Hij komt: de 1.8TFSI in de O2

SkodaMan

Actief lid
Goed nieuws. Dan zal de 2.0 TFSI wel exclusief voor de RS blijven.
Is die 1.8 TFSI niet een een moderne versie van de 1.8 Turbo (benzine) die in de VW's en Audi's zat?
 

Pim

Lid
160 PK, 250NM en dan net als in de Audi A3 met DSG (S-tronic), lijkt me aantrekkelijk.
Nee Skodaman, die oude motor was een 20 klepper (5 per cilinder), de nieuwe een 16 klepper.
 

johann

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pim</font><hr />

Nee Skodaman, die oude motor was een 20 klepper (5 per cilinder), de nieuwe een 16 klepper.

[/ QUOTE ]

En dat oude bevalt tot dusverre uitstekend.
grin.gif
 

LenK

Forumguru
Oude 1.8T en nieuwe 1.8T hebben andere slag én boring. Niet hetzelfde blok dus (zeer waarschijnlijk).

Nieuwe 1.8T heeft wel dezelfde boring als de 2.0T, dus daarvan is het blok wel afgeleid (kleinere slag om van 1984 naar 1798cc te komen).
 

Michel

Forumguru
"GENEVE - Skoda lost de 2.0 FSI-motor in de Octavia af door een 1.8 TFSI-krachtbron. Het nieuwe blok levert een vermogen van 160 pk, waarmee hij tien peekaa sterker is dan zijn voorganger. Vanaf juni hangt de motor in zowel de Hatchback als in de Combi.
De 1.8 TFSI is nieuw voor Skoda, maar binnen het Volkswagen-concern wordt de vierpitter al gebruikt. Audi heeft de eer hem als eerste toe te passen in de A3. In totaal staan zes configuraties gepland, met onder andere 150 pk voor de nieuwe Audi A4 en 170 pk voor de A5 van hetzelfde merk. In de Ocatvia komt de 160 pk-variant te hangen. De vierpitter levert een koppel van 250 Nm, dat van 1.500 tot 4.200 tpm voorhanden is. Volgens opgave van Skoda moet de Octavia 1.8 TFSI in staat zijn gemiddeld 7,6 l/100 km te verbruiken."

Bron: www.telegraaf.nl
 

Dutch4x4

Senior Member
Zoals gezegd, héél benieuwd of hij ook in de 4x4 komt. Zal toch wel, als de 2.0 FSI er gewoon helemaal uitgaat?

Dan komt de nieuwe Dutch4x4-Skoda weer in beeld: verlagen, chippen, sportinterieur, dikkere velgen, en je hebt een 'RS' met AWD. En dan hou je nog geld over ook.

Helaas is de 4x4 tegenwoordig alleen in Combi-uitvoering leverbaar.
frown.gif
 
De 1.8TFSI gaat de 2.0 FSI aflossen, dus dat zou betekenen dat in de nieuwe L&amp;K uiteindelijk ook dit turboblok gaat liggen. Misschien de volgende auto toch weer een Octavia L&amp;K... Ik wacht met spanning af
smile.gif
 

skodaspecialist

Nieuw lid
de 1.8tfsi is een geheel nieuw ontwikkelde wereldmotor die niets lijkt op de 2.0tfsi de volkswagengroep gaat deze wereldwijd produceren en inbouwen .
bij de skoda octaviazal deze motor als het goed is vanaf week 22 leverbaar worden met 160pk
later wordt deze motor ook leverbaar met een valve-lift systeem
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: skodaspecialist</font><hr />

de 1.8tfsi is een geheel nieuw ontwikkelde wereldmotor die niets lijkt op de 2.0tfsi

[/ QUOTE ]
Als ik de specs zie is het gewoon hetzelfde blok met een kleinere slag (beiden 82.5 boring)
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jpoers</font><hr />

Klinkt erg goed,
Alleen dit valve-lift systeem, soort van V-tec (honda) of Vanos (BMW) systeem?

[/ QUOTE ]

Ja, maar is niets bijzonders, hoor. De oude 1.8T had vanaf 2001 ook al variabele kleptiming. Het verbaast me eerlijk gezegd dat dit niet op de eerste lichting 1.8 TFSI's zit, want het is een probaat middel voor het voldoen aan de emissie-eisen. Daar is het systeem dan ook in de eerste plaats voor bedoeld, niet voor meer prestaties. Hoewel een chipbakker daar natuurlijk weer wél gebruik van kan maken...
wink.gif


Lijkt me verder ook sterk dat de 1.8 TFSI totaal anders is dan de 2.0 TFSI. Inderdaad gewoon een motor met een kleinere slag.

In welke Octavia komt hij trouwens? Alleen de FWD-modellen? Want voor de 4x4 en 4x4 Scout zie ik nog steeds de 2.0 FSI.
 
Ben ook benieuwd wat ie gaat kosten.
Ik verwacht trouwens wel dat de 1.8TFSI goedkoper zal zijn dan de huidige 2.0FSI??

Ik sta op het punt om de 1.6 FSI met Tiptronic te bestellen, maar als ik deze berichten lees dan probeer ik het nog maar even te rekken in afwachting op de 1.8TFSI. Leverbaar vanaf week 22 heb ik ergens gelezen?
 

LenK

Forumguru
Bij de Audi A3 was de 1.8TFSI €750 duurder dan de 2.0FSI
Lijkt me logisch dat ie duurder is. Het blok is behalve de cilinder inhoud hetzelfde maar er komt nog een wel turbo bij, dus het prijsverschil bij Audi viel nog wel mee.
 
Bij de Audi A3 was de 1.8TFSI €750 duurder dan de 2.0FSI
Lijkt me logisch dat ie duurder is. Het blok is behalve de cilinder inhoud hetzelfde maar er komt nog een wel turbo bij, dus het prijsverschil bij Audi viel nog wel mee.
Hmmmm... ok.
Aan de andere kant, de Seat Altea XL is juist goedkoper met 1.8TFSI (vergeleken met de 2.0FSI). Of zie ik iets over het hoofd.
 

LenK

Forumguru
Van mij mag de turbo ook goedkoper zijn maar dat is helaas niet het geval want bij Seat is de 2.0 met tiptronic en de 1.8T handgeschakeld, dus dat had je gemist.
 
Van mij mag de turbo ook goedkoper zijn maar dat is helaas niet het geval want bij Seat is de 2.0 met tiptronic en de 1.8T handgeschakeld, dus dat had je gemist.
Lenk, je hebt gelijk:aangenaam:

Op carbase (autoweek) staat 't alleen verkeerd. Daar had ik gekeken.
 
in belgie blijven de 1.8TFSI en de 2.0 FSI blijkbaar naast elkaar bestaan.

Op de 2.0 kan je wel een DSG krijgen maar op de 1.8 niet.

Kbegin dat eigenlijk wel allemaal zever te vinden, bij die motorisatie niet, bij die weer wel, dat ze eens op alle moteren die de versnellingsbak aankan de mogelijkheid bieden.
 
Bovenaan Onderaan