Of iemand stapt lijkbleek weer naar binnen na een proefritje, omdat zo'n 1-liter Fabiaatje toch wel erg snel blijkt.
Doet me denken aan een verhaal dat ik ooit hoorde van één van de monteurs bij de dealer waar mijn 1e auto in onderhoud was. De chef-monteur was een oudere man, en proefritten in een auto met pit liet ie steevast over aan een andere medewerker. De chef-monteur had zelf het onderhoud aan mijn Golf 1 diesel (zonder turbo) gedaan, en ik had geklaagd over scheef trekken bij hard remmen op hogere snelheden. Mijn auto was een standaard diesel, dus durfde de chef-monteur de proefrit zelf wel aan, en ging met een leerling monteur op pad om wat remproeven te doen. Met 2 personen er in, geen probleem met remmen, dus besloot de chef, om de leerling langs de provinciale weg even in de berm te laten wachten en nog eens te testen. De chef kwam terug gereden met iets hogere snelheid, en besloot iets harder te remmen dan de vorige keren, en deed dat ter hoogte van de plek waar de leerling stond te wachten. Alleen toen trok de auto wél scheef met remmen en scheelde het maar een haar of hij ramde een tegemoetkomende vrachtauto. In de garage arriveerde de chef-monteur lijkbleek, en bij navraag door collega monteurs verklapte de leerling wat er was gebeurd. Collega monteurs hadden dikke pret, en een aantal hadden al zoiets verwacht op het moment dat ze zagen dat ie met mijn auto ging proefrijden, omdat het toch wel een uitzonderlijk snel exemplaar was, een buurjongen met (op papier snellere) benzineversie had al eens stoplichtsprintje verloren, en zoals een monteur wel eens vertelde: er was nooit twijfel of ik met warme of koude motor langs kwam rijden (ik woonde een paar honderd meter bij de dealer vandaan): met koude motor kwam ik 'langs gekropen', en als je een oranje-gele flits (de lakkleur van de Golf) langs zagen komen, was ik met warm blok gepasseerd. De remtest van de chef had in elk geval als resultaat dat ie in elk geval niet meer durfde te beweren dat het onzin was dat de auto scheef trok met hard remmen, en ik geloof dat uiteindelijk de oorzaak in een wielremcilindertje zat.