Hoe ouder hoe gekker

EdK

Forumguru
Kan me nog herinneren dat de CitiGo op een meeting van forum.eu werd tentoongesteld en ik met vele andere ons verbaasde hoeveel ruimte je achter stuur had maar ook de ruimte ( diepte ) in de kofferruimte.
Daar paste zonder problemen een 3 kratjes goud/geel vocht met witte kraag in.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou kunnen zeggen dat de ontwerpers van de Citigo-drieling heel goed hebben gekeken naar de eerste Twingo: ook zo'n vierkant blokje die van binnen 2x zo groot lijkt als van buiten. Mijn vrouw heeft er twee versleten (elk 10 jaar gehad). Met de achterbank opgeklapt kon ik er 4 klassieke pc-sets tegelijk in kwijt: towermodellen plus bijbehorende jaren '90 beeldbuizen en toetsenborden, alles in de verpakking. Bij elkaar zowat een kuub...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zo, na me een hele tijd verdiept te hebben in de banden, nu maar de knoop doorgehakt. Die GY efficient grip die er nu onder zitten, zijn pure eco banden en echt niet passend/geschikt voor dit autootje. Zoals eerder aangegeven, is de keuze uiterst beperkt in de standaard maat en betreft het bovendien verouderde versies. Ga je een cm breder, dan is de keuze reuze. Vooral op het Britse Up forum hier veel over gelezen en schijnt prima te gaan en super te bevallen. Afwijking in omwentelingsverhouding is 1.8%.
Gekozen voor Good Year Eagle F1 Asymmetric 6. Worden nog ietsje beter beoordeeld dan Pilot Sport 5. 11 november komen ze eronder
 

Fmoon

Forumguru
Prima keuze, ik heb zelf de Goodyear F1 Supersport en deze bevallen echt heel goed. Oké, iets andere maat dan de UP nodig heeft maar geen verkeerde keuze!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Even een samenvattende indruk tot nu toe. Moest aanvankelijk wel even wennen aan de grotere stugheid tov de Polo, maar dat is nu geen punt meer. De stage 1 is een erg geslaagde toevoeging. Het is ook precies genoeg.
Ding rijdt fantastisch. Wat ik had verwacht, klopt volledig. Veel meer rijplezier.
Heb gedacht over een schroefset, maar eigenlijk ben ik best tevreden over het huidige (sport) onderstel. Wegligging zou ongetwijfeld wel wat verbeteren, maar het zal er niet minder stug op worden. Ook sportuitlaat overwogen, maar ook die laat ik voor wat het is. Wordt mij ofwel te luid of nauwelijks afwijkend van OEM. Wel het nep geluid uitgeschakeld (met dank aan @VAG-man).
Wel afspraak gemaakt voor andere banden. De Good Year Efficient Grip zijn niet je dat voor deze auto. In deze maat is de keuze uiterst beperkt en dan krijg je ook nog een verouderde versie van de betreffende band. Daarom gekozen voor een maatje (1 cm) breder (veel info op Britse Up forum gevonden) en dan is de keuze reuze. Het worden Good Year Eagle F1 Asymmetric 6. Ga nu echt voor maximaal rijplezier. Wordt het weer echt even te link, dan kan ik de auto laten staan.

Autootje is zoals je kunt zien in mijn handtekening, uitermate zuinig. En de ruimte valt alleszins mee. Voor een weekje naar de Eifel volgende week, kunnen we zelfs de dakkoffer thuis laten, hebben we getest. En dat met hondje mee.
Kosten zijn ook een stuk minder. Dus al met al erg tevreden.
 

CharlesTucker

Forumguru
Goed om te lezen dat je blij bent met je keuze, en leuk om je avonturen te volgen. Smaken verschillen, mijn ding zou het niet zijn, naarmate ik ouder wordt wordt ik juist nog bezadigder dan ik al was. Ik ga dan ook op zoek naar nog meer comfort, en dat betekent voor mij vooral veel rust en ruimte in het interieur, en relaxed cruisen maar, ik sluit zelfs een automaat niet meer uit :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als de mogelijkheid er was geweest, was ik zeker gegaan voor een exemplaar met DSG. Maar (deze) handbak heeft ook wel weer zijn charmes. Vooral in de 3 en 4 is het lekker doortrekken zo nu en dan. Kan natuurlijk ook met een DSG in manual, maar die moeite nam ik eigenlijk zelden.
 

EdK

Forumguru
Maar goed Menno dit zijn de bevindingen van jou van de Polo naar de UP gti
Maar hoe zijn de bevindingen van de vrouw die van een UP automaat zonder GTI naar een handbak gaat en ook nog eens zonder Stage 1
Want die gaat over van een tam karretje naar een super kanon......
Laat me raden ? Ze wil liefst haar oude wagentje terug ?? :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
nee hoor; het schakelen gaat al prima en van de tuning merkt ze weinig tot niets, omdat ze heel rustig rijdt. Goed dat ze het in dat automaatje weer heeft opgepakt. Zodoende was het schakelen eigenlijk het enige om weer aan te leren. Dat scheelt een hoop.
En ze vindt het wel fijn dat ze niet meer benauwd hoeft te zijn met invoegen.
 

leon-cupra

Forumguru
Snelheidsbeleving in de UP is wss groter dan in de Polo. Dat maakt het dat een UP plezanter is. Ook meer een gooi-en-smijt-bakje.
Dat gegeven is steeds minder en minder terug te vinden in de (duurdere) sportwagens. Ze zijn tegenwoordig teveel gericht op comfort en minder op beleving. Iedere generatie gaat erop vooruit qua vermogen en snelheid maar de beleving gaat steeds achteruit. Minder geluid , veel gemakkelijk te rijden, veel meer comfort, groter en logger, …
 

Rosinfield

† In Memoriam
Is dat niet een kwestie van anticiperen ?? :pieker:

(sorry, werd mij ook aangewreven toen ik de Superb met 1.6tdi een “gevaar” vond met het invoegen)
ja, uiteraard en dat lukt ook echt wel. Maar het gaat natuurlijk wel wat makkelijker met 140 ipv 60 pk. Die laatste liet ik dan gewoon flink toeren maken in de 4. Dan was het nog enigszins te doen. En je kunt bij naderend verkeer wat eerder een weg oprijden. Op zich helemaal niet zo'n probleem en gewoon een kwestie van aanpassen. Bij mij scheelde het met de Polo zelfs 210 pk, maar ik had er geen enkel probleem mee te switchen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heerlijk weekje in de Eifel. Enorme mazzel met het weer. 85 km gewandeld en lekker gereden met het Upje. Op de Autobahn niet te gek gemaakt, geloof wel dat hij tegen de 200 haalt. Maar met 140/150 rijdt hij ook geweldig. Voelt best volwassen en solide voor wat het is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja @EdK het is weer eens zover. Bespaar je de moeite me met eerdere uitspraken te confronteren. Na rijp beraad, her en der lezen en communiceren, toch besloten voor een schroefsetje te gaan. Waarom? De looks interesseren me nauwelijks en de wegligging is ok, maar niet top. En dat wil ik wel. Daarom ook voor het topmerk gegaan, KW. Streetcomfort is geen optie en V1 dan de enige mogelijkheid voor de Up. Is alleen in hoogte verstelbaar. Demping is vanaf fabriek ingesteld op zo gunstig mogelijke balans van comfort en sportiviteit. Ga hem ook zeker niet extreem laag laten instellen. 11/11 gaat het gebeuren bij Stroeve in Hardenberg (meer dan 2 x zo kort rijden als Breda)
 
Bovenaan Onderaan