Hobbelende banden

CDK

Forumguru
die pilot super sport is een vrij nieuwe band hoor, haal je de pilot sport en en de supersport nu niet door elkaar?
 

sunnyboy

Senior Member
Voor mijn gevoel met de Goodyear Efficient Grip 17"zelfde verhaal.
Banden zijn er in de zomer van 2011 onder gegaan en worden halfjaarlijks vervangen door winterbanden.
 

CDK

Forumguru
ik heb nog eens nagedacht over die 'hobbelende' banden, zou het ook niet te maken kunnen hebben met hoe ze bij de 'bandenboer' opgeslagen worden? opstapelen is niet goed, maar in een rek staan ook niet denk ik (ze staan/liggen daar een half jaar in dezelfde positie) ik heb ze nu zelf in een 'velgenboom' hangen, zodat de wielen elkaar niet raken en het draagpunt bij het naafgat is.

greetz Corné
 

Noord26

Forumguru
Ik heb ze op zolder bovenop elkaar liggen. En heb dit verschijnsel nog nooit mee gemaakt. In de jaren al de nodige winter- en zomerbanden gehad..
 

hemi24

Forumguru
Mijn ervaring: als je de banden de laatste paar km's nog even goed aanspreekt en dan parkeerd, heb je er de volgende ochtend meer last van als wanneer je mooi rustig rijdt...
als je een ondergrond hebt die thermisch goed geleid heb je er ook méér last van.
 

De Stip

Forumguru
De tip vanuit (van m'n dealer begrepen) Continental Nederland is, om de spanning met enkele tienden te verhogen. Daardoor zouden de klachten moeten verdwijnen. Tja, ik heb daar m'n bedenkingen over. De Octi staat altijd mooi op de juiste spanning en nu moet ik dat gaan manipuleren teneinde dat hobbelen te voorkomen :mad: Hierdoor gaat de auto meer stuiteren en gaat dus ten koste van het comfort. Mijn compromis was 18" ten opzichte van nog mooiere 19" ivm dat eerder genoemde comfort....

Ik ga het doen en ben benieuwd, keep you posted!
 

CDK

Forumguru
ik heb zo mijn bedenkingen of dit gaat werken eerlijk gezegd, maar laat het ons maar weten aub

greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
De tip van Conti Nederland, kan hout snijden, door de iets hogere druk heb je verschillende effecten:
- de band vervormd minder tijdens het rijden, waardoor ie minder warm wordt, en bovendien heeft ie door de extra lucht wat meer warmtecapaciteit (koelt dus langzamer af, omdat er meer warmte in kan per graad temperatuurverschil)
- door de hogere druk heeft de band een kleiner contact oppervlak met het wegdek, waardoor een 'platte kant' kleiner wordt en dus ook minder hinderlijk
- door het kleiner contactoppervlak met het wegdek, zal ook het afkoelen van de band langzamer gaan. (heeft volgens de ervaring van hemi met goedgeleidende ondergrond dus effect)

Het kan dus net even het verschil maken, maar we horen het wel of het helpt.
 

CDK

Forumguru
maar ik blijf het "droevig" vinden van Conti dat het zo moet..... maak gewoon een goede band waarbij dit probleem zich niet voor doet!
 

Cordoba

Forumguru
Ben ik helemaal met je eens Corné, waarschijnlijk een net iets zachte rubbersoort gebruikt om betere grip en/of een stillere band te krijgen. Ik elk geval beter zo oplossen, dan je 30-60k km te zittten ergeren.
 

EdK

Forumguru
hehe als je die 30 a 60 K gaat halen ja.
Ervaring met meer bandenspanning dan orgineel opgegeven is dat het middenvlak sneller zal slijten met gevolg dat je eerder je banden zal moeten vervangen.
want de 1,6 mm ergens gemeten op de band blijft de profielmaat waarop je weer zal moeten wisselen.

En verbaas me dan ook op zo'n reactie en advies om het maar wat harder op te pompen.
Na goed uitbalanceren van wielen zou dit hobbellen niet mogen.
Heb het ooit gehad met een voorband van een motorfiets en na diverse malen uitbalanceren kreeg men het er niet uit en bleek er uiteindelijk na lang zoeken van de dealer toch een productie fout in te zitten.
 

CDK

Forumguru
heb het ook met Conti's gehad (sportcontact 3) kosteloos omgewisseld door de bandenleverancier, maar daar zijn wel de nodige telefoontjes en emails over gepleegt..... heb exact hetzelfde type banden terug gekregen en daarmee had ik geen last.

greetz Corné
 

De Stip

Forumguru
Vandaag de auto op m'n werk gezet, met de hogere bandenspanning erin. Nu weer in de Peugeot op pad voor de zaak en hopelijk bij ophalen van de Octi, geen klachten meer. Maar indien dat wel blijft, dan hoop ik op de optie van omwisselen :happy:
 

jojo02

Nieuw lid
Mijn ervaring is dat het aan het merk band kan liggen. We hebben net onze tweede Skoda Octavia combi Ambiente 2007 gekocht. Bij de proefrit gereden met Continental. Bij rijklaar maken de Michelins van onze vorige Skoda Octavia Demarrage om laten leggen en direct geen gehobbel meer.
 

Happyman

Forumguru
Ik heb mijn O2 nu ruim 1,5 maand in bezit en er is (in garantie) al het nodige vervangen.

- remschijven en blokken (auto trilde bij het remmen)
- wiellager linksvoor (tijdens het rijden kwam er spontaan een vibratie merkbaar in stuur en auto)

Bovenstaande problemen zijn verholpen met het vervangen van genoemde onderdelen.

Ik ben ook nog bij de garage geweest met het volgende probleem:

De auto maakte vanaf 60 km/h en best voelbaar tussen 70-80 km/h een "woewoewoe" geluid waarbij ik, als de auto koud was, ook tusen de 70-80 km/h een gehobbel kon waarnemen. Als de auto wat langer reed dan verdween het gehobbel naar de achtergrond.

De garage constateerde gecupte banden. Mijn achterbanden zijn vervangen door Conti sportcontact 5 225/45/17. De garage gaf aan dat het probleem verholpen was. Maar al bij het naar huis rijden voelde en hoorde ik het probleem alweer.

De week daarna weer terug naar de garage, de voorbanden bleken ook gecupt. Dit kon ik zelf ook voelen, zaagtand gevoel tegen de draairichting in. De voorbanden zijn ook vervangen maar nu door Michelin Pilot sport 3 225/45/17 , dit type band had mijn voorkeur.

Het "woewoewoe" geluid is nu wel verdwenen, maar het gehobbel heb ik nog steeds. Zeker als ik net koud weg rij.

Het hobbel verhaal lijkt erg op wat in dit topic wordt beschreven. Ware het niet dat in mijn gevoel het gehobbel niet volledig verdwijnt als ik wat langer rijd. En ik het dus ook heb als ik de volgende dag weer met de auto ga rijden. De auto heeft nog niet langer dan een dag stil gestaan.

Ik zit er nu aan te denken om mijn wielen eerst te gaan superbalanceren. Om echt uit te sluiten dat het aan de band/velg combinatie ligt. Eind oktober begin november zal ik pas de winterbanden op stalenvelgen onder de auto leggen (195/65/15). Dan kan ik ook ervaren hoe dat rijd. Jammer genoeg hadden ze bij de garage geen andere set wielen beschikbaar om mee te testen.

Zijn er meer mensen die bovenstaande herkennen en/of last van hebben? Ik ben ook benieuwd wat uiteindelijk tot de oplossing heeft geleid.

Zit mijn probleem wel in de wielen of is het toch wat anders? Ik hoor het graag.
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik heb als ik vanaf 140 helemaal het gas in trap dat het stuur (banden) flink begint te trillen. Alleen bij (flink) accelereren, als ik een constante snelheid rijd niet. Maar ach, er komen binnenkort toch winterbanden op :)
 
Bovenaan Onderaan