De temperaturen zijn er smorgens en ook delen van de dag wel naar. Immers onder de 7 a 10 graden is al doeltreffend.
Vandaar dat ik de crossclimate en quatrac 5 noem in mijn posts. Dat zijn wel degelijk goede all seasons met wintereigenschappen het zijn idd geen winterbanden of zomerbanden. Alleen blijf ik me afvragen wanneer hebben we zomerbanden nodig want zoveel zomer hebben we ook niet, vandaar dat ik het bestrijd om te wisselen in ons klimaat waar 265 regendagen per jaar zijn geen extreme zomers en weinig echte winters en dus zo een all season van een goed merk!! wellicht de beste oplossing is.