Hoe zet ik start-stop aan en uit?

Steady

Lid
De vraag lijkt mij duidelijk, ik heb de fabia 1.2 tdi greenline nu een maand en kan er niet achter komen hoe ik start-stop aanzet, en ook weer uit als het nodig is. Vanochtend sloeg de motor af omdat ik iets te langzaam reed en toen ik de koppeling indrukte, startte hij automatisch weer, dus deze optie zit er wel op.

Steady

Lid
Nu blijkt dat start stop atijd aan stond maar het werkt niet... maar wel als de motor afslaat en je trapt de koppeling in :sterretjes:

TinusPlotseling

Senior Member
Ja zo werkt het systeem ook, zodra je even stilstaat slaat hij af. Mits de motor nog koud is. En zodra je de koppeling intrapt start hij weer. Voordat jij hem in de versnelling hebt is hij al gestart;)

Canon-Eye

Forumguru
sloeg de motor af omdat ik iets te langzaam reed
Normaal gesproken slaat hij niet af zolang je niet stilstaat.
Dat is één van de vele parameters die aan bepaalde eisen moeten voldoen om het startstopsysteemde motor te laten uitschakelen.

Je kunt het ook niet ‘aan' zetten, het systeem werkt binnen de randvoorwaarden na aanzetten van het contact. Je kunt het wel uitschakelen met het drukknopje op de middentunnel (en dan ook terug aanzetten natuurlijk) maar die handmatige uitschakeling wordt ongedaan gemaakt bij af- en weer aanzetten van het contact.

Canon-Eye

Forumguru
Mits de motor nog koud is
Nee, mits de motortemperstuur binnen bepaalde waarden ligt.
Als hij nog echt koud is zal hij het juist niet doen, als hij te warm is (net lekker zitten gassen op de snelweg bv.) zal hij het ook niet doen tot de temperatuur weer beneden een zekere waarde is gezakt.

En zo zijn er dus nog enige tientallen zaken die gecheckt worden.

Overigens sta ik zelden zo lang stil dat ik 'm in z'n vrij zet en de koppeling laat opkomen, dus ik gebruik het systeem vrijwel nooit.

Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
Bij bijna stilstand, versnelling in vrij en koppeling los, slaat hij af bij bepaalde meetwaarden of juist aan indien bv. grote stroomverbruiker aanstaat of verwarming nog niet op temperatuur is. Ik ontkoppel en zet hem altijd vrij en vind het geen nadeel. Anderen mogelijk wel.

jadijkstra2000

Forumguru
Helemaal niet!
Haha was maar een suggestie :)

Persoonlijk vind ik het weinig nut hebben...het 2 tellen uitgaan/aanslaan bij stoplicht is alleen maar slecht voor je motor..of in de file om de 5 meter stoppen en weer starten. Maar idd als je 5 minuten staat te wachten is het zinvol

Bovenaan Onderaan