Hoe we tol badge bevestigen zonder te plakken?

Gershwin

Senior Member
Goedenavond,
Na een aantal jaren Frankrijk te bezoeken hebben we nu een Fulli tol badge in huis gehaald. Deze moet natuurlijk naar de auto. Nu zitten er twee bevestigingsclips bij de badge waarmee de tol badge naast de binnenspiegel op de voorruit kan worden geplakt. Hier wordt ik niet zo enthousiast van. Hoe kan ik de badge gebruiken zonder te plakken? Volstaat het om hem op het dashboard te leggen, onderaan tegen het raam? Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee om gaan. Alvast bedankt voor het delen.
 

Tees

Donateur
Mijn schoonvader wou die badge ook niet opplakken, en wat hij meestal deed is de bijrijder m tegen t raam laten duwen als ze bij een tolpoort kwamen. Werkte prima, t maakte niet veel uit waar ze m hielden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan kun je er net zo goed een stukje ducttape overheen zetten, dat trek er je na de vakantie gewoon weer af.
Plak 'm wel tegen het zwartgespikkelde deel in de buurt van de binnenspiegel, dan heb je geen last van eventuele voorruitverwarming of andere verstoringen.
 

EdK

Forumguru
Ja vastzetten met ductape en dan als je het weer wil verwijderen dat 2 uur zitten kloten om de lijm en duc resten van je raam te krijgen.
Maak zo vaak mee dat klanten een bordje vastplakken met buiten bedrijf en dat vastplakken met ductape.
En zodra de storing verholpen is dan wil je dat bordje met tape verwijderen en dan begint de ellende....

MAW dont use it
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Frup

Forumguru
Wat is je probleem met die bevestigingsclip dan?
Ik heb hem wel geplakt, achter de spiegel in het donker gespikkelde deel. Heb daar geen last van, en de badge is er gemakkelijk in en uit te halen. Wel zo makkelijk, maar dat is een kwestie van smaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Gershwin

Senior Member
Ik heb er niet echt een probleem mee, het is meer dat ik naast de weken dat het nodig is tegen zo een clip aan kijk. Dat vind ik niet nodig. Als er positieve ervaringen zijn met los bovenop het dashboard leggen dan doe ik dat liever ook zo. Maar de genoemde schilderstape vind ik ook een goed idee.
 

BJF

Senior Member
Mijn schoonvader wou die badge ook niet opplakken, en wat hij meestal deed is de bijrijder m tegen t raam laten duwen als ze bij een tolpoort kwamen. Werkte prima, t maakte niet veel uit waar ze m hielden.
Dit is exact zoals ik het doe. Zo vaak hoeft dat niet tenslotte en ik wil geen onnodig gedoe aan/op mijn voorruit
 

Eltjo

Forumguru
Plakresten kan je prima verwijderen met remmenreiniger van de Action < € 2) of LOCTITE 7063 Super Clean Reiniger (> € 12).
Het blijft oplossen, dus als je mechanisch (met een ruitenverfkrabber of laatste stuk van een afbreekmes) zo veel mogelijk kan verwijderen hoef je dat niet op te lossen.
Beide oplosmiddelen gebruiken we al >10 jaar dagelijks op het werk om eerst een oppervlak schoon te maken en dan een stickertje te plakken. Dat is op allerlei kunststof oppervlakken. Zelden wordt een oppervlak aangetast, het vervliegt dan ook snel. De Loctite reiniger haalt sporen van een permanentmarker wel weg, de Action reiniger slecht/niet.

Kan je niet iets met het parkeerkaarthouder links onderaan de A stijl?

(Zwitserland)vignet kan je trouwens prima plakken met b.v. Nivea oid. Als je hem niet meer nodig hebt dat jaar, verkoop je hem met aankoopbonnetje en vel via Marktplaats. Dan hebben de koper en jij er voordeel van gehad.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Je kunt de badge gewoon los op je dashboard leggen. Rijd nu al vele jaren zo en nog nooit een dichte boom gehad in Frankrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Drukkert

Senior Member
Als er een warmtewerende voorruit inzit vooral niet plakken buiten het deel wat ervoor geschikt is. Je tolbadge werkt dan gewoon niet. Ik spreek uit praktijkervaring (gelukkig niet van mezelf).
Bij de Octavia naast de binnenspiegel plakken en dan nog zorgen dat je in het vlakje plakt wat vrij is van warmtewerende folie. Is vrij duidelijk te zien.
 

Frup

Forumguru
Ik hem hem rechts achter de spiegel zó geplakt, dat ik hem als bestuurder niet zie.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gewoon de meest logische plek, toch?
In de Fabia heb ik destijds bij inruil het clipje gewoon laten zitten. Mocht ik 'm toch weer nodig hebben, dan zien we wel weer - maar die kans is klein aangezien vooral mijn vrouw tegenwoordig erg opziet tegen lange autoritten. Gedefinieerd als: alles >200 km, dus als ze meegaat vermijden we dat zoveel als mogelijk. En onze tegenwoordig favoriete NL-campings liggen daar ruim binnen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Hallo allemaal.
Na enkele jaren van afwezigheid (Mazda gereden tot eind juni '24) nu weer in het bezit van een Skoda.
Nu een Karoq 1.5 TSi.
Over de tolbadge kan ik kort zijn.
Ik heb deze altijd op het zwart gespikkelde deel geplakt gehad, in de Skoda Octavia en de Mazda CX-5.
In verband met de verdwijnende tolpoortjes in Frankrijk, zou ik zeker aanbevelen, de badge gewoon op te plakken in de aangewezen positie naast de achteruitkijkspiegel.
Dit om eventuele problemen met het niet (kunnen) registreren van de badge, wanneer je zonder het door te hebben, de tol route oprijdt.
Je zou er voor kunnen kiezen om de badge clip zwart te kleuren met een merkstift, valt ie minder op.
;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

MarkvdD

Forumguru
Wat ook helpt is een beetje vaseline op de badge smeren en dan op de ruit 'plakken'. Deden we vroeger ook met de vignetten van Zwitserland, bleven goed zitten en waren makkelijk weer eraf te halen.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb een stukje statistisch folie op mijn raam en daar de badge houder op geplakt. Zit al de hele rit prima.
 
Bovenaan Onderaan