Hoeveel toeren moet 'ie nu draaien

ronald_j

Actief lid
Vanochtend had ik een discussie met de man van de automaterialenhandel over olie en verbruik.

Zijn theorie: het komt allemaal door het nieuwe rijden. De motor krijgt niet meer de kans om lekker toeren te draaien.... We kennen het verhaal wel.

Nu zeggen andere juist dat het goed is om de motor goed te belasten. Daar hoort op tijd doorschakelen bij.

De filosifie van de Fabia lijkt te zijn dat hij niet te weinig toeren moet draaien.
Mijn oude Escort draaide bij 120km/u ca 3200 toeren. De Fabia maar liefst 4000. Dat terwijl het koppel wat ze kunnen opbrengen eigenlijk gelijk is.

Ik ben toch benieuwd naar wat meningen met onderbouwingen.
Wat is beter voor de motor? Wat is beter voor verbruik? moet ik bij 50 en 80 zo laag mogelijk (2000-2500 toeren), of eerder rond de 3000 toeren?
 

turboturbo

Forumguru
Wat is beter voor verbruik?
Ik heb geen enkele technische achtergrond en kennis, maar ik ben proefondervindelijk :1884: denk ik achter het volgende:
De motor heeft een optimaal kracht / verbruik bereik. Toen ik ooit een gloednieuwe Kangoo ophaalde bij de dealer (voor mijn werk) vertelde de beste verkoper bij de instructies dat ik altijd zoveel mogelijk 4000 tpm moest rijden bij lange afstanden. Zijn redenering was: dan levert de motor maximaal koppel en is dan het meest efficient. Dat is volgens mij niet zo - en is zeker in strijd met het 'nieuwe rijden' advies.

Als de motor maximaal trekkracht moet leveren (bijv. bergop met een caravan) zal dat maximaal koppel verhaal gerust kloppen. Maar in een lege auto met alleen 1 bestuurder, op de A2 op een normale dag moet je volgens mij niet in z'n 4 100 km/u rijden met 4000 tpm. In dat geval zou 2500 tpm in de hoogste versnelling veel zuiniger zijn. Waarom, omdat de motor maar geringe kracht hoeft te leveren, en prima toe kan met minder toeren zonder te zwoegen. Des te minder toeren, des te minder de interne weerstand van de motor zelf en des te minder benzine er verbruikt wordt per cilinder slag (in principe / heel basic gezegd) Maar nu stop ik gauw, want hier heb ik niet voor geleerd.

Volgens mij moet je alleen maar voorkomen dat je de motor niet moet 'zwoegen', m.a.w. als er teveel kracht gevraagd wordt van de motor bij te weinig toeren; dat is en niet goed voor de motor en niet voor het verbruik, vermoed ik. Dus bij 50 of 80 moet je idealiter volgens mij zo laag mogelijk in de toeren rijden, mits de omstandigheden dat toelaten. Dus als de motor bij 2000 tpm moet zwoegen, dan vermoed ik dat een hoger toerental in ieder geval beter voor de motor is, en ik denk ook beter voor het verbruik.

Vergelijk het met als je zelf op een fiets in een te zware versnelling fietst; je komt al gauw adem te kort als je teveel kracht moet leveren bij te lage omwentelingen per minuut. Belasting op je knieën en trappers is relatief groot. Ga je een versnelling lager fietsen (bij dezelfde snelheid), en kan je meer omwentelingen per minuut maken, komt er minder belasting op je knieën en trappers te staan en houd je het als het goed is langer vol, ook qua adem
 

ronald_j

Actief lid
Tja, ik denk dat als je op de fiets zit je in sommige situaties altijd moet zwoegen ;)
Toch klopt de vergelijking wel. Als je knieën pijn gaan doen dan had je al terug moeten schakelen.

Maar laten we er nu eens vanuit gaan dat er geen accuut gevaar is (zwoegen). Wat is dat beter/efficiënter. Is er iets waar van het verhaal dat het nieuwe rijden slecht is voor auto's (die niet uit het jaar kruik komen)?
 

Ron_2

Senior Member
Als je auto een verbruiksmeter heeft (ik ken de fabia niet) dan is het simpel uit te proberen.
Bij mijn Nissan betekende 4000 toeren draaien echt niet hij zuiniger was met een hogere versnelling en 2800 toeren, ondanks dat vermogen en koppel pas bij 4000 toeren echt loskwamen.
Je kunt best rond de 2000 toeren rijden bij 50 of 80 als je niet veel weerstand hebt (vlakke weg, geen wind tegen, geen aanhanger), maar als de auto zwaarder moet werken en je het gas dus dieper in moet trappen wordt het anders.
Ik lette dan altijd op de verbruiksmeter en koos aan de hand daarvan of ik een tandje terug of juist omhoog ging, na een poosje weet je het wel en doe je het automatisch.

Het nieuwe rijden is niet slecht voor een moderne auto (onder normale omstandigheden), vroeger was dit wel anders.
Wat wel slecht is, is vasthouden aan het nieuwe rijden bij extreem zware belasting, met aanhanger of caravan b.v.
Vergeet dan het nieuwe rijden maar en ga rond het toerental zitten waar je auto het beste koppel levert, het is technisch beter en komt je verbruik ook nog eens ten goede.

Het vervelende is dat veel mensen totaal geen gevoel hebben voor de techniek maar zuiver theoretisch rijden, ik merk het aan mijn dochter die geleerd heeft in zijn 2 de bocht om te gaan, met die en die snelheid in een bepaalde versnelling, etc. etc. Want "zó heb ik het geleerd".
Aanvoelen of een motor het makkelijk redt of moet zwoegen is er niet echt bij.
 

darkprojectx

Forumguru
Gewoon de boel netjes warm rijden en af en toe als hij lekker warm is eens lekker doorrijden.

Die van mij gaat minimaal 1x in de 2 weken naar Duitsland om daar even lekker de boel gaande te houden.
De rest van de week rijdt ik gewoon normaal, rustig en zuinig.
Zelfs met mijn 2.0 benzine kan ik gemiddeld 1 op 14 halen met een dag op en neer naar mijn werk rijden.
Op een 80 kmh weg knikker ik hem ook rustig in zn 5 als ik toch niet hoef te versnellen, verbruik gaat gelijk richting de 1 op 20.
De grootste winst behaal je door bij bv het oprijden van de snelweg niet als een malle te proberen direct 120 te rijden maar de auto rustig richting de 120 te laten gaan. Vergt wat geduld en beheersing van de voet, maar het verbruik gaat daardoor drastisch omlaag.
Mijn F1 combi 2.0 doet trouwens 140 kmh bij 4000 rpm (wilde je weten volgens mij)

wat betreft je koppel, de 8v heeft zn koppel lager zitten dan de 16v, dit kan ook schelen wanneer je de "belasting" voelt.
 

reeseend

Forumguru
Als je iemand moet vertellen hoeveel toeren de motor moet draaien dan kunnen ze beter direct naar een automaat gaan.
Een autobestuurden voelt toch wel zelf aan hoe zijn motor loopt zonder al teveel resonanties en trillingen.
Met de RS rijdt ik ook 80 in z'n 6 , maar ben je aan het accelereren dan in 3 of 4. Gewoon op gevoel rijden lijkt me het best.
Met de caravan erachter schakel je ook weer wat anders.
 

ronald_j

Actief lid
Ik geloof dat je het punt een beetje mist.

De meeste mensen kunnen wel aanvoelen wanneer een motor soepel loopt. Maar kun je dan ook stellen dat dat het enige criterium is?

Een motor kan namelijk prima soepel lopen bij zowel het nieuwe rijden als het oude rijden.
Toch zegt VROM dat het nieuwe rijden beter is, en een groepje koppige techneuten (en mensen die zichzelf techneut vinden) dat het vreselijk slecht voor de motor is. Redenen die ze daarvoor aanvoeren is dat hij meer olie gaat verbruiken en dat hij nooit eens lekker doorgeblazen wordt. Maar wat er precies misgaat dat kunnen ze niet concreet maken.
 

floyd2

Forumguru
Nou,als je met lage toeren veel kracht op de zuiger zet heeft ie neiging om te kantelen.
Daardoor slijt de zuiger op plekken waar je het niet wilt waardoor je (vooral bij koude motor)rammelende zuigers krijg.(en door de niet meer perfecte pasvorm olieverbruik)
Dit effect wordt bij nieuwe motoren nog eens extra versterkt omdat de oppervlakken nog relatief ruw zijn.(en veel mensen met een nieuwe motor hebben nogal de neiging om met hele lage toeren te rijden)
 

Ron_2

Senior Member
Een keertje lekker doorblazen vertaal ik naar een keertje hard werken.
Wij hebben drie auto's (als occasion gekocht) gehad waarmee we een caravan trokken, aan alle drie de auto's kon ik duidelijk merken dat de auto soepeler ging rijden naarmate we meer kilometers met de caravan afgelegd hadden, op de terugweg van de laatste vakantie kon ik de vijfde versnelling regelmatig gebruiken, iets wat op de heenweg onmogelijk was. Er is dan duidelijk meer trekkracht en minder verbruik.
Vakantieritten zonder caravan geven hetzelfde effect, met caravan valt het gewoon meer op.

Het nieuwe rijden lokt op internet veel eindeloze discussies uit, ik ga maar op mijn eigen gevoel af en rij "half nieuw" :), ik vind het hele snelle schakelen wat er bij hoort niet prettig, ik trek iets langer door maar veel minder als vroeger. De bestelde Skoda bereikt zijn max. koppel bij veel lagere toeren (1500) dan de vorige auto (4000) dus zal ik me daar vanzelf wel op aanpassen.
Het uit laten rollen in dezelfde versnelling doe ik wel, afremmen op de motor door zoals ik vroeger deed door steeds een versnelling terug te schakelen niet meer, dat geeft zo veel extra koppel en schakelmomenten dat het naar mijn idee veel extra slijtage geeft. Ik vind het ook meer ontspannen rijden, vaak hoef je niet eens helemaal tot stilstand te komen, maar kies je gelijk de juiste versnelling als het licht onder het uitrollen op groen gaat.
Alleen oppassen dat je niet te vroeg het gas loslaat, ik erger me weer wel aan mensen die dit honderden meters van te voren doen, dan kruip je achter een "nieuwe rijder" (of ouwe l.l met hoed op) die jouw rechtse voorsorteerstrook blokkeert waarvan het stoplicht wél op groen staat :winkie:
 

Ron_2

Senior Member
Dit effect wordt bij nieuwe motoren nog eens extra versterkt omdat de oppervlakken nog relatief ruw zijn.(en veel mensen met een nieuwe motor hebben nogal de neiging om met hele lage toeren te rijden)

Hetgeen helemaal niet nodig is, want de handleiding heeft het met inrijden over een percentage van het maximale toerental (ik geloof 75%??) wat ik met een ingereden auto meestal ook niet eens haal.
 

Antera

Donateur
Een motor mag met minimale belasting zeker rond de 2000/2500 draaien. Let wel onbelast zoals reeseend ook aangeeft. Ik rijd met me RS ook rustig daar waar ik 70mag in zijn 5 en dat op cruise snelheid. Bij het belasten van de motor dan schakel ik altijd een of 2 terug zodat niet alleen de zuigers maar voornamelijk de lagerschalen het niet op hun dak krijgen. de moeten namelijk deze opvangen en bij een te grote belasting kan dit op de langere termijn schade veroorzaken als je dat niet doet. Nu zijn de lagers al beter dan een X jaar terug maar dan nog kan het nooit goed zijn.

Daarnaast ben ik wel bewuster geworden van het brandstof gebruik vanwege de verbruiksmeter. Het uit laten bollen in de versnelling wat zorgt voor 0.0 brandstof gebruik. Het meer rijden op het koppel wat gelukkig al zeer vroeg aanwezig is en wat mij minder snel zal laten doortrekken omdat ik al snel op snelheid ben.

Al met al merk ik wel dat ik met mijn "oude rijstyle" toch al een +/- 50km minder ver kwam dan nu. Dit afgemeten door het zelf door rekenen na een tankbeurt wat het verbruik was.


Meer olie verbruiken is zeker als je de motor te zwaar laat belasten. ( brommen van de motor bij belasting)
 

WouterO2C

Actief lid
Hetgeen helemaal niet nodig is, want de handleiding heeft het met inrijden over een percentage van het maximale toerental (ik geloof 75%??) wat ik met een ingereden auto meestal ook niet eens haal.

Klopt, heb net het instructieboekje uit :) Bij een nieuwe motor de eerste 1000km, maximaal 75% van het toerental in de betreffende versnelling. Vind ik trouwens nog best veel.

Motor bij koude start op bedrijfstemperatuur laten komen is hoe dan ook het belangrijkste voor de motor.
Voor een laag verbruik is vroeg opschakelen en weinig remmen de sleutel.
 

ronald_j

Actief lid
Dat hoor ik wel vaker. Veel mensen associeren toeren maken met hard werken. Terwijl als je toeren maakt vanwege een lagere versnelling, je motor eigenlijk minder hard werkt.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf niet houd van veel toeren. Wel bij optrekken, maar niet bij constante snelheid. Daarom zou ik 50 (en als het lukt ook 45) in z'n 4 rijden en 80 in z'n 5.

Gelukkig hoefde ik de auto ook niet in te rijden. Toen ik hem kocht stond er al 120K op de tellen ;)
 

Rallye

Forumguru
Ik heb een keer in een Fabia Greenline gereden (en een Polo Bluemotion die hetzelfde deed), waarvan de schakelindicator aangaf dat hij bij tachtig in zijn vijf moest. Dat voelde zeer onprettig aan; de motor bokte echt. Het voelde technisch verkeerd, maar werd wel aangeraden. Ik zou het dus niet doen en mijn gevoel volgen.
 

ronald_j

Actief lid
Motor bij koude start op bedrijfstemperatuur laten komen is hoe dan ook het belangrijkste voor de motor.

Dat roept trouwens ook een interessante vraag op. Eigenlijk zou de motor dus zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur moeten komen. Als je weinig vermogen afneemt duurt het langer om de werktemperatuur te bereiken. Maar als je meteen vol gas wegrijd doet dat de motor ook geen goed.
Onderweg van huis naar werk gaat dit vanzelf (eerst stadseverkeer). Andersom echter ga ik vrijwel meteen de 80-weg op. Moet je dan later opschakelen (meer toeren, minder belasting), of gewoon minder gas geven en langzamer accelereren (tot grote irritatie van de medeweggebruiker)?
 

darkprojectx

Forumguru
Toch zegt VROM dat het nieuwe rijden beter is, en een groepje koppige techneuten (en mensen die zichzelf techneut vinden) dat het vreselijk slecht voor de motor is. Redenen die ze daarvoor aanvoeren is dat hij meer olie gaat verbruiken en dat hij nooit eens lekker doorgeblazen wordt. Maar wat er precies misgaat dat kunnen ze niet concreet maken.

VROM : de overheid die hier en daar met subsidies smijt en alleen maar in geld denkt
Een groepje koppige techneuten : mensen die de auto's daadwerkelijk onder ogen krijgen, eraan sleutelen, zien wat er fout gaat, input krijgen van de bestuurders.

Ik weet wel waar ik mijn geld op zet.
 

Ron_2

Senior Member
VROM : de overheid die hier en daar met subsidies smijt en alleen maar in geld denkt
Een groepje koppige techneuten : mensen die de auto's daadwerkelijk onder ogen krijgen, eraan sleutelen, zien wat er fout gaat, input krijgen van de bestuurders.
Ik weet wel waar ik mijn geld op zet.
Ik ben het volkomen met je eens, maar dat geld dat niet voor veel onderwerpen waarvan de overheid ons, tegen beter weten van mensen uit de praktijk, probeert te overtuigen dat het toch echt beter voor ons is?
 

ronald_j

Actief lid
Ik weet ook waar ik mijn geld op zet. Dat is niet per definitie op VROM, maar ook niet op mensen die op basis van ervaringen met auto's uit vervlogen tijden dingen roepen zonder te controleren wat er daadwerkelijk aan de hand was.

Je moest eens weten hoe vaak ik met een probleem bij dealers gestaan hebben en dat ze meteen beginnen te roepen "het zal wel door je LPG systeem" komen, of "met LPG draait het nooit optimaal". Terwijl het in alle gevallen ging om problemen die achteraf hele normale oorzaken haden. Zoals een slecht contact bij de Lambda sensor, defecte BDP sensor, of bougies die aan vervanging toe zijn. Je kunt ze dan 100x vertellen dat het probleem ook aanwezig is als de motor op benzine draait, maar daarvoor sluiten ze zich af.

Ik zet mijn geld op diegenen die zich er echt in verdiept hebben, en echt kunnen verklaren wat er mis gaat onder welke omstandigheden. Niet op die genen die elke keer klaar staan met vage verhalen, maar niets hard kunnen maken!
Het is namelijk helemaal niet moeilijk om "gelijk te krijgen" als 80% tegenwoordig "nieuw rijd", en je dus bij elk probleem in die richting ziet dat er een "correlatie" is. Dat is hetzelfde als zeggen dat je beter niet meer kunt eten want 100% van de zieken hebben iets gegeten voordat ze ziek werden.
Dat er misschien ook andere problemen spelen zoals ik noem maar wat (en insinueer dus ook niet dat dat dan de oorzaak van alle problemen is) dunnere olies, langere onderhoudsintervallen en andere typen motoren, wordt voor het gemak maar vergeten.

Zoals gewoonlijk ligt de waarheid waarschijnlijk weer in het midden. Niet bij VROM, die alleen naar verbruik kijkt, en niet bij de ouwe rotten in het vak die niets liever doen dan op hun stokpaardjes rijden.
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb een keer in een Fabia Greenline gereden (en een Polo Bluemotion die hetzelfde deed), waarvan de schakelindicator aangaf dat hij bij tachtig in zijn vijf moest. Dat voelde zeer onprettig aan; de motor bokte echt. Het voelde technisch verkeerd, maar werd wel aangeraden. Ik zou het dus niet doen en mijn gevoel volgen.
Waarschijnlijk is dat ook het beste.
80 in zijn 5 doe ik regelmatig, maar dan alleen als ik merk dat de motor het op een ontspannen manier aankan.
 

Noord26

Forumguru
Bokken van een 1.2 Tdi bij 80km/h in 5 is mij vreemd. Je moet niet veel willen accelereren in 5 bij 80 km/h; klopt. Maar als je het gaspedaal dan ook maar een beetje intrapt geeft de schakelindicator ook meteen aan dat je terug moet naar 4.

Nogmaals, bokken klinkt niet best en heb ik pas 1 keer gehad toen ik in zijn 3 wilde wegrijden..

Wat voor toeren moet je aanhouden bij welke snelheid is dus ook afhankelijk van de belasting (versnelling) van de auto. Als je niet accelereerd is de hoogste vernelling altijd prima (bij de GL vanaf 75 km/h volgens de indicator).
 
Bovenaan Onderaan