hill hold

flip

Lid
Weekendje Ardennen achter de rug (wat zag ik veel Skoda's!), en ik blijf me afvragen hoe ik die hill hold die meegeleverd zou zijn bij ESP, aan de praat krijg. Nooit kreeg ik het gevoel, hoe steil de helling waar ik op stond, dat een magische hand mijn auto belette achteruit te lopen. extra-hard trappen op het rempedaal werkte ook niet: altijd bleef hij achteruit lopen en kon ik pas starten met alle truken van de foor. Zijn er tips hoe het werkt, of doe ik iets fundamenteels verkeerd?

OuweHippie

Senior Member
Bij mijn YETI werkt de hillcontrol als volgt.

Ik rij op een helling, ik stop door op de rem te trappen en hoe die ingedrukt. Op het moment dat ik de rem loslaat blijft de auto op de rem en de remdruk neemt af zodra ik het gaspedaal indruk. Ik dacht dat je daarvoor ca. 4 seconden de tijd hebt.

Hoi,

Ook op mijn O2 werkt de Hillhold zoals omschreven door OuweHippie. Je hoeft dus niets te activeren maar het werkt automatisch bij een bepaalde hellingshoek. Eerst remmen en dan wanneer je het rempedaal loslaat dan wordt de remdruk langzaam afgebouwd waardoor je enkele seconden hebt om gas te geven.

Succes

flip

Lid
@Captain Cook: Volgens de bijgeleverde extra-handleiding ('Technische wijzigingen 05/2009' - mijn auto is geleverd 09/2009) heeft mijn auto, met ESP als extra uitgerust, ook die hill hold control (met nog EDS, ASR, DSR, ABS, remassistent). Ik blijf het vreemd vinden. Misschien doe ik iets verkeerd of ben ik gewoon lomp. Binnenkort moet ik voor zijn eerste servicebeurt naar de dealer. Dan vraag ik het daar nog wel eens. Of ik zoek een parkeergarage op om het nog eens te proberen...

Constant

Erelid
Die hill hold kun je haast niet missen in een heuvelachtige omgeving, ik ben bang dat het niet is ingeschakeld.

Mijn O2 combi 1.4 TSI met DSG uit 01-2010 is standaard uitgerust met hillhold. Het werkt inderdaad zoals Ouwehippie omschrijft. Hillhold is optioneel in combi met ESP. Bij de modellen 1.4 en 1.8 TSI DSG en 4x4 word het standaard meegeleverd. Dit geld overigens voor modeljaar 2009 2010, voor de overige jaren weet ik niet. Succes met uitzoeken.

skodaboy

Forumguru
Bij mijn YETI werkt de hillcontrol als volgt.

Ik rij op een helling, ik stop door op de rem te trappen en hoe die ingedrukt. Op het moment dat ik de rem loslaat blijft de auto op de rem en de remdruk neemt af zodra ik het gaspedaal indruk. Ik dacht dat je daarvoor ca. 4 seconden de tijd hebt.

kan weinig toevoegen,bij mijn 02 4X4 werkt het idem...

skodaboy

Forumguru
Hillhold is optioneel in combi met ESP. Bij de modellen 1.4 en 1.8 TSI DSG en 4x4 word het standaard meegeleverd. [/quote zei:
mijn 02 4X4 is van 2008,deze heeft standaard ESP + nog een hoop andere dingen,echter was de hill hold niet standaard op de wagen aanwezig en heb ik hem dus destijds van het optie-lijstje gehaald...:D

Bij mij was de hill-hold control wél standaard in combinatie met de DSG, waarbij ik ook ESP standaard kreeg, en DSR (driver steering recommendation, voor bijsturen in slipsituatie).

nov-2009 octavia II-FL, ambition business line combi 1.4TSI DSG7. Besteld in augustus 2009.

Groeten, L_en_K_Fan

Hill hold zat bij mij bij het ESP. Werkt inderdaad door rem in te blijven trappen en na loslaten heb je twee seconden. Werkt prima. Verder vond ik dit op skoda.co.uk: "This HHC system will only work on gradient over 5% with the driver's door closed." Maar ik neem aan dat je je deur dicht had.

flip

Lid
Ja, inderdaad. Deze opmerking had ik ook gelezen, die deur was dicht (ik ben ook regelmatig actief op briskoda.net). Ik blijf echter 'puzzled', of ik ben gewoon te lomp om het op te merken. Nog een kleine 1.000 km, en ik vraag het eens aan de dealer! Ik blijf het wel vreemd vinden, want ik vind mezelf (zoals zovelen, denk ik) een oplettende en attente bestuurder. Ik zou het gemerkt moeten hebben. Of ik ben gewoon lomp. Dat kan ook! (maar toegeven, dat zal moeilijker zijn). Ik hou jullie op de hoogte, beloofd! Ik was overtuigd van het belang van ESP (kijk maar eens op youtube, dan ben je vlug overtuigd, zie bv. de test van de Qubo met esp en de Franse broer zonder...), en nam zonder twijfelen die optie.

flip

Lid
Het is er eindelijk van gekomen: dealer gecontacteerd. Hij beweert dat ESP in combinatie met hill hold alleen voorkomt als je een 4x4 nam... Nochtans merk ik hier iemand met een 1.4 tsi die ook hill hold heeft... Hoe/waar krijg ik zekerheid?

corsaar

Senior Member
Hilhold werkt gewoon bij mij hoor met alleen voorwiel aandrijving,
en ESP zit er ook op. Of ik moet me vergissen door de Dsg maar uit
stilstand op een helling wordt hij wel degelijk tegengehouden.

O2_1.2TSI

Actief lid
@Corsaar / @flip: Zover ik weet zit Hillhold geïntegreerd in het (Nederlandse) DSG pakket maar pas op; de Nederlandse uitrusting kan verschillen met de Belgische.
@flip, ik ga ervan uit dat jij een Belgische uitvoering hebt? En heb je wel of geen DSG?

Captain Hook

Forumguru
Of ff checken op de configuratie sticker van je auto (zit meestal voorin in het onderhoudsboekje geplakt) of HHC als option code vermeld staat.

Volgens de totale VAG lijst, zou het één van deze codes moeten zijn:

UG0 AFH Without hill hold control / hill descentcontrol / comfort driving assist
UG1 AFH Hill hold control
UG2 AFH Hill descent control
UG3 AFH Comfort driving assist
UG4 AFH Hill hold control + comfort driving assist

UG5 AFH Hill hold control hill descent control

Luke

Forumguru
Interessant topic! Ik heb ook een Octavia Greenline combi van maart dit jaar (besteld 24januari). Ben ook Belg en heb ook ESP genomen. Ik wist dus dat dat hill hold inbegrepen was. Nu heb ik thuis een oprit die serieus helt en ook ik stel me dus elke dag weer de vraag of hier iets scheelt. Heb genoeg kennis van een wagen om te weten of dit systeem pakt of niet.
In mijn geval bol ik gewoon achteruit... Niets te remdruk die 2seconden houdt en dan geleidelijk met het geven van gas zijn druk laat zakken!

Ben op onderhoud gegaan voor de eerste 15000km en ben dit item vergeten te vermelden. Laat het maar weten Flip, als je eruit bent!!
Succes!

Bovenaan Onderaan