Het is weer zover...Columbus gestolen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Octavia_II

Actief lid
Op het passatforum staan een aantal gevallen waar het af-fabriek alarm niet werkte bij een inbraak. Ook schijnt het makkelijk uit te schakelen zijn met een polensleutel.

Met een setje polensleutels (kost nog geen 200 euro en helaas vrij te verkrijgen :shocked:) kun je alle recentelijke Audi's, Seat's , VW's, Porsche's en helaas ook Skoda's openkrijgen.

Het Af-fabriek alarm slaat (pas) na 15 seconden alarm nadat het portier geopend is met een sleutel en er GEEN een sleutel in het contactslot is geweest. (en met de immobilizer key in de sleutel ontgrendeld is)

Deze 15 seconden werkt op mijn O2 van 2006, hoe dit met andere types en O2's zit weet ik niet. Deze funktie kun je met vag-com uitzetten, maar dan gaat je alarm dus helemaal niet meer af! (indien je portier geopend is met een sleutel)

Helaas is het dus heel makkelijk om ook toegang tot jouw en mijn auto te krijgen. :biggthumpdown:
(Alhoewel er in mijn auto nooit wat te halen is :D)

Groet,

Charlie

Nou als je een beetje op Youtube rondneust dan vindt je alles wat je maar nodig zou hebben om zelfs de duurst auto's simpel te openen \ starten.

Ik snap niet dat de verkoop van deze middelen legaal is als de EU overheden dat nu eens aan zouden pakken dan wordt het voor Jan-met-de-pet in ieder geval al moeilijker.

Maar goed feit is natuurlijk wel dat we altijd achter dit soort dingen aan zullen lopen, het is nou eenmaal niet mogelijk om een waterdicht systeem te maken.

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat een beetje dief juist dit soort topics in de gaten houdt... al is het maar om te volgen wat er allemaal tegen hen wordt ondernomen. "Ken de wapens van de vijand" geldt immers ook voor hen...

Ik denk dat de "personen" die het op onze Columbussen (en RNS 510's) voorzien hebben, geen Nederlands kunnen lezen..

Het werkt gewoon heel simpel, rijd een rondje let op skoda's met bepaalde wielen en een GPS antenne. Kijk door het ruitje, columbus gezien en geen alarm dan komen we 's nachts terug.. Daarvoor hoeven ze echt geen fora in de gaten te houden..

Falcon

Donateur
Misschien interessant ter vervanging van de Columbus. De Pioneer AVIC-F9110BT is gearriveerd. Dit systeem is speciaal voor VAG auto's geproduceerd en heeft CAN-BUS ondersteuning. Maxidot/Schermpje tellers weet ik niet zeker.

Heeft een afneembaar front en doet zeker niet onder dan de Columbus.

Via Skoda is er nu een aktie.. 800 euro incl montagen.

http://www.pioneer.nl/images/products/carnavigationpackage/pioneer/avic_f9110_bt_zoom.jpg

http://www.pioneer.nl/nl/products/25/111/241/AVIC-F9110BT/specs.html

EdK

Forumguru
en dan ook nog import amsterdammer !?
Wel weet niet waar je in 020 woont maar er zijn ook nog wijken in 020 en andere gemeente's in N-H waar op de leuke manier luilak wordt gevierd en dus nog netjes een antenne wordt gedemonteerd
2 jaar geleden heeft men hier ook een antenne rondje gedaan, ieder in de straat was hem kwijt, behalve de skoda's want die kreeg men niet los nadat deze losgeschroefd was.
maar geen enkele wagen had verder schade , ook de skoda's niet omdat men ze niet loskreeg en het dan maar met geweld probeerde.

Constant

Erelid
In Velsen Noord wordt vrijwel nooit ingebroken in auto's, daar kun je nog veilig met je Columbus parkeren :xyxthumbs:.

Ik woonde op Breesaperhof, hoek Gildenlaan.

corsaar

Senior Member
Hoe kom je daar nu bij er is een golf van auto inbraken.
In velsen Noord, Castricum, Heemskerk,Beverwijk.
Er is wel wat veranderd hoor sinds jullie vertrek.
Alle braverikken zijn weg.

Constant

Erelid
:ot: Oeps, ik had nog beloofd om bij mijn oude buren op bezoek te gaan :1884:. Moet ik eerst mijn inbouwnav uitbouwen.

lock

Actief lid
Juist ook tegenwoordig in de "nieuwbouw Wijken" wordt veel ingebroken. Hier wonen veelal de 2 verdieners met "grote" auto's met nav erin.

Volgens de dealer in De stad achter de duinen staat je auto veiliger in de "slobbewijken" hier heeft iedereen immers al een nav uit een andere auto :koffie:

mmarco

Nieuw lid
Columbus navigatiesysteem gestolen

Ja hoor ook bij mij heeft het het dievengilde uit mijn auto de Columbus gestolen :mad::mad:. Nu heb ik bij AST Midland in Veenendaal een Kenwood navigatie en een alarm laten inbouwen, dit was de helft goedkoper dan het originelesysteem en alarm via de dealer. Wie heeft er nog interresse in de nederlandse handleiding voor de Columbus?

[MODERATORBREAK]Bericht verplaatst...er loopt nl al een topic over gestolen Columbussen[/MODERATORBREAK]

lock

Actief lid
@mmarco;
kan je ons nog laten weten hoe de afhandeling was, Had je veel schade, Waar is dit gebeurt, hebben buren nog wat gezien etc....

En weer een columbus gestolen!

Na een half jaar van mijn columbus te hebben kunnen genieten is vorige week bij mij de columbus in de nacht verwijderd.

Op zich hebben de dieven vakwerk geleverd, klein ruitje achter ingetikt en columbus zonder schade aan dashboard verwijderd. Zelfs de schroefjes hebben ze netjes achtergelaten. Oh..wel mijn dure zonnebril en usb hdd met muziek nog meegenomen. vakwerk!

Dit is overigens in Amsterdam gebeurd, ik hoorde bij de schadedienst dat er op dit moment een inbraakgolf is in VAG auto's in Amsterdam. Dus voor degene die in Amsterdam wonen...je bent gewaarschuwd.

Ik laat nu een JVC kw-nt3 met afneembaar front inbouwen.
Heeft iemand ervaringen met de inbouw van dit systeem, of de JVC kw-nt1?

Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of ik de bestaande Skoda bluetooth/microfoon en skoda GPS antenne kan blijven gebruiken. Stuurbediening wordt minder, ook met canbus...kan ik mee leven, maar ik zou het jammer vinden als de ingebouwde GPS antenne niet meer gebruikt zou kunnen worden.

iemand ervaringen?

LenK

Forumguru
:ot: En het was zo stil hier aan het Columbus jat front.
Is al geen nieuws meer of zo dat andermans eigendom vogelvrij is ?

Ronnie

Forumguru
GPS antenne is geen probleem, dit is een genormde aansluiting, stuurwielbediening is inderdaad een CAN-bus probleempje.

Bakkertje

Forumguru
Blijkbaar is de markt voor gestolen Navi's nog niet verzadigd. Het was inderdaad even rustig met het nieuws rondom de diefstal van de columbus (de draadjes over vervangende systemen nemen daarentegen alleen maar toe..)

Er lopen al een aantal draadjes over vervangende systemen voor de columbus.
Zonder afneembaar front zou je kunnen kijken naar een Zenec, die hebben can-bus integratie, of dit ook helemaal werkt met telefoonmodules e.d. weet ik niet.

Met afneembaar front zijn er ook een aantal opties:
JVC KW-NX7000
JVC KW-NT1
Kenwood DNX9260BT
Kenwood DNX7260BT
(bijvoorbeeld, er zullen wellicht inmiddels meer smaken zijn..)

Het oorspronkelijke draadje:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=11448&page=3

Ik zou niet snel gaan voor een NT1 of 3, dan eerder een kw-nx7000 die heeft dan toch meer features, dan wel een 2010 kaart erbij bedingen. Of kijken naar een Kenwood.
Ga je voor een vast scherm (de NT3 heeft volgens mij geen afneermbaar scherm) dan zou ik voor de Zenec gaan met CAN-bus ondersteuning.

Ronnie, goed om te horen dat ik de GPS zou kunnen hergebruiken. Dat is voor mij eigenlijk het belangrijktse.

Bakkertje, Ik heb geen keuze meer, ik heb zelf de NT3 aangedragen, die overigens WEL een afneembaar front heeft, anders zou ik hem niet eens willen. Ik heb zoveel slechts over de NT1 gehoord dat ik hoop dat dat in de NT3 (de opvolger van) verholpen is. de NT3 is de nieuwste, dus naar mijn gevoel de beste keuze. Hoeveelheid features is niet echt belangrijk...als het geluid maar goed is, en dat kan alleen maar beter na een columbus lijkt me en als de navigatie me maar juist stuurt.

Maar goed, morgen wordt ie ingebouwd dus na het weekend zal ik wel een goeie indruk hebben. Eerst maar hopen dat het inbouwen goed gaat, het vervangen van een ruitje blijkt tot nu toe al heeeeel moeilijk te zijn voor een bepaald bedrijf..en dat geeft mij niet veel hoop voor de inbouw van de navigatie. de leasemaatschappij stuurt een eigen mannetje om het in te bouwen...ik hoop dat die bijvoorbeeld wel weet dat er een inbouwkader omheen moet omdat het anders niet gaat passen.

Bakkertje

Forumguru
Het inbouwen van mijn JVC KW-NT7000 was een redelijk drama ..
Punten om op te laten letten:
- Stuurwielbediening (bij mij ging de auto na het installeren in eerste instantie niet meer uit als ik het contact uitzette, pas als de sleutel eruit gehaald werd ging ie echt uit..)
- Phantoomvoeding, de antenne's van de VAG auto's hebben een ingebouwde versterker die gevoed wordt vanuit de radio. De JVC doet dat niet en hiervoor moet een adapter geinstalleerd worden.
- Snelheidspuls, deze was bij mij niet aangesloten en daardoor kon ik niet navigeren als er geen GPS signaal is.

Uiteindelijk is bij mij alles goedgekomen maar het heeft me aardig wat uurtjes in de wachtruimte van de dealer gekost..

Het geluid vind ik zeker beter dan van de columbus. Bij de de NX7000 heb je een meer-bands equaliser en kun je zelf het geluid naar wens instellen. Wat geen overbodige luxe is gezien de ongelukkige plaatsing van de luidsprekers..

Succes met het in (laten) bouwen en alvast veel plezier met de JVC, mij bevalt het in ieder geval prima.

higgy

Forumguru
Bakkertje zei:
- Snelheidspuls, deze was bij mij niet aangesloten en daardoor kon ik niet navigeren als er geen GPS signaal is.
Bij je auto betrok de Columbus die van de CAN-bus. Je JVC kan dat waarschijnlijk niet, vandaar dat er een reguliere snelheidspuls nodig is.

Bakkertje,

bedankt voor de tips..zeker die van de phantoomvoeding is een goeie. Ik ga zo denk ik maar es ff bellen met de leasemaatschappij. Kijken of ik vooraf het e.e.a. al kan managen :24:.

Ik ben helemaal met je eens dat de speakers op een compleet idiote plek in de auto zitten. Dit gekoppeld met de beperkte 3-bands eq van de columbus, waarvan de bass eq band feitelijk een subbas (je voelt hem maar hoort hem niet) band is, maakte het audioplezier (en ik ben audiofiel in hart en nieren) niet groot. Feitelijk elke dag werd ik weer geconfronteerd met de subbass geluiden en het ontbreken van behoorlijk laag en mid. Tegelijkertijd loop je gehoorschade op van de tweeters, ook al staat de treble band praktisch uit. Ik heb zelfs bij Skoda gevraagd of dit niet aan te passen was, maar nee.
Hoedanook, ik hoop dat ik met de 7 bands eq van de nt3 wat beter geluid kan produceren.

Bakkertje

Forumguru
Graag gedaan, aangezien er speciaal iemand komt om het in te bouwen zal het vast wel goed gaan komen.

Wat het geluid betreft zou ik graag ergens de deurpanelen vandaan halen waar een soundsysteem in heeft gezeten. (Dat is een 3-weg systeem waarbij er een extra middentoner op een fatsoenlijke plek zit.) Met name het middengebied vind ik echt een drama. Verwacht daar nog geen wonderen van met de JVC maar het wordt zeker beter dan met de columbus..

Er is nog een 4e puntje.. De columbus (en andere systemen van VAG) gebruiken 2 antenne's. Misschien krijg je het voor elkaar dat ze die beide aansluiten.

Bij mij hadden ze eerst de 2 antenne's aangesloten zonder phantoomvoeding en later 1 met... De ontvangst is nu redelijk maar nog steeds niet zo goed als bij de columbus. Maar goed, dat heb ik na 11 dealerbezoeken maar voor lief genomen net als het netjes inbouwen van het 2-din adapter-frame wat ik uiteindelijk zelf maar gedaan heb..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan