Hoe bevalt de Greenline?

Dank je. Heb door de jaren al redelijk wat auto´s in bezit gehad, dus vergelijken is terdege mogelijk.

Ja, ik heb er de volgende zaken bijbesteld:
- Donkere ramen vanaf B-stijl (Sunset)
- Electrisch bediende zijruiten achter
- Trekhaak
- Kleur Brilliant Silver, interieur onyx

Verder krijg ik van de dealer een extra rubber mat voor in de kofferbak en een paar navigatiecd´s op SD-kaart.

Groeten,
Mischa
 

hemi24

Forumguru
Onder 1500rpm niemand thuis ??

Bij welke diesel in deze klasse dan wel??

T.o.v. de 1.9PD TDI, mis ik onderin toch echt wel wat..! Maar goed het zal ook meer aan de uitstootnormen liggen waar de auto aan moet voldoen.

Ik hoorde van de dealer dat het belangrijk is om deze motor pittig in te rijden om te voorkomen dat je er een lamme bak aan overhoudt.

Gewoon houden aan de voorschriften van de fabrikant, zoals beschreven in de handleiding.
Kwestie van niet in laten slapen, maar ook niet teveel laten schrikken.

Climatronic/airco:
Heb in mijn huidige auto een handmatig airco (bewust gekozen) en dat bevalt prima. In het verleden een Leon met climatronic gehad en ik vond het irritant dat deze vaak voluit stond te blazen.

En zo vindt ik het irritant dat je met een handmatig airco, constant de temperatuur aan het bijstellen bent: 's morgens eerst steenkoud, vervolgens bloedheet; zon weg -> rillen; zon breekt door -> zweten...
 

Wasmachineman

Forumguru
Hallo Mischa, dat is een mooie wagen straks voor je. Leuk.
Belangrijk dat je je er lekker in voelt.
Ik heb dat nu al met mijn huidige O2 en die nieuwe gefacelifte is weer beter, vooral het dashboard binnen en de achterkant van de auto.

:945:En natuurlijk ook welkom op dit leuke forum waar je nog veel tips kan geven of krijgen.
 
Ik ben nieuwsgierig wat je bedoelt met de verbeteringen van "de achterkant van de auto."

Als ik voor mezelf spreek vindt ik de achterlichtunits mooier (zonder de rode balk in het midden) en ook de reflectoren in de achterbumper maken het geheel net af.

O ja, waarom ik Skoda ben gaan rijden:
Je koopt een kwaliteitsprodukt voor een prijs waarvoor anderen accessoires bestellen :yeah:. Niet op de laatste plaats dat ik de vernieuwde Octavia echt een mooie auto vindt. De lift heeft de auto echt goed gedaan. Het is dat ik niet mocht, anders had ik al meerdere Octavia´s geleasd. Ik heb nu zelfs gekeken naar de Superb, maar die mocht niet van mijn baas. Vermoedelijk is hij bang dat ik voor de helft van het geld een mooiere en completere auto heb dan hij in zijn A6 Avant :rockon::rockon: . Ook mooi, maar ook heeeeel duur. Later heb ik vaker mensen zien staan prutsen om die sloep in een parkeervak te krijgen bij de supermarkt. Dan zie je pas hoeveel groter die auto is dan een doorsnee model. Ook dit heeft mij doen besluiten er niet aan te beginnen. Verder dacht ik dat de Octavia met zijn 1.6-je een trage, lamme bak zou zijn, maar een proefrit heeft mij anders doen inzien. Mijn huidige auto heeft nogal een explosieve vermogensontwikkeling met zijn Italiaanse motor, dat gaat bij de Octavia CR toch allemaal wat gemoedelijker en geleidelijker. Op papier is Occy zelfs sneller, groter en zuiniger dan mijn huidige auto. Ik vermoed dat ik de opgegeven verbruikscijfers redelijk gemakkelijk ga halen, gezien het feit dat ik nu gemiddels zuiniger rij dan wat de fabrikant voor mijn auto opgeeft (5,7/100km ipv 6,1/100km).

Groeten,
Mischa
 

Wasmachineman

Forumguru
Mijn huidige auto heeft nogal een explosieve vermogensontwikkeling met zijn Italiaanse motor, dat gaat bij de Octavia CR toch allemaal wat gemoedelijker en geleidelijker. Op papier is Occy zelfs sneller, groter en zuiniger dan mijn huidige auto. Ik vermoed dat ik de opgegeven verbruikscijfers redelijk gemakkelijk ga halen, gezien het feit dat ik nu gemiddels zuiniger rij dan wat de fabrikant voor mijn auto opgeeft (5,7/100km ipv 6,1/100km).

Groeten,
Mischa

Wat is je huidige auto Mischa ?
 
Mijn huidige auto is een Opel Zafira 1.9 CDTI Businessline bouwjaar 2006. Inmiddels bijna 182.000km op de klok, maar het blok loopt nog als een zonnetje. Wat mij vooral opvalt bij deze auto (en wat ik buiten de 1.9 diesels van Alfa en Fiat nog nergens heb kunnen terugvinden) is dat hij bovenin ook nog trekt als een lier. Hij houdt bijna niet in tot hij vastslaat in de toerenbegrenzer. Niet dat ik dit met de regelmaat van de klok uitprobeer, maar dat is mij in 3½ jaar rijplezier gewoon opgevallen.

Groeten,
Mischa
 

rbo

Senior Member
Als ik voor mezelf spreek vindt ik de achterlichtunits mooier (zonder de rode balk in het midden) en ook de reflectoren in de achterbumper maken het geheel net af.

O ja, waarom ik Skoda ben gaan rijden:
Je koopt een kwaliteitsprodukt voor een prijs waarvoor anderen accessoires bestellen :yeah:. Niet op de laatste plaats dat ik de vernieuwde Octavia echt een mooie auto vindt. De lift heeft de auto echt goed gedaan. Het is dat ik niet mocht, anders had ik al meerdere Octavia´s geleasd. Ik heb nu zelfs gekeken naar de Superb, maar die mocht niet van mijn baas. Vermoedelijk is hij bang dat ik voor de helft van het geld een mooiere en completere auto heb dan hij in zijn A6 Avant :rockon::rockon: . Ook mooi, maar ook heeeeel duur. Later heb ik vaker mensen zien staan prutsen om die sloep in een parkeervak te krijgen bij de supermarkt. Dan zie je pas hoeveel groter die auto is dan een doorsnee model. Ook dit heeft mij doen besluiten er niet aan te beginnen. Verder dacht ik dat de Octavia met zijn 1.6-je een trage, lamme bak zou zijn, maar een proefrit heeft mij anders doen inzien. Mijn huidige auto heeft nogal een explosieve vermogensontwikkeling met zijn Italiaanse motor, dat gaat bij de Octavia CR toch allemaal wat gemoedelijker en geleidelijker. Op papier is Occy zelfs sneller, groter en zuiniger dan mijn huidige auto. Ik vermoed dat ik de opgegeven verbruikscijfers redelijk gemakkelijk ga halen, gezien het feit dat ik nu gemiddels zuiniger rij dan wat de fabrikant voor mijn auto opgeeft (5,7/100km ipv 6,1/100km).

Groeten,
Mischa

Ah jij hebt ook zo'n baas!!
 
Ah jij hebt ook zo'n baas!!

Ja, het was nog veel erger.

Ik wilde 2 auto's geleden al graag een Octavia gaan rijden, maar mocht niet omdat die te weinig uitstraling zou hebben naar klanten. Nu wordt ik door de crisis geholpen omdat er geen probleem meer van wordt gemaakt als de auto's goedkoper worden. Daarbij heeft Skoda wel een veel mooiere auto gemaakt van de Octvia dan de eerste O2.

Nu geloof ik dat ik de nieuwe standaard binnen het bedrijf bepaald heb, want 2 van mijn collega's zijn zeer benieuwd naar mijn eerste bevindingen van de auto straks. Lijkt me wel gaaf: eerst mag het niet omdat hij te weinig uitstraling ZOU hebben en straks rijden er meerdere rond. :yeah:

Groeten,
Mischa
 

rbo

Senior Member
Ja, het was nog veel erger.

Ik wilde 2 auto's geleden al graag een Octavia gaan rijden, maar mocht niet omdat die te weinig uitstraling zou hebben naar klanten. Nu wordt ik door de crisis geholpen omdat er geen probleem meer van wordt gemaakt als de auto's goedkoper worden. Daarbij heeft Skoda wel een veel mooiere auto gemaakt van de Octvia dan de eerste O2.

Nu geloof ik dat ik de nieuwe standaard binnen het bedrijf bepaald heb, want 2 van mijn collega's zijn zeer benieuwd naar mijn eerste bevindingen van de auto straks. Lijkt me wel gaaf: eerst mag het niet omdat hij te weinig uitstraling ZOU hebben en straks rijden er meerdere rond. :yeah:

Groeten,
Mischa

Wat doe je voor werk , ben altijd benieuwd welke beroepen er schuilen achter octavia rijders?
 
Wat doe je voor werk , ben altijd benieuwd welke beroepen er schuilen achter octavia rijders?

Ik ben vertegenwoordiger voor de firma Wago (www.wago.com). Ja, ik ben ook zo iemand die (gelukkig slechts af en toe) erg veel haast heeft en zich dan op verantwoorde wijze door het verkeer perst. De meeste tijd probeer ik echter het onderste uit de kan te halen kwa verbruik (zo zuinig mogelijk en niet andersom natuurlijk) :winkie:. Meestal rij ik met de naald van de snelheidsmeter tegen de onderkant van de 120 aan. Dit zijn dan 113 echte kilometers per uur. Gemiddeld rij ik met mijn Zafira tussen de 5,4 en 5,7L/100km. Niet slecht dacht ik voor dit type auto.

Groeten,
Mischa
 
Nu geloof ik dat ik de nieuwe standaard binnen het bedrijf bepaald heb, want 2 van mijn collega's zijn zeer benieuwd naar mijn eerste bevindingen van de auto straks. Lijkt me wel gaaf: eerst mag het niet omdat hij te weinig uitstraling ZOU hebben en straks rijden er meerdere rond. :yeah:

Herkenbaar. Bij het bedrijf waar ik werk werd eerst ook vrij sceptisch gereageerd op de eerste collega die aangaf een Fabia 1 Combi te willen gaan rijden. Die zocht bewust een kleine goedkope station omdat hij prive een eigen auto reed. Moeilijk moeilijk, maar uiteindelijk mocht het. Komende januari worden Skoda nummer 5 en 6 afgeleverd. Dat betreft twee fraaie Octavia's waardoor er waarschijnlijk nog meer collega's geïnteresseerd raken. De 20% 1.2 TSI uitvoering zal wellicht nog wat collega's over de streep trekken.
 

hemi24

Forumguru
Gemiddeld rij ik met mijn Zafira tussen de 5,4 en 5,7L/100km. Niet slecht dacht ik voor dit type auto.

Helemaal niet slecht, zeker niet voor een dergelijke hoge auto!
Ben wel benieuwd of het het verbruik is gemeten aan de pomp, of afgelezen van de BC. Uit ervaring met een voorloopauto weet ik dat het merk met de Blitz niet zo nauwkeurig kan tellen..!
 
Dit is trouwens ook mooi.

Alleen jammer dat je dan VW moet gaan rijden :crazy::crazy:

Helemaal niet slecht, zeker niet voor een dergelijke hoge auto!
Ben wel benieuwd of het het verbruik is gemeten aan de pomp, of afgelezen van de BC. Uit ervaring met een voorloopauto weet ik dat het merk met de Blitz niet zo nauwkeurig kan tellen..!

Van beide. In de generatie diesels waar de mijne uit komt, is de BC akelig nauwkeurig. Om dit te checken heb ik in het begin eens wat gerekend en naast elkaar gezet. Meer dan 5% afwijking heb ik nog niet kunnen constateren. Dat jij een andere ervaring hebt, zal eraan liggen dat de BC´s destijds een gemiddelde verbruik over een km of 50 werd berekend, dus niet over je hele tank. Dit werd gedaan door een flowsensor uit te lezen en die over de tijd te middelen. Tegenwoordig wordt gekeken hoeveel brandstof de brandstofrail in gaat, hoeveel weer retour gaat en uiteraard hoeveel km je gereden hebt. Ik denk dat dat een vrij nauwkeurige methode is. Overigens heb ik ook jaren geleden een Kadett GSI 16V gereden. Als die zijn BC richting 0km actieradius liet gaan, durfde ik echt niet ver meer te rijden, want als hij op 0 stond, was hij binnen 20km helemaal leeg.

Groeten,
Mischa
 

hemi24

Forumguru
Van beide. In de generatie diesels waar de mijne uit komt, is de BC akelig nauwkeurig. Om dit te checken heb ik in het begin eens wat gerekend en naast elkaar gezet. Meer dan 5% afwijking heb ik nog niet kunnen constateren. Dat jij een andere ervaring hebt, zal eraan liggen dat de BC´s destijds een gemiddelde verbruik over een km of 50 werd berekend, dus niet over je hele tank.

Mijn ervaring is gedaan met een voorloopauto, een Astra van BJ '08, dus van "destijds" is geen sprake...

De BC van de Astra gaf bij 100km in de "6" een hoger verbruik weer dan bij dezelfde snelheid in de "5".
Zou kunnen hoor ik je denken, maar voor de grap eens geprobeerd wat de BC er van dacht bij 100 in de "4", en wederom zuiniger, ondanks hoog toerental!
Was niet incidenteel, aangezien een collega hetzelfde had in zijn Astra, eveneens uit '08...

In tegenstelling tot wat jij schrijft over de 1.9 CDTI, was deze Opel met 1.7 CDTI extreem dorstig: een gemiddeld verbruik (aan de pomp) van 6,7 l/100km over 28.000km....

Das toch een liter per 100km meer dan wat ik met de 1.6 CR TDI verstook...!
 
In tegenstelling tot wat jij schrijft over de 1.9 CDTI, was deze Opel met 1.7 CDTI extreem dorstig: een gemiddeld verbruik (aan de pomp) van 6,7 l/100km over 28.000km....

Das toch een liter per 100km meer dan wat ik met de 1.6 CR TDI verstook...!

De 1.7CDTI is een GM motor, de 1.9 een van Italiaanse makelij.

Maar goed, we hadden het over hoe de Greenline bevalt, dus laten we het topic niet teveel met vreemde merken vervuilen, maar ik verwacht met mijn rijstijl en huidige verbruik in mijn auto ook de fabrieksopgave van Skoda waar te kunnen maken. Hij zal waarschijnlijk NOG zuiniger zijn dan mijn Zafira.

Groeten,
Mischa
 
Bovenaan Onderaan