Hoe oorsprong motorblok achterhalen?

SkodaKid

Nieuw lid
Dag mensen, hierbij mijn eerste post op dit forum.
Ik ben SkodaKid, woon op de veluwe en wil een fabia combi gaan kopen.

Mijn vraag was hoe kan ik vaststellen of de fabia die ik wil kopen een oude (tsjechische) of nieuwere motor heeft?

Het budget is niet hoog, maar de aankoop wel noodzakelijk ivm gezinsuitbreiding. Derhalve kijk ik op het moment naar de fabia combi 1.4 uit 2002.

Wellicht kan iemand me vertellen hoe ik het kan zien.
Vast bedankt.

Cordoba

Forumguru
Met het kenteken kun je via de kentekencheck: Kentekenrapport - Autogegevens zoeken op nummerbord - AutoWeek.nl de motorcode achterhalen. De motorcode bestaat meestal uit 3 letters, bijvoorbeeld BBY voor een 1.4-16V 75 pk, of BBZ voor de 1.4-16V 100pk versie. Dit zijn beiden VAG-motoren en die motorcodes kom je (met zelfde motorblok) ook tegen bij Seat en VW.
Daarnaast kun je het ook (meestal) zien aan de combinatie van motorinhoud en vermogen: de Skoda-blokken hebben vaak net een paar pk's meer of minder. Overigens raad ik je aan, om voor iedere auto waar je interesse in hebt, gewoon een kentekencheck te doen: het gebeurt regelmatig dat verkopers gemakshalve maar een motortype invullen, dat bij checken dus niet het goede motortype blijkt te zijn, via de kentekencheck haal je dat er zo uit, en hoef je er dus niet eens naar toe.

SkodaKid

Nieuw lid
Dat is snel zeg!
Bedankt voor je reactie, daar kan ik zeker iets mee!

Edit: heb even een check gedaan: motorcode AQW, moet ik me nu zorgen maken? :)

Cordoba

Forumguru
AQW is volgens mij een vaker voorkomende motorcode maar geen bijzondere. Een Skoda-blok heeft bij mijn weten geen motorcode. Je kan dus ook een googelen op motorcode, of bij VW/Seat forum gaan kijken, of er bijzondere dingen mee zijn.

SkodaKid

Nieuw lid
AQW is volgens mij een vaker voorkomende motorcode maar geen bijzondere. Een Skoda-blok heeft bij mijn weten geen motorcode. Je kan dus ook een googelen op motorcode, of bij VW/Seat forum gaan kijken, of er bijzondere dingen mee zijn.

Bedankt voor je reactie, misschien begrijp ik het verkeerd, maar hoe weet ik nu of het een Tsjechische motor is of een nieuwere? Bijv. Die aqw?

Cordoba

Forumguru
Motorcode is dus voor een VAG-blok, ik had ook een voorbeeld gemaakt van een echt Skodablok een 1.4 met 68 pk, daar zag je dus geen motorcode opgegeven. Helaas werd die post niet geaccepteerd omdat ik 10 plaatjes zou hebben gebruikt in die post (terwijl ik er niet één had gebruikt, maar wel enkele links naar advertenties die ik als voorbeeld had genomen en quote met de belangrijke delen uit de 'kentekencheck'.

De VW-blokken hebben volgens fabrieksopgave altijd een vermogen met een veelvoud van 5pk (alleen bij de 100 pk wordt dit door omrekenen van kW naar pk wel eens 101), de Skoda blokken hebben vaak een typisch getal voor het vermogen (zoals die 68 pk).

AQW is wat ze zeggen nog het Tsjechische blok.
8 kleppen motor, met distributie-KETTING.
Heb hem ook in mijn Fabia zitten, loopt als een zonnetje, altijd al gedaan, hoop dat het zo blijft, meer als een ton gelopen.

Maar goed, dat is mijn ervaring, wellicht zijn er andere ervaringen, en dat is met elk merk auto/type motorblok zo.
Het meest belangrijke v.w.b de duurzaamheid van een auto is de CHAUFFEUR!

MOTOR
Motorcode AQW
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1397 cc
Vermogen 50 kW (68 pk)

Erik_NL

Forumguru
AQW ...
8 kleppen motor, met distributie-KETTING.
Heb hem ook in mijn Fabia zitten, loopt als een zonnetje, altijd al gedaan, hoop dat het zo blijft, meer dan een ton gelopen.
hiero ditto :xyxthumbs:
vanaf nieuw, nu 157.000 km

SkodaKid

Nieuw lid
Heren bedankt weer voor de reacties, de auto die ik op het oog heb heeft iets meer dan 130.000 gelopen.
Ik lees veel negatiefs over de Tsjechische blokken, vandaar dit topic. Eigenlijk een beetje balend van het feit dat de Fabia die ik op het oog heb ook een 'oude' motor heeft.
Denken jullie dat dat terecht is, of zijn er lang niet zoveel nadelen aan die motor als ik denk?

Bedankt!

Cordoba

Forumguru
Ik ben verbaasd dat de AQW een Tjechisch blok lijkt te zijn. Nadeel is in elk geval dat het moeilijker is om onderdelen voor het blok op een sloperij te vinden: met een VAG-blok kun je soms ook zaken uitwisselen (niet altijd, een dynamo bijvoorbeeld wil in een ander autotype met dezelfde motorcode, soms toch nog anders zijn). Daarnaast hebben ook VAG-blokken hun problemen (zoek maar eens op problemen van o.a. de 1.4-16V blokken van VW bij strenge vorst)

Ik heb trouwens een pagina op de site van Gerrit Speek gevonden, waar de verschillende motorcodes die voor elk VAG-model zijn gebruikt, zijn terug te vinden. Daar kun je dus ook zien of jouw motortype ook in andere VAG-merken is gebruikt. De AQW blijkt alleen in de Fabia (hatchback, sedan en combi) gebruikt te zijn tot februari 2003.
link naar de pagina: Motorcode

turboturbo

Forumguru
Ik zou er ook niet teveel op focussen. Ik zie heel veel fabia's met de bekende 1.4 MPI type aanduiding (dat is denk ik de 8 klepper met ketting) bijna net zoveel als de '16v' variant....

Mijn advies: overweeg eens de AZQ (1.2 12 klepper) :xyxthumbs: ook een heerlijk motortje, en denk ook wel relatief betrouwbaar, toen ik me er destijds in verdiepte bij mijn aankoop. Vergeleken dan met wat 1.4's waarvan er toch wel een aantal bekend zijn met lekke koppakking problemen. Maar misschien praat ik ook maar wat na, heb geen cijfers of bronmateriaal.

Cordoba

Forumguru
Skoda blokken hebben bij mijn weten één probleem: bij vernieuwen van koppakking gaat er nog wel eens wat fout met de cilindervoering die verschuift, waardoor echt grote problemen ontstaann. Daar staat tegenover dat ze geen problemen hebben met strenge vorst en dichtslibbende carterontluchting (laatste bij rijden van alleen korte stukjes).

SkodaKid

Nieuw lid
Nou het is een VW-blok geworden, vandaag bij Grouwstra in Deventer gekeken naar een 1.4 combi 2001, cayenne orange. Echt een leuke auto die qua eerste indruk prima rijdt. Dat in combinatie met het vriendelijk en down-to-earth personeel hebben ons over de streep getrokken! We konden onze oude auto inruilen en hebben van beide kanten een goede deal gemaakt. Volgende week zaterdag ophalen, dan zal ik even fotos maken en posten!

turboturbo

Forumguru
... had zo'n mijn twijfels bij de kracht van de motor. Moet toch een station vooruittrekken...
Nooit problemen mee?
De station is maar 35 kg resp. 60 kg (1.2 / 1.4) zwaarder dan de gelijk gemotoriseerde hatchback, toch? Bovendien, het verschil in 65pk of 68pk (in geval van de 1.4 MPI; er is zelfs een 60pk 1.4 geweest) ga je denk ik nauwelijks merken. Zeker niet, als het klopt dat ik vermoed dat het koppelbereik van de 1.2 12V gunstig is (redelijk vroeg in de toeren relatief veel kracht). Je hebt pas wat aan pk's als ze ook daadwerkelijk beschikbaar zijn in het gewenste toerengebied.

Niet erg belangrijk, maar 1.2 zit qua weg.bel. nog nét onder de 1050 kg grens (scheelt een biertje in de maand met de trap erboven)

Zo schijnt de 100pk versie van de 1.4 16V futlozer over te komen dan de 75pk versie van dezelfde motor. Omdat het koppelverloop vergeleken met de 75pk versie minder aantrekkelijk is (pas bij hogere toeren beschikbaar)

Maar ik moet eerlijk bekennen, dat ik niet in de 1.4's heb test gereden. Met de motor heb ik nooit problemen (de rest van de auto minder vaak dan nooit :worshippy:), heb hier op het forum wel eens van een kapotte bobine gelezen bij deze motor. Verder niet.

Let wel: van alles heb ik niet zelf ervaring, meeste heb ik her en der gelezen. En als ik naar Spritmonitor kijk, kun je met de 1.4's ook erg zuinig rijden. Ik denk dat dát vooral aan je eigenste rechtervoet zal komen te liggen. Maar 1:17 gemiddeld vind ik persoonlijk niet gek, nee. En ik heb het hypermilen inmiddels wel achter me gelaten... Dat is even leuk, daarna niet meer.

Je mag wel een keer komen proefrijden als je wilt :)

Cordoba

Forumguru
Ik heb zelf een 2003 combi met BBY blok (1.4 16V, 75pk) omdat de 100pk versie die ik eigenlijk wilde hebben, niet te vinden was in goede staat voor een redelijke prijs (wel auto's in twijfelachtige staat). Ik heb ook met een 100pk versie gereden, en daar zit tenminste wel een motorblok in dat vooruit wil. Juist de 75pk versie heeft onder de 2000 toeren helemaal geen koppel, en wat hoger in de toeren gaat het wel.

Station rijdt door het gewicht iets minder zuinig, maar 6,0 l/100km (dus iets zuiniger dan 1:16) is goed te doen.

Cordoba

Forumguru
Niet zo veel voorkomende kleur, en een lekkere motor. :xyxthumbs:
Check even of niet alleen de distributieriem is vervangen, maar of men ook de bijbehorende spanrollen heeft vervangen en de waterpomp. Ook de multiriem wordt vaak gelijk vervangen, maar niet altijd. (de kosten voor het later alsnog vervangen van de waterpomp, zijn fors doordat dan opnieuw de complete distributie los moet, om bij de waterpomp te komen.

Bovenaan Onderaan