Hoeveel toeren loopt jouw 1.2tsi bij opstarten?

Zoals de kop al vermeld.
Hoeveel toeren loopt jouw 1.2 tsi motor bij het opstarten met koude motor?
Loopt hij gelijk regelmatig of gaat hij wat op en neer in toeren.

Ik vraag dit omdat ik dit in eerste instantie bij mijn O2 niet had opgemerkt maar nu na steeds mee kilometers het toch wel duidelijk aanwezig is.
Wanneer je opstart met koude motor en dan ook alleen met koude motor loopt de motor 1200-1300 toeren en springt dan een beetje op en neer. Daarna zakt hij terug naar 700 toeren. Het lijkt mij niet normaal dus ben bij de dealer terug geweest maar deze kunnen niets vinden. De software is up to date en verder geen foutmeldingen in het systeem. Het maakt ook geen verschil of je met of zonder airco opstart.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr Andre
 

bobby45

Actief lid
dat doet de mijne ook

ik heb daar ook mee te maken bij mijn is wel een 1.4 tsi

hij start 1200 tpm dan zakt hij binnen 10 sec naar 900 tpm ja dan ga ik rijden.

de mijn loopt wel rustig heb en log je gemaakt volgen mij is het om de kat op temp te brengen
 

Br3cht

Actief lid
mijne 1.2 6V gaat bij koude start zelfs tot 1500tr, leuk vind ik dat niet maar de dealer zegt dat het normaal is.
 
Tot nu toe hebben alle auto's waarin ik gereden heb dit gedaan. Dit begon al bij mijn Golf 1.8 uit '86.
Mijn huidige Mazda3 begint zelfs bij 1750, zakt rustig terug naar 1250, blijft even hangen en zakt dan verder naar 750.

Ik zou dus vreemd staan te kijken als dit bij skoda veel anders was...
 
Bedankt voor de antwoorden zover.
Dat is alweer iets geruststellender, dan lijkt het toch wel normaal te zijn. Dit hadden ze bij de dealer toch ook gelijk kunnen zeggen, dat ik de klacht melde. Ach ja het blijft nog steeds een super fijne auto dus verder hoor je mij niet klagen.:winkie:

Gr Andre
 

rikjan

Lid
He Andre, mijn Octavia heeft precies hetzelfde. Bij een koude start 'pruttelt' de motor wat en varieert het toerental. Soms als ik even een flinke dot gas geef gaat ie meteen naar het normale stationaire toerental.
 

Roak

Lid
Ik heb hetzelfde Andre,

Alleen de ene keer draat ie eerst 1200 toeren, de andere keer gelijk 700,
en dat doet ie met koud en warm weer; er lijkt geen logica in te zitten.

Rob
 

RobPG

Lid
@roak

Als het is om de werking van de katalysator te versnellen, zal de buitentemperatuur er minder toe doen dan de motortemperatuur (of katalysatortemperatuur) denk ik zo. Dus als de motor net gedraaid heeft zou het 700 toeren moeten zijn.
 

rweersch

Actief lid
Vanmorgen eventjes geprobeerd: na starten zo'n 1100 rpm, na een kleine minuut terugval naar 700-800 rpm. Verder geen schommelingen.
 
vanmorgen ook maar eens in de gaten gehouden, 1e minuut zo'n 1100 daarna terug naar 700, geen schommelingen oid.

auto heeft nu 2000 km gereden, ik ben nog steeds blij verrast door de trekkracht van de 1,2 motor.

Gisteren een kameraad laten rijden, hij wilde niet geloven dat het maar een 1,2 motor was.....DSG bak is ook super.

Een blije rijder :baby012:

Gr,

Tom Boere
 
D

Deleted member 3195

Lekker koud vanochtend en na het starten zo'n 1100 a 1200 rpm, na een 20 sec terugval naar 700-800 rpm. Verder geen schommelingen of eigenaardigheden.
 

corsaar

Senior Member
Koud altijd 1200 rpm na 1 minuut pas terug naar 900.
Warm binnen enkele seconden terug naa 800-900.
 
Het ziet er dus naar uit dat het allemaal normaal is.

Dat is prettig om te weten, dat de andere 1.2's hetzelfde doen.

Goed weekend.
 

Roak

Lid
Vanmorgen (koude motor en toch redelijk fris buiten) gelijk na het starten 700 toeren.
Er is dus geel pijl op te trekken.
 

ToViNi

Nieuw lid
De mijne heeft dit fenomeen ook, met koude motor en alleen als het warm is buiten draait ie 1400tr/min. Dit stopt pas vanzelf nadat ik een korte tijd de 2200tr/min aangehouden heb. In de afgelopen winter heeft hij het niet gehad en nu het 's morgens weer wat frisser is ook niet. Enkel nu nog 's avonds want dan is het buiten terug wat warmer.
De auto is hiervoor naar de dealer geweest (3 dagen onderzoek en updates van DSG en motormanagement) en nog steeds hetzelfde probleem.
Eind augustus heeft de dealer een afspraak geregeld met de hoofdzetel waar het technisch ondersteunings team zit in Brussel om de zaak daar ter plaatse te onderzoeken.
Dus blijkbaar is het toch niet normaal dat ze het gaan onderzoeken wat er gaande is.

Het vervelendste is dat met de DSG de auto tijdens het hoger stationair toerental allesbehalve soepel en deftig schakeld bij het vertrek, de turbo (1.4TSI) fluit ook hard gedurende dit fenomeen. Je moet maar eens goed luisteren of je de fluittoon hoort als de motor harder draait, bij mij alvast wel.

Het hoger toerental stopt na 2min rijden of zoals eerder geschreven de koude motor op 2200tr/min gedurende een tijdje.
 

1.2tsiDSG

Nieuw lid
Mijn 1.2 tsi dsg doet het zelfde. nu 10.000 op de teller en heeft het vanaf het begin gedaan..
Ik kan me goed voorstellen dat de buitentemperatuur hier invloed op heeft. Het motor management zal zich hier zeker op aanpassen aangezien warme lucht meer vloeistof(brandstof) kan bevatten. Denk ook aan de choke van vroeger. Volgens mij volkomen normaal.
 
Bovenaan Onderaan