Vanochtend had ik een discussie met de man van de automaterialenhandel over olie en verbruik.
Zijn theorie: het komt allemaal door het nieuwe rijden. De motor krijgt niet meer de kans om lekker toeren te draaien.... We kennen het verhaal wel.
Nu zeggen andere juist dat het goed is om de motor goed te belasten. Daar hoort op tijd doorschakelen bij.
De filosifie van de Fabia lijkt te zijn dat hij niet te weinig toeren moet draaien.
Mijn oude Escort draaide bij 120km/u ca 3200 toeren. De Fabia maar liefst 4000. Dat terwijl het koppel wat ze kunnen opbrengen eigenlijk gelijk is.
Ik ben toch benieuwd naar wat meningen met onderbouwingen.
Wat is beter voor de motor? Wat is beter voor verbruik? moet ik bij 50 en 80 zo laag mogelijk (2000-2500 toeren), of eerder rond de 3000 toeren?
Zijn theorie: het komt allemaal door het nieuwe rijden. De motor krijgt niet meer de kans om lekker toeren te draaien.... We kennen het verhaal wel.
Nu zeggen andere juist dat het goed is om de motor goed te belasten. Daar hoort op tijd doorschakelen bij.
De filosifie van de Fabia lijkt te zijn dat hij niet te weinig toeren moet draaien.
Mijn oude Escort draaide bij 120km/u ca 3200 toeren. De Fabia maar liefst 4000. Dat terwijl het koppel wat ze kunnen opbrengen eigenlijk gelijk is.
Ik ben toch benieuwd naar wat meningen met onderbouwingen.
Wat is beter voor de motor? Wat is beter voor verbruik? moet ik bij 50 en 80 zo laag mogelijk (2000-2500 toeren), of eerder rond de 3000 toeren?