Hoe werkt het gaspedaal van de Kodiaq?

Mijn vrouw en ik hebben beiden een andere ervaring met het rijden met de Skoda.
Ik ben een handbak gewend en zij rijdt vaak in een automaat (Yaris Hybrid).

Zij geeft aan dat voor haar gevoel het gaspedaal laat reageert op haar voet.
Ze is gewend om de rem los te laten en de auto gaat rollen, dat is nu niet meer (opgelost door de auto-hold uit te zetten).
Maar als ze gas geeft, dan heeft ze het gevoel dat er eerst niets gebeurd en de auto daarna opeens naar voren schiet om te gaan rijden.

Zelf merk ik dit niet. Misschien komt het doordat ik het gaspedaal langzamer intrap dan zij, ik weet het niet.
Ik heb ergens een keer gelezen dat er verschillende soorten gaspedalen zijn, maar dat is voor mij klepel - klok.
 

Smeeuwis

Donateur
Dit klinkt als de gasrespons instelling, bekend fenomeen in de wereld van het MQB platform. Die staat bij modellen van Skoda vaak anders gecalibreerd in de software dan bij bijvoorbeeld Audi's. Mijn vorige Octavia 3 had hier ook last van, dat was een 1.0 en het is dus ook min of meer onafhankelijk van de motorisatie. Is jouw Kodiaq een automaat? Want dat maak ik er niet uit op.

De gasrespons is in te stellen met behulp van VCDS, VagCom of OBD11. @Antera en bijvoorbeeld ook @Rainesh kunnen hierbij helpen.
 
Het is een automaat.
Ik ga over een tijdje een afspraak met Rainesh maken, zal het dan ook eens vragen.

Ik zal maar eens op het forum zoeken naar gasrespons en wat het is/doet :D
 

hemi24

Forumguru
Hebben jullie toevallig ook elk een eigen profiel in de wagen middels personalisering en beschikt de wagen daarbij ook nog over de Drive Mode functie?
 

Smeeuwis

Donateur
Dat zou kunnen, maar wordt de gekozen Drive Mode wel opgeslagen in het gebruikers profiel? Bij mijn Enyaq is dat zeker niet zo en staat die ALTIJD standaard weer op de normale stand (helaas).
 

hemi24

Forumguru
Vanaf de 2020 modellen is het geheugen van de laatste instelling van de drive mode verdwenen, maar aangezien de Kodiaq van @Fortissimo van 2019 is, zal deze de drive modus stand nog onthouden…
 
Bovenaan Onderaan