Hierbij mijn bevindingen met de Hilox XTR Black (extreme) set, lamptype H4 in een reflector koplamp.
Ik rij inmiddels alweer een aantal maanden (sinds half februari) met de set rond. Heb even gewacht met hier een update geven omdat ik nauwelijks kilometers maak op het moment, laat staan in het donker (is het ook het seizoen niet voor) En ik eerst wat ervaring met de lampen wilde opdoen alvorens hier wat te plaatsen.
Toen ik de led lampen nét had geïnstalleerd durfde ik ze bijna niet in te schakelen, zo'n zee van licht levert het op! Het voelde geweldig illegaal! Niet voor niets had ik aanvankelijk voor de XTR Grey set gekozen tijdens bestelling; die zou net iets minder lumen afgeven dan de Black. Gevoelsmatig durfde ik dat wat beter aan. 'Helaas' kreeg ik een gratis upgrade naar de Black edition ivm dat de Grey tijdelijk out of stock was.
Tijdens een van de eerste ritjes net buiten de bebouwde kom merkte ik van één tegemoetkomende fietser dat hij zichtbaar last had van het licht. Wat hierbij mogelijk meespeelde was dat dit tijdens een ritje over een hobbelig dijkweggetje was, waar boomwortels flinke 'drempels' in het wegdek hebben veroorzaakt. Je kunt daar ook alleen maar stapvoets rijden omdat het er heel smal is en het wegdek slecht (vol kuilen en bulten). Fietsers moeten dus ook heel dicht langs jou passeren. Ik fiets daar zelf ook dikwijls in het donker op weg naar huis en heb dan ook vrijwel altijd last van flikkerende (want, de neus van de auto gaat telkens omhoog en omlaag door zeg maar de drempelvorming) autoverlichting van tegenliggers, met name de nieuwere generaties fellere lampen (xenon, laser, whatever)
Wat me verder opvalt, is dat de borden (hoog) boven en naast mij, heel erg oplichten. Ik vraag me af of dat duidt op toch een behoorlijke hoeveelheid strooilicht.
Ik heb het toch maar aangedurfd om een tijdje met de led lampen te blijven rijden en goed op te letten op eventuele signalen van tegenliggers. Die kan ik gelukkig op 2 vingers tellen; ik kreeg één keer op een stuk 3-baans snelweg een secondenlang groot licht signaal van een busje/bestel auto die ik net ingehaald had (dus niet eens een tegenligger) Mogelijk had die last gehad van het felle licht in zijn spiegels, mogelijk had hij iets anders aan te merken op mij of mijn rijgedrag, of het was zelfs niet voor mij bedoeld... De andere keer was een tegenligger op maar liefst een 8-baans snelweg als ik me niet vergis (stukje A8 meteen ten noorden van de Ring A10) dus die auto was een flink aantal banen en een brede middenberm met vangrail van mij verwijderd. Ook twijfelachtig of het seinen van die auto wel voor mij bedoeld was.
Tijdens het rijden in het donker op snelwegen kon ik de zee van licht af en toe (ruwweg) vergelijken met andere auto's met xenon/led/laser verlichting die ik inhaalde (of zij mij). De lichtbundels leken dan min of meer vergelijkbaar zowel in kleurtemperatuur als in de 'plas' licht die voor ons op het asfalt viel. Daarmee werd mijn gemoed iets meer gerustgesteld.
Dat is het enige dat ik sinds het plaatsen van de lampen half februari heb meegemaakt; moet ik er wel bij zeggen dat ik relatief weinig ritten in het donker maak momenteel.
Afgelopen week is de auto bovendien APK gekeurd met de Hilox lampen nog op hun plek en daarbij zijn geen opmerkingen gemaakt. Ben vergeten er zelf nog naar te vragen omdat ik net voor sluitingstijd de auto ophaalde en het gesprek in beslag werd genomen door het
bandenverhaal.
Qua montage dacht ik aanvankelijk dat het heel wat gedoe zou opleveren. Op basis van een eerdere test-fitting ‘op het oog’ vorig najaar tijdens een oliewissel, meende ik te zien dat de ventilator/behuizing van de lampvoet veel te ver uit zou steken om de stofkap te kunnen monteren:
En had al extra stofkappen besteld om de oem stofkap mee te gaan modden. Die bleken niet te passen (veel te groot) en gelukkig ook niet nodig.
Hier nog een snel testbeeld op de muur van de DHZ garage van destijds:
2 x halogeen (Osram Night Breaker lampen)
links Hilox Led, rechts halogeen. Je ziet meteen dat de knik uit de cut-off wat verdwenen lijkt:
Gelukkig vond ik ooit een oude koplamp bij het grofvuil (what are the odds!) van een O1 en heb die toen in de schuur gelegd zo van: wie weet kan ik daar nog eens iets mee. Die heb ik eens tevoorschijn gehaald om eea te testen qua passing.
Na veel passen en meten bleek dat de lampen er precies nét aan in kunnen met de stofkap erop. Maar dat het niet heel ideaal is voor de koeling/lucht circulatie. Ik zit dus nog steeds te broeden op een oplossing daarvoor. Liefst zou ik willen dat de ventilatoren voldoende verse lucht aan kunnen voeren. Maar stof, vocht en vuil wil ik wel buiten de behuizing houden.
Hier een paar foto's van het paswerk. Zoals je ziet een krappe bedoening om het er allemaal in weggewerkt te krijgen. Op de eerste foto mist ook nog het motortje van de hoogteverstelling (bij de 2e foto zie je die wel helemaal links)
Ter vergelijk; dit is hoe ver de lampvoet met de H4 stekker op een halogeen lamp uit steekt. Het scheelt niet veel:
Hier zie je hoeveel ruimte er binnen de stofkap ongeveer over is voor de voet. Het is echt krap aan en maar weinig ruimte voor verse lucht:
Zoals je ziet zit de lamp keurig recht/de leds schijnen naar links en rechts. Bij een H4 lamp (groot- en dimlicht gecombineerd in één armatuur) is dat niet nodig af te stellen (en kan ook niet eens) bij een H7 lamp (enkel dimlicht) is het soms nodig en mogelijk om dat af te stellen om het lichtbeeld zo goed mogelijk te krijgen. Immers is dat een beperking van de LED lampen tov de standaard halogeen lampen, ze schijnen niet 360º rond, maar 2x 178º (waarschijnlijk net iets minder dan 180º) De onderbreking in de lichtbundel wil je niet links en rechts hebben maar onder en boven:
Hier meer uitleg daarover, dit bedoel ik ermee:
Wat verder opvalt is dat de reflector lampen van de Octavia 1U een soort 'anti-flare' (dus anti-schtittering of strooilicht) kapje hebben (gele cirkel op foto hierboven het instructie plaatje) Niet alle reflector lampen hebben die als ik zo om me heen kijk en zeker de H7 reflector lampen niet.
Goed. Tot slot hier wat beelden voor de muur-foto liefhebbers
Halogeen:
Hilox Led:
Tot slot hier nog wat foto's van alleen de hilox led in het donker. Alle foto's zijn min of meer het zelfde, maar wat gepield met de lichtinstelling van mijn telefoon. Omdat het heel lastig is om zo'n enorm donker/licht verschil goed vast te leggen op de foto. Ik lees het hier vaker, maar het klopt dat het dan op de foto al sneller lijkt dat er veel strooilicht is, terwijl dat in de werkelijkheid wel mee lijkt te vallen.
Bij foto’s 2 & 3 is goed te zien dat ‘knik’ in het lichtbeeld er wel degelijk nog is, maar de intensiteit van de zee van licht iets moeilijker waar te nemen was voor zowel camera als het menselijk oog.
Foto 1:
Foto 2:
Foto 3:
Foto 4:
Vergelijkingen met hoogte afstelling heb ik niet gedaan; het is onmogelijk om een muur te vinden waarbij de weg ook nog eens vlak en gelijk blijft. Tenslotte zou een eventueel hoogteverschil met de APK beurt van deze maand bijgesteld moeten zijn.
Waar ik tot slot erg blij mee ben is dat de lampen niet meer reageren op de spanningsdip die de auto af en toe lijkt te hebben. Heel af en toe komt dat voor en viel de licht sterkte van de lampen ook tijdelijk even terug (alleen op te merken bij stationair toerental en als je vlak achter een andere auto staat) Omdat de led lampen al optimaal functioneren vanaf ik dacht een spanning van 9,5V (tot zelfs 30V) hebben de lampen daar geen last van en is het tijdelijk terugvallen van de lichtsterkte verdwenen!