Hoe lang rijden jullie met een set banden?

peterhuppertz

Forumguru
In doorsnee denk ik zo'n 60k. Met de XM (een 2.1TD met 110pk) wat meer, met de C5 2.2HDI (170pk) iets van 60k. Met de laatste C5 (een 6pitter diesel met veel PK en nog meer newtonmeters) is er bij 110.000 een nieuwe set voorbanden omgegaan, en bij 160.000 weer. Winterbandengebruik was bij die laatste auto al helemaal te verwaarlozen -- ik wissel altijd zelf, dus ze gingen er alleen onder als het nodig was.

Banden? Altijd Michelin Primacy.
Rijstijl: door de bank genomen gezapig, maar met incidentele aanvallen van gretigheid. Om de EGR-klep gezond te houden, zullen we maar zeggen.
Met de diesels maakte ik altijd langere ritten (100 km per dag woon/werk), met ongeveer twee derde snelweg.

Nu, met de Octavia, ga ik er nog achter komen. Kortere ritten (43 km per dag woon/werk), een motor die met wat meer belangstelling aan het gas hangt dan een diesel, minder gewicht, maar ook minder rubber.

Fabia 123

Forumguru
Bij mij rond de 60000 km met voorbanden en 80000 km met achterbanden. Ik rij de laatste 10 jaar meer bebouwde kom. Daarvoor gingen banden langer mee. Bij vervangingen gaat er altijd Michelin onder.

Noord26

Forumguru
Of het aan mij lag geen idee, maar de Michelin Super Sport voorbanden haalden net aan 25.000km. 1.8tsi, s2 combi. Meer grip is meer slijtage denk ik?

2 wieler haal ik toch wel 5000km per achterband. Voorband zeker 8000km.. ;)

Slijtage is het laatste waar ik op let. Grip en comfort zijn de speerpunten. Prijs is irrelevant als het op fijn rijgedrag met zekerheid aan komt.

Goofy@5E

Forumguru
Op banden bespaar je gewoon niet, versleten is gewoon nieuwe erop, bij mij vliegen ze al eraf voordat ik aan de indicator zit, over merken ga ik me niet uitspreken hier, is al genoeg discutie over, maar wel een A merk en geen chaqamakka nest,

MaxN

Donateur
Voorheen ongeveer tussen de 50.000 en 60.000 per set.
Weet niet wat de RS nu gaat doen.
Komen op korte termijn 4 nieuwe onder dan beginnen we weer op 0.

eriktv

Forumguru
Op de vorige auto’s banden nooit zelf gekocht en helemaal afgereden, op de S2C nu de eerste 2 zelf gekochte banden vervangen. Michelin Pilot Sport 4, na ongeveer 40.000km, gematigde rijstijl, wel veel op Autobahnsnelheid. De andere 2 PS4’s kunnen nog wel 1 seizoen (=20.000km) mee. Had hem laatst eens doorgerekend, zo komen we op €10 per band per maand. Niet doen, dat uitrekenen :facepalm::D

Pendragon

Donateur
Ik had af fabriek Continental (weet niet meer welke) en die waren na 40k wel echt op. Nu heb ik (heel anders dan anderen vaak) Vredestein banden en die bevallen me eigenlijk erg goed. De volgende 40k zitten er haast op, maar deze zien er nu nog beter uit dan de Continental banden, maar ik denk dat ik bij 50k maximaal wel weer nieuwe ga plaatsen. Ik heb liever voldoende profiel op mijn banden en neem geen risico.

• Leuk
Waarderingen: CDK

peterhuppertz

Forumguru
Of het aan mij lag geen idee, maar de Michelin Super Sport voorbanden haalden net aan 25.000km. 1.8tsi, s2 combi. Meer grip is meer slijtage denk ik?

2 wieler haal ik toch wel 5000km per achterband. Voorband zeker 8000km.. ;)

Slijtage is het laatste waar ik op let. Grip en comfort zijn de speerpunten. Prijs is irrelevant als het op fijn rijgedrag met zekerheid aan komt.

Da's de Pilot Sport die je bedoelt, denk ik, en dat is inderdaad net kauwgom. Kleeft aan het asfalt als poep aan een wollen deken, slijt als een gek. Ik had die dingen onder mijn C5, een auto van 1770 kilo droog aan de haak... die er bochten mee nam als was het een fruitvliegje. De banden gingen ook ongeveer net zo lang mee als een fruitvliegje, en bovendien waren ze, toen er nog 3.5mm profiel op zat, aan het cuppen alsof er een helicopter boven de auto hing.

Daarna overgegaan op Primacy 3. Die gingen bekant 2 x zo lang mee, en bleven fluisterstil tot aan bijna het slijtageblokje. Weggedrag was niet zo scherp als met de Pilot Sport, maar heel voorspelbaar.

hemi24

Forumguru
Alles boven de 40k is pure winst denk ik altijd maar.
Keuze is vaak Michelin, soms Conti (winterbanden).

Ik probeer wel om de 10k te wisselen tussen vóór en achter, waarna de hele set in één keer wordt vervangen.
Huidige CrossClimates konden zo maar eens de 50k kunnen halen, o.b.v. huidige staat...

vleier

Forumguru
Ik wissel mijn banden vaak na 2 jaar (heb wel winter en zomerbanden). Vaak zit er dan ook nog minimaal profiel op (ongeveer 2 miss 2,5 mm).

Ik heb de auto nu 2 jaar en heb 50.000 km gereden (van 138k naar 187k) (vaak zomers meer dan in de winter).
Heb nu wel volledig een nieuwe set rondom erop zitten. Ik deed met mijn vorige 2 autos wel zuiniger met de banden.

Ben al blij dat ik de banden allemaal kan kopen tegen een gereduceerde prijs. Maar zit nu ook wel wat meer te kijken naar banden met iets meer grip. Als deze op zijn dan gaan die erop.

Kosten op de banden bespaar ik nooit. Liever 50 euro meer voor goede banden dan 50 euro minder. kan net dat beetje verschil maken aangezien dat alles is wat de auto afremt in geval van nood.

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb nog nooit een nieuwe set banden vanaf aanschaf opgereden in de tijd dat ik een bepaalde auto in mijn bezit heb gehad :D. Ik rijd nog geen 10k km p/j.

Bovenaan Onderaan