Hoeveel toeren moet 'ie nu draaien

Ron_2

Senior Member
Bokken van een 1.2 Tdi bij 80km/h in 5 is mij vreemd.
Ik heb dezelfde ervaringen onlangs ergens in Autoweek gelezen, volgens mij ging het over de Passat (zal dan alleen geen 1.2 geweest zijn). Daar werd ook genoemd dat het niet prettig rijdt als je de schakelindicator volgt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet ook waar ik mijn geld op zet. Dat is niet per definitie op VROM, maar ook niet op mensen die op basis van ervaringen met auto's uit vervlogen tijden dingen roepen zonder te controleren wat er daadwerkelijk aan de hand was.

Je moest eens weten hoe vaak ik met een probleem bij dealers gestaan hebben en dat ze meteen beginnen te roepen "het zal wel door je LPG systeem" komen, of "met LPG draait het nooit optimaal". Terwijl het in alle gevallen ging om problemen die achteraf hele normale oorzaken haden. Zoals een slecht contact bij de Lambda sensor, defecte BDP sensor, of bougies die aan vervanging toe zijn. Je kunt ze dan 100x vertellen dat het probleem ook aanwezig is als de motor op benzine draait, maar daarvoor sluiten ze zich af.

Ik zet mijn geld op diegenen die zich er echt in verdiept hebben, en echt kunnen verklaren wat er mis gaat onder welke omstandigheden. Niet op die genen die elke keer klaar staan met vage verhalen, maar niets hard kunnen maken!
Het is namelijk helemaal niet moeilijk om "gelijk te krijgen" als 80% tegenwoordig "nieuw rijd", en je dus bij elk probleem in die richting ziet dat er een "correlatie" is. Dat is hetzelfde als zeggen dat je beter niet meer kunt eten want 100% van de zieken hebben iets gegeten voordat ze ziek werden.
Dat er misschien ook andere problemen spelen zoals ik noem maar wat (en insinueer dus ook niet dat dat dan de oorzaak van alle problemen is) dunnere olies, langere onderhoudsintervallen en andere typen motoren, wordt voor het gemak maar vergeten.

Zoals gewoonlijk ligt de waarheid waarschijnlijk weer in het midden. Niet bij VROM, die alleen naar verbruik kijkt, en niet bij de ouwe rotten in het vak die niets liever doen dan op hun stokpaardjes rijden.

De ene techneut is de andere niet Ronald. Een echte techneut analyseert ook, en roept niet alleen op basis van (verouderde) ervaringen. Aan de andere kant zijn oude ervaringen soms wel een goede input om de oplossing te vinden. Zo zijn er ook dealers waar eigenlijk geen echte monteur werkt: ze doen alleen de zaken die in de onderhoudsvoorschriften staan en wat de diagnose-apparatuur aangeeft, maar zelf kritisch nadenken is te hoog gegrepen. Deze monteurs zijn in feite menselijke robots: ze wat de voorschriften/VAS-kast zegt, zonder daar over na te denken.
 

ronald_j

Actief lid
De ene techneut is de andere niet Ronald. Een echte techneut analyseert ook, en roept niet alleen op basis van (verouderde) ervaringen. Aan de andere kant zijn oude ervaringen soms wel een goede input om de oplossing te vinden. Zo zijn er ook dealers waar eigenlijk geen echte monteur werkt: ze doen alleen de zaken die in de onderhoudsvoorschriften staan en wat de diagnose-apparatuur aangeeft, maar zelf kritisch nadenken is te hoog gegrepen. Deze monteurs zijn in feite menselijke robots: ze wat de voorschriften/VAS-kast zegt, zonder daar over na te denken.

Daar ben ik mij wel van bewust. Alleen wat blijkt is, dat diegenen die dingen het hardst roepen vaak de minste tijd besteden aan het onderzoeken van of het specifieke geval klopt met wat ze verwachten.
Juist daarom zou ik graag wat willen horen van de niet-schreeuwers die een wat genuanceerder verhaal kunnen vertellen. Tot nog toe is het verhaal van de kantelende zuigers en extra slijtage van de lagers het eerste concrete wat ik gehoord heb.
 

Ron_2

Senior Member
Juist daarom zou ik graag wat willen horen van de niet-schreeuwers die een wat genuanceerder verhaal kunnen vertellen. Tot nog toe is het verhaal van de kantelende zuigers en extra slijtage van de lagers het eerste concrete wat ik gehoord heb.
Waarvan je ook nog af moet wachten of het klopt. Des te meer je probeert ergens achter te komen, des te verwarrender het vaak wordt. Fora staan meestal vol met allerlei elkaar tegensprekende meningen :-)
 

ronald_j

Actief lid
Waarvan je ook nog af moet wachten of het klopt. Des te meer je probeert ergens achter te komen, des te verwarrender het vaak wordt. Fora staan meestal vol met allerlei elkaar tegensprekende meningen :-)

Inderdaad. Maar een mening op zich is ontastbaar. Met feiten kun je zelf nagaan of ze kloppen of niet.
 

Cordoba

Forumguru
Met een goede onderbouwing van een mening, kun je proberen of je het snapt en of je het er mee eens bent.

Het verhaal over kantelende zuigers zijn niet alle specialisten het over eens. Ik denk dat dit komt, omdat het afhankelijk is van de verhoudingen van de zuiger: de diameter van de zuiger ten opzichte van de afstand tussen de zuigerveren. Hoe groter de afstand tussen de bovenste en onderste zuiger veer, hoe stabieler ie zal zijn, hoe kleiner de diameter van de zuiger hoe stabieler. Daarnaast is er nog een ander punt: de plaats waar de zuigerstang vast zit (in hoogte van de zuiger), zal ook invloed hebben. Dit heeft zowel met het zwaartepunt van de zuiger, als met de plaats van de zuigerveren te maken.

Kortom, het is alles bij elkaar vrij complex, maar ik denk dat ik voldoende duidelijk heb gemaakt, dat dit soort zaken dus per motortype behoorlijk uit elkaar kunnen lopen.

Om het door Johan Cruyff samen te laten vatten: ieder nadeel heeft zijn voordeel.
 

ronald_j

Actief lid
Dat moet ook wel. De nieuwe TSI motoren hebben hun max. koppel al vanaf 1500rpm. Het zou een beetje raar zijn als je de motor dan niet met deze toerentallen mag belasten.

Maar kun je ook stellen dat een motor altijd onregelmatig gaat lopen als je beter terug kunt schakelen? In dat geval denk ik dat men vanzelf wel het nieuwe rijden laat varen wanneer het slecht voor de motor is. Of zijn er ook gevallen waarbij de motor wel soepel rond gaat, maar het toch beter is om terug te schakelen?
 

Ron_2

Senior Member
Of zijn er ook gevallen waarbij de motor wel soepel rond gaat, maar het toch beter is om terug te schakelen?
Daar kun je allerlei situatie bij bedenken, die vaak op hetzelfde neer komen, als je snelheid terugloopt (door wind tegen, heuvel op) en gas bijgeven niet helpt.
De motor hoeft dan niet te gaan bokken, maar je belast hem wel te zwaar.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat er beslist een 'grijs' gebied is: waarin niet direct duidelijk is, of het effect groot genoeg is, om merkbaar verschil te maken in levensduur van het blok. Ik denk dat je in het algemeen wel kunt stellen, als een motor sloom reageert op het intrappen van het gaspedaal, dat het dan beter is om een andere versnelling te kiezen.

Een voorbeeld: als ik met een constante snelheid rij, boven de 65 km/u, rij ik in de 5e versnelling. Als ik dan serieus wil versnellen (en niet bijv. naar 70 km/u) schakel ik toch echt terug, en dan merk je dat de motor beter oppakt, maar ook dat het actuele brandstofverbruik maar heel even wat hoger is, en soms zijn zelfs de piekwaardes dan nog lager dan wanneer je niet terugschakeld. In het algemeen kun je zeggen, dat de beste versnelling onder bepaalde omstandigheden, ook de zuinigste is: als je buiten het werkgebied komt, is de motor gewoon veel minder efficiënt, en dat heeft ook gevolgen voor de belasting van de verschillende onderdelen.
 

darkprojectx

Forumguru
Als ik dit zo lees kan ik alleen maar blij zijn met mijn 2.0 benzine motor. Ja hij is misschien iets minder zuinig dan een 1.2 maar ik hoef niet steeds te schakelen, hij heeft kracht genoeg om niet te gaan bokken, en doordat hij meer kracht heeft (dan een lichtere motor in dezelfde auto) hoef je ook niet zo hard te trappen om de boel van zn plek te krijgen.

Klein motortje kan zuinig zijn, maar op het eind van de rit...?

Je moet gewoon met verstand rijden. Wil je versnellen en de motor pakt niet op, dan moet je terug schakelen. Probeer als je gaat versnellen in de "power zone" van je motor terecht te komen (het gebied waarbij hij lekker oppakt). Rij je constant en hoef je voorlopig niet te versnellen neem dan een hoge versnelling. Dit betekend uiteraard niet 30 rijden in zn 5 want dan draai je ook alles naar zn grootje.
Persoonlijk is dit voor mij ook extra reden om de uitlaat wat aan te laten passen, zodat je ook goed hoort wanneer de auto in zijn power zone zit. Een stille auto is fijn, maar als je niet ervaart wat er onder je kont gebeurt dan kun je ook niet optimaal autorijden. Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.
 

ronald_j

Actief lid
Het enige wat ik lees, is: "als hij maar lekker loopt".

Op basis daarvan trek ik de conclusie dat het nieuwe rijden (mits niet dogmatisch toegepast) eigenlijk prima werkt. En dat zaken als hoog olieverbruik andere oorzaken heeft, die dan misschien wel weer gerelateerd zijn aan moderne motoren, maar niet per definitie aan moderne rijstijl.

Als iemand onderbouwde tegenargumenten heeft dan hoor ik die graag.
 

Boet

Actief lid
Hoog olieverbruik kan te maken hebben met de constructie van de motor, maar ook hoe de auto ingereden is.

Het nieuwe rijden werkt best aardig zolang je niet teveel van de motor vraagt. Als je, zoals met regelmaat gebeurt, probeert met 1500 toeren in zijn vijf bergop te rijden, zal de techniek je dat niet in dank afnemen.

Verder merk ik -met een diesel althans- dat het nieuwe rijden onder andere leidt tot forse roetaccumulatie in het inwendige van de motor. Dat kan zodanige vormen aannemen dat de zaak verstopt gaat zitten met de nodige schade als gevolg. Hoe dat met benzinemotoren werkt, weet ik niet exact.

Daarom pas ik een tussenvorm toe; ik rij de motor rustig warm -met opschakelen zo rond de 2000 toeren-. Pas daarna zal ik, als het het nodig is, meer gaan vragen. Hoeft dat niet, sukkel ik rustig door.

Maar eens in de week of zo, trap ik de auto eens flink op zijn staart vanaf de tweede versnelling en dan door tot aan het rood. Uiteraard als de boel warm is.
 
Heb binnenkort een superb 1.4 TSI vraag me soms af wanneer ik de 6 versnelling ga gebruiken, ok op de snelweg maar in het gewone verkeer denk ik dat dit niet haalbaar is om vlot en zonder brokken te rijden ben nieuwsgierig wat de schakelindicator gaat doen.
 

turboturbo

Forumguru
Maar eens in de week of zo, trap ik de auto eens flink op zijn staart vanaf de tweede versnelling en dan door tot aan het rood. Uiteraard als de boel warm is.
Zo doe ik het ook: rijd 90% van de tijd rustig, volgens het nieuwe rijden (wel vlot, niet sukkelen en altijd max. toegestane snelheid) En als ik dan na 20 minuten rijden even opnieuw de snelweg op moet, trek ik altijd even lekker door tot het rood.
Heb weliswaar geen diesel, maar denk dat ook moderne benzine motoren af en toe even flink aan het werk mogen, zal vast goed zijn om interne aanzetting e.d. 'schoon' te branden (als dat zo is tenminste)
 
Bovenaan Onderaan