keesd
Lid
Al sinds de aanschaf van mijn tweede Fabia stoorde ik mij aan het ontbreken van een dimmer voor de dashboardverlichting. Het MFD i.c.m. de displays van de climate controle en de Dance-radio zorgden voor een dusdanig verlichtingsniveau dat het stoorde wanneer er met dimlicht gereden moest worden. Ik ergerde me dusdanig dat ik 's avonds vaak gewoon maar op met de zweedse dagrijverlichting doorreed , het dimlicht brandde dan en de dashboardverlichting was tenminste uit. De GPS moest dan maar als snelheidsmeter dienen.
Het verlichtingsniveau van de projector koplampen uiteindelijk opgekrikt middels een Xenon set, maar zelfs daarmee vond ik het dashboard nog te overheersend.
Na enig zoekwerk op internet heb ik de oplossing gevonden op het Skoda forum bij de oosterburen.
De oplossing is het wisselen van de verlichtingsschakelaar van de Fabia 2 voor een schakelaar uit de Octavia I. Het artikelnummer van deze schakelaar is: 3B0 941 531 A 01C.
Deze groenverlichte schakelaar is voorzien van een geïntegreerde draaiknop voor het aanpassen van de dashboardverlichting en schakelaar voor mistlampen (voor en achter).
Het volgende moest gebeuren om het geheel werkend te krijgen:
- de orginele schakelaar dient gedemonteerd te worden.
Stand 0 --> Schakelaar 1cm indrukken en naar rechts draaien tot net voor de standlichtstand, de schakelaar komt nu vrij en kan uit het dashboard getrokken worden.
- Multiconnector losmaken
Lippen links en rechts indrukken en de schakelaar van de connector trekken.
- Pinnen verplaatsen in de connector (een hele uitdaging zonder goed gereedschap )
Pin 17 (meest linkse) verwijderen en isoleren (middels een stukje krimpkous bijvoorbeeld)
Deze kan eventueel hergebruikt worden voor een andere te dimmen LED
Pin 16 verwijderen en terugsteken in positie 17
-Multiconnector aansluiten op de nieuwe schakelaar (past maar op 1 manier)
-Schakelaar terugplaatsen (simpel terugduwen in de opening tot hij vast klikt).
En voila het dashboard dimt...
Het verlichtingsniveau van de projector koplampen uiteindelijk opgekrikt middels een Xenon set, maar zelfs daarmee vond ik het dashboard nog te overheersend.
Na enig zoekwerk op internet heb ik de oplossing gevonden op het Skoda forum bij de oosterburen.
De oplossing is het wisselen van de verlichtingsschakelaar van de Fabia 2 voor een schakelaar uit de Octavia I. Het artikelnummer van deze schakelaar is: 3B0 941 531 A 01C.
Deze groenverlichte schakelaar is voorzien van een geïntegreerde draaiknop voor het aanpassen van de dashboardverlichting en schakelaar voor mistlampen (voor en achter).
Het volgende moest gebeuren om het geheel werkend te krijgen:
- de orginele schakelaar dient gedemonteerd te worden.
Stand 0 --> Schakelaar 1cm indrukken en naar rechts draaien tot net voor de standlichtstand, de schakelaar komt nu vrij en kan uit het dashboard getrokken worden.
- Multiconnector losmaken
Lippen links en rechts indrukken en de schakelaar van de connector trekken.
- Pinnen verplaatsen in de connector (een hele uitdaging zonder goed gereedschap )
Pin 17 (meest linkse) verwijderen en isoleren (middels een stukje krimpkous bijvoorbeeld)
Deze kan eventueel hergebruikt worden voor een andere te dimmen LED
Pin 16 verwijderen en terugsteken in positie 17
-Multiconnector aansluiten op de nieuwe schakelaar (past maar op 1 manier)
-Schakelaar terugplaatsen (simpel terugduwen in de opening tot hij vast klikt).
En voila het dashboard dimt...
Laatst bewerkt door een moderator: