Hoera gelukt, dimmen dashboard verlichting Fabia 2 (pre-facelift)

keesd

Lid
Update:
De aansturing van het grootlicht is opgelost. :yeehaa:

Eerst maar eens in de schema's van mijn Faab gedoken en bij het gewenste eindresultaat begonnen en vanaf daar teruggezocht. Dus als volgt:
  • Lampen, spiegelbediening (bi-halogeen), en stuurrelais
Signaallicht%2520relais%2520FabiaII.jpg

De spiegel van het grootlicht (N395) wordt bediend vanaf zekering 36 wanneer 56a aan de 12V wordt geschakeld.
  • Knipper-, dim- en grootlicht schakelaar
Knipper-dim-grootlichtsignaalschakelaar_FabiaII.jpg

56a komt van contact 39 op de stuurhandel. Bij seinen wordt via contact 38 direct de constant stroom gepakt.
Bij grootlicht moet de 12V via contact 41 aangeleverd worden. Deze komt via [11] vanaf de lichtschakelaar komen.
  • Lichtschakelaar van de Fabia
Schakelaar%2520FabiaII.jpg

[11] correspondeert volgens het schema met [47] en deze licht aan contact 7 oftewel 56* op de schakelaar.
56 (dimlicht) wordt in de schakelaar direct verbonden met 56*.
  • Lichtschakelaar van de Octavia
Schakelaar%2520Octavia.jpg

De schakelaar van de Octavia laat hetzelfde beeld zien. :mad:
Ben echter nu toch wel wat wijzer geworden. Blijkbaar komt er geen 12V op pin 7 bij mijn (aftermarket) Octavia schakelaar... Schakelaar uitgebouwd, en los gehaald, want ... meten is weten.

De multimeter op continuïteitsstand en de schakelaar op dimlicht gezet. `
IMG_20140308_121540.jpg

56 via de multimeter aan 56* gelegd en een oorverdovende stilte:nono:.

Dan dieper graven, de schakelaar maar uit elkaar halen.

IMG_20140308_135830.jpg
IMG_20140308_135911.jpg
met plat schroevendraaiertje los wippen

IMG_20140308_140253.jpg
90 graden linksom draaien en lostrekken

IMG_20140308_140324.jpg
Knopdeel verwijderen


IMG_20140308_121540.jpg
binnenwerk uitdrukken door links en rechts doordrukken met pen

IMG_20140308_140416.jpg
binnenwerk uitnemen
IMG_20140308_140451.jpg
IMG_20140308_140500.jpg
verlichtingsplaat met LEDs lossen en afnemen

IMG_20140308_105022.jpg

De onderzijde van het schakelaarbinnenwerk. De derde lip van boven schakelt 56, de zesde van boven zou 56* moeten schakelen maar deze ontbreekt.:arghh:

Het schakelaarbinnenwerk van de orignele schakelaar overgezet en de boel weer teruggebouwd in omgekeerde volgorde. Inbouwen in de Fabia en...:yeehaa::yeehaa::yeehaa:. It works !!!!

Nu alleen nog het flikkeren van het dashboard bij te lage toerentallen.... (misschien maar eens ergens een condensator tussen frommelen)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Zo he petje af hoor. Is er een troffee voor elektra n3rds, want dit is echt knap uitgevist van jou.:thumbsup:

Effe schakelaartje uit mekaar pielen....:dankje:
 

keesd

Lid
Het plezier was van korte duur...:nono:
Vanavond bij het inschakelen van mijn verlichting klonk er een kort zoemend toontje uit de schakelaar. De dashboardverlichting werkt nu weer op volle sterkte.
De schakelaar zojuist opengehaald en het potmetertje nog even doorgemeten, maar die varieert keurig in weerstand. Blijkbaar moduleert de PWM chip in de schakelaar niet meer :cry:.

Ik ben er even klaar mee. Morgen weer verder...
 

keesd

Lid
De contacten, waarmee de verlichtingsplaat met de ledjes gekoppeld zit aan het schakelaar gedeelte, heb ik nog eens nagelopen. Alle contactjes gecontroleerd op een goede klemming en er bleken er 2 een wat losse passing te hebben:sleep:. Deze nog eens voorzichtig met een punttangetje na geknepen en nu functioneert het naar behoren ;). Op het uitvallen bij dipjes in het stationair toerental na dan, maar dat neem ik voor lief.
 

Fabra

Ex-lid
Mooi gefeliciteerd!:bloemen::bloemen:
Maar ik waag me er maar niet aan II FL..
Hoewel ik het wel jammer vindt dat de verlichting niet dimbaar is.
Weet wel wat van elektra/elektronica, maar gaat me echt te ver.
 
Bovenaan Onderaan