Hoera gelukt, dimmen dashboard verlichting Fabia 2 (pre-facelift)

keesd

Lid
Al sinds de aanschaf van mijn tweede Fabia stoorde ik mij aan het ontbreken van een dimmer voor de dashboardverlichting:banghead:. Het MFD i.c.m. de displays van de climate controle en de Dance-radio zorgden voor een dusdanig verlichtingsniveau dat het stoorde wanneer er met dimlicht gereden moest worden. Ik ergerde me dusdanig dat ik 's avonds vaak gewoon maar op met de zweedse dagrijverlichting doorreed :arghh:, het dimlicht brandde dan en de dashboardverlichting was tenminste uit. De GPS moest dan maar als snelheidsmeter dienen.
Het verlichtingsniveau van de projector koplampen uiteindelijk opgekrikt middels een Xenon set, maar zelfs daarmee vond ik het dashboard nog te overheersend.
Na enig zoekwerk op internet heb ik de oplossing gevonden op het Skoda forum bij de oosterburen.:yeehaa:

De oplossing is het wisselen van de verlichtingsschakelaar van de Fabia 2 voor een schakelaar uit de Octavia I. Het artikelnummer van deze schakelaar is: 3B0 941 531 A 01C.
Deze groenverlichte schakelaar is voorzien van een geïntegreerde draaiknop voor het aanpassen van de dashboardverlichting en schakelaar voor mistlampen (voor en achter).
IMG_20140223_221547.jpg


Het volgende moest gebeuren om het geheel werkend te krijgen:

- de orginele schakelaar dient gedemonteerd te worden.
Stand 0 --> Schakelaar 1cm indrukken en naar rechts draaien tot net voor de standlichtstand, de schakelaar komt nu vrij en kan uit het dashboard getrokken worden.
IMG_20140223_221255.jpg
IMG_20140223_221307.jpg
IMG_20140223_221330.jpg

- Multiconnector losmaken
Lippen links en rechts indrukken en de schakelaar van de connector trekken.
IMG_20140223_221440.jpg

- Pinnen verplaatsen in de connector (een hele uitdaging zonder goed gereedschap :nailbiting:)
Pin 17 (meest linkse) verwijderen en isoleren (middels een stukje krimpkous bijvoorbeeld)
Deze kan eventueel hergebruikt worden voor een andere te dimmen LED
Pin 16 verwijderen en terugsteken in positie 17
IMG_20140221_191724.jpg

-Multiconnector aansluiten op de nieuwe schakelaar (past maar op 1 manier)
-Schakelaar terugplaatsen (simpel terugduwen in de opening tot hij vast klikt).

En voila het dashboard dimt...:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Ik dacht eigenlijk dat die dimfunctie samenhangt met wel/geen mistlichten voor. Bij mijn Fabia I had ik het origineel ook niet, maar voor de inbouw van mistlampen vóór, de schakelaar gewisseld (krijg je een extra uittrekstap voor de mistlichten, en ook 2e wieltje om de instrumentverlichting te dimmen, het 1e wieltje dat ook op de oude schakelaar zat is voor de hoogteverstelling van de koplampen). Ik hoefde ook alleen de schakelaar te wisselen, en hoefde niets van de bedrading aan te passen, was gewoon 'plug&play'. Is dat voor de Fabia II dan niet hetzelfde: gewoon lichtschakelaar wisselen voor één met mistlampen vóór, en als bonus krijg je dan de dimbare instrumentverlichting.
 

Dnet

Senior Member
Dat kunnen vast veel mensen waarderen... Kan met goed voorstellen dat het display met de groene achtergrond irriteerd.

Ik irriteer me aan eenzelfde probleem:
dashboard-renault-megane-car-photo-21.jpeg


Degene die dit heeft verzonnen... Hoewel het dimbaar is, blijft het knudde. Of te veel licht, of niet te lezen :pardon:.
 

Joske

Forumguru
in mijn F1 zat het wieltje alvast standaard ingebouwd (vast een upgrade van de facelift vermoed ik).

Maar goed werk hoor! :thumbsup:
 

keesd

Lid
@Cordoba De Fabia 2 wordt in geen enkele uitvoering geleverd met een dimmer. De mistlichten voor en achter waren wel al aanwezig.

@Joske Mijn Fabia 1 Combi Comfort uit 2001 was inderdaad gewoon voorzien van een dimmertje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
@keesd Eigenaardig dat de Fabia2 dus wat de dimmer betreft een stap terug zet. Ik heb ondertussen al 20 jaar auto's met dimbare instrumentverlichting, en heb deze altijd op het laagste niveau staan, of soms net erboven. In die tijd ook een slOpel gehad waarbij de middenconsole met kachelregeling en display zeer helder verlicht waren, en waarbij tot mijn verbazing dat deel niet meedeed met het dimmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vlaar032

Senior Member
Echt goed, dat is idd een stapje terug, die dashboard verlichting zou ik ook graag willen dimmen. Verhaal TS @keesd ziet er goed en simpel uit. Op jacht naar zo'n schakelaar, dus. Zijn het trouwens nog lampjes of tegenwoordig allemaal leds in die dashboards?
@Desperado, inleveren die schakelaar....:deuk:
 

keesd

Lid
Daar durf ik zo geen uitspraak over te doen. In het gelinkte artikel bij de oosterburen, wordt op de laatste pagina gerept over een lichtsensor in het onderste helft van de snelheidsmeter die de helderheid van het display van een swing radio regelt. Dat duidt er op dat er ergens in de boordcomputer een PWM regelaar aanwezig is voor het dimmen van LEDs, anderzijds begrijp ik uit dat topic ook dat de Pin17 welke bij de fabia 2 pre-facelift nu wordt gebruikt voor het dimmen, bij het facelift model niet meer aanwezig is. Misschien dat iemand met ElsaWin hierover uitsluitsel kan geven, middels het elektrisch schema van de Fabia 2 FL.
 

Fabra

Ex-lid
Aha bedankt tot zover, Keesd.
Enige eigenlijk dat ik weet dat er in de Amundsen (ook) een lichtsensor zit.
Ik zal eens gaan speuren voor een schema/meer informatie.
En anders op een andere plek op het forum deze vraag stellen.
Mvg
 

keesd

Lid
De modificatie heeft toch wat onvoorziene consequenties :thumbsdown:.
1) Bij stationair toerental bij warme motor, valt de verlichting tijdelijk weg bij het draaien aan het stuur of wanneer er een grote verbruiker wordt ingeschakeld. Ik begrijp uit de Duitse tekst dat de nieuwe schakelaar een PWM chip bevat die het niveau regelt. Blijkbaar weigert deze dienst wanneer de spanning onder een bepaald niveau daalt.
Op zich weegt voor mij hier het voordeel nog wel op tegen het nadeel.
2) Mijn grootlicht blijft niet meer plakken... wanneer ik de hendel van mijn af druk, seinen gaat nog prima.
Blijkbaar voedt contact 58 van de orginele schakelaar tevens het schakelcontact van mijn grootlicht stand.
Dit is toch wel een vervelende consequentie.:banghead:

Voorlopig laat ik de modificatie zoals uitgevoerd, maar zou de puntjes nog wel graag oplossen.
Zou iemand mij kunnen voorzien van een schema betreffende de schakelingen van Grootlicht en dashboard verlichting van mijn Fabia II 5J Sprint motorcode BXW :lezen:
 

turboturbo

Forumguru
Oei dat zijn toch wel wat omhandige minpuntjes om daar zo achter te moeten komen.
Goed dat je ze hier nog even aan vult...
Hopelijk lukt het om daar ook nog een oplossing voor te vinden.
 

Vlaar032

Senior Member
O ok en ik ben nog steeds op jacht naar zo'n knop, ook via onderdelen zoeker. Maar krijg er heel veel waarbij er maar één stand voor het mistlicht op zit. Dus moet nog ff doorzoeken.
Ik kan natuurlijk ook een gaatje maken en een ouderwetse potmeter tussen aansluiting 17 en het dashboard doen? Of eeuh...Zou die in rook opgaan?
 

keesd

Lid
Een potmeter gaat niet werken bij LED verlichting :nono:. De eigenschap van een LED is dat deze licht gaat uitzenden na het overschrijden van de geleidingsdrempel. De LED is feitelijk aan of uit, een tussenweg is er niet. Maar er is een methode om te dimmen. Feitelijk doe je dit door de LED heel snel aan en uit te zetten, doe je dit sneller dan 50x per seconde dan registreren de hersenen dit niet meer als aan/uit, maar als een reductie in intensiteit.
Om de LED 50x per sec aan en uit te zetten moet het aan en uitzetten in 0.02 sec gebeuren. Wanneer nu de LED 0.01 sec aan en 0.01 sec uit staat zien we een dimming van 50%. Bij 0.015 aan en 0.005 sec uit is de dimming 25%. Dit is het principe van Pulse Width Modulation of PWM. Dit wordt gerealiseerd met behulp van een microchip. Deze microchip kan analoog gestuurd worden met een variabel spanningsniveau welke weer afkomstig kan zijn van een Potmeter of bijvoorbeeld een lichtsensor, maar ook digitaal middels een signaal vanuit bijvoorbeeld een boordcomputer.

Maar nu eerst weer verder opzoek :lezen: naar een oplossing voor:
A) De aansturing van het groot licht
B) Het wegvallen van de dashboard verlichting bij stationair toerental en inschakelen van elektrische verbruikers.
 
Bovenaan Onderaan