Ik denk dat er beslist een 'grijs' gebied is: waarin niet direct duidelijk is, of het effect groot genoeg is, om merkbaar verschil te maken in levensduur van het blok. Ik denk dat je in het algemeen wel kunt stellen, als een motor sloom reageert op het intrappen van het gaspedaal, dat het dan beter is om een andere versnelling te kiezen.
Een voorbeeld: als ik met een constante snelheid rij, boven de 65 km/u, rij ik in de 5e versnelling. Als ik dan serieus wil versnellen (en niet bijv. naar 70 km/u) schakel ik toch echt terug, en dan merk je dat de motor beter oppakt, maar ook dat het actuele brandstofverbruik maar heel even wat hoger is, en soms zijn zelfs de piekwaardes dan nog lager dan wanneer je niet terugschakeld. In het algemeen kun je zeggen, dat de beste versnelling onder bepaalde omstandigheden, ook de zuinigste is: als je buiten het werkgebied komt, is de motor gewoon veel minder efficiënt, en dat heeft ook gevolgen voor de belasting van de verschillende onderdelen.