Hoogte Yeti

ervaring gevraagd!
zijn er yeti-rijders die net als ik geconstateerd hebben dat hun auto na verloop van tijd lager op de weg is komen te liggen in lege toestand. heb mijn yeti arctic in mei dit jaar opgehaald. hoogte is inmiddels al bijna 10 cm lager dan bij ophalen. rara, skoda-nederland weet van niets en adviseert contact op te nemen met een deler. kan in ieder geval niet het gevolg zijn van overbelading. grootste gewicht als "lading" is 4 volwassenen met gemiddeld gewicht van 70 kg.

Ron_2

Senior Member
Ik kan me voorstellen dat alles nog nieuw en strak is als hij net uit de fabriek komt waardoor hij bij aflevering misschien iets hoger (te hoog) op de poten staat wat zich na een poosje gaat zetten, maar 10 cm.??
Als ik zo naar de mijne kijk is er nog veel ruimte tussen bovenzijde band en rand spatbord, ik heb niet het gevoel dat hij gezakt is, of liever gezegd, ik kan me niet voorstellen dat dit 10cm meer geweest is.
De bodemspeling heb ik even snel gemeten, die ligt echt nog op de opgegeven 18cm.

Het is toch nog geen 1 april!!!!!!
Dit lijkt mij een zeer onwaarschijnlijk verhaal....
Ik heb mijn Yeti nu 2 jaar en iedere keer als ik het dak was, moet ik nog steeds evenveel rekken

Meet de afstand eens van spatbordrand tot band en doe dat ook bij een andere Yeti. Zit daar 10 cm verschil tussen dan hebben ze vast al je schroefveren gejat.
Raar verhaal hoor.

Captain Hook

Forumguru
Of in het begin gemeten (is het wel echt gemeten?) terwijl de transportblokken er nog tussenzaten... en inmiddels niet meer?
Want je auto zakt echt niet hoor! (tenzij er iets fout gegaan is en/of veranderingen aan het onderstel uitgevoerd)

tijdens het zoeken naar een nieuwe auto was het ons al opgevallen dat er veel verschillen in hoogte zijn bij de yeti. nadat we die van ons voor de deur hadden staan de hoogte nogmaals opgemeten. op dit moment is de hoogte aan de achterkant van de auto 74 mm lager dan op 10 mei. hij is alleen met koud water gewassen en de parkeerplaats is inderdad iets verzakt, maar gelukkig is de auto net zoveel meegezakt. ikzelf ben in die tijd weinig gekrompen. heb 2 weken terug nogmaals bij een dealer een buitenstaande yeti gemeten en die had de hoogte die de mijne oorspronkelijk had.
vandaag een yeti gemeten die zelfs nog iets lager was.
maar goed, ik begrijp uit de reakties dat het niet kan dus zal er wel iets aan de hand zijn met de rolmaat.
in ieder geval dank.

turboturbo

Forumguru
Kan het zijn dat de zwaardere diesels iets lager staan dan de 1.2 benzine versies? (Ik raad ook maar wat)
Kan verschillende soorten velgmaten nog iets verklaren?

het is een yeti arctic met de speciale velgen maar verder uiteindelijk dezelfde doorsnede als de standaard velg met band 17 inch. het is een benzine-uitvoering en het verschil is gemeten tussen de dag van aflevering en vandaag.

Noord26

Forumguru
Of je hebt verkeerd gemeten nu/bij aflevering. Of je hebt 4 lekke banden. Of je hebt nu je naaldhakken niet aan/rekent ze niet mee.

:ahum:

beste noord26, zoals te lezen heb ik bij de dealer 2 weken geleden een yeti opgemeten, 2 dagen geleden een andere yeti waar ik langs reed en beiden hadden dezelfde hoogte als de mijne oorspronkelijk. de yeti die ik vandaag zag staan en waarvan ik de hoogte heb opgemeten was zelfs nog lager dan de mijne.
overigens is dit in dit onderwerp mijn laatste reactie. ik begrijp dat ik hier niet verder kom omdat ik niet serieus genomen word. jammer want ik vind het zelf een zeer groot probleem aangezien ik de auto o.a. vanwege de hoogte heb aangeschaft.

turboturbo

Forumguru
Ben ik wel met je eens. Tegen een grapje moet je kunnen :rolleyes:, maar de balans in dit draadje is hier een beetje ver te zoeken...

Maar draai het eens om: je vertelt iets wat jij zelf vrij aannemelijk vindt klinken, maar de lezer niet. Hoe zou jij helpen of reageren als ik bijv. zo'n vraag poste? M.a.w. het is iets vaags waar 'wij' ook niet zoveel mee kunnen, vermits jij iets hebt ontdekt en dat als een van de eersten signaleert. Of dat het geval is, moet blijken uit nader onderzoek. En dat pakt iemand pas op, als die hetzelfde probleem vermoed....

En wat je zegt over dat je de Yeti hebt gekocht om de hoogte, wat bedoel je daarmee? De zithoogte? De ruimte (hoogte) binnenin? Hoe hoog de Yeti op z'n wielen staat? In het laatste geval zou ik me dan richten op de bodemhoogte (of hoe je dat noemt) en daar eens nader onderzoek op doen (nameten van andere Yeti's en foto's nemen van je rolmaat?)

Ron_2

Senior Member
beste noord26, zoals te lezen heb ik bij de dealer 2 weken geleden een yeti opgemeten, 2 dagen geleden een andere yeti waar ik langs reed en beiden hadden dezelfde hoogte als de mijne oorspronkelijk.
Dan volg je toch het advies van Skoda Nederland om je tot de dealer te wenden? Over de telefoon kunnen zij echt niet zien of er serieus iets aan de hand is. De dealer is eigenlijk de eerste waar je heen moet gaan om samen met jou het hoogteverschil op te meten van een nieuwe auto daar en die van jou?
Ik lees alleen dat je contact hebt gehad met Skoda Nederland en zelf gemeten hebt bij een dealer, niet of je deze ook daadwerkelijk gesproken hebt en wat hun reactie is.

Welke hoogte is minder geworden? Alleen achter of over de hele auto genomen? Wat is de bodemspeling? Ik kan me voorstellen dat een auto met een volle tank, en opties zoals trekhaak en reservewiel aan de achterzijde iets lager komt, maar nooit zoveel centimeter.
Diesel of benzine zou niet veel uit moeten maken, dieselversies hebben aangepaste veren. Andere band- of velgmaten zijn toch altijd aangepast aan de originele hoogte, of je moet iets heel geks gedaan hebben, maar dan zou je dat zelf donders goed weten en niet vragen waarom je auto lager is dan voorheen.

dank, dit zijn de serieuzere reacties. uiteraard ga ik naar mijn dealer met dit probleem. alleen was mijn vraag of iemand met een yeti dit ook al eens had gemerkt. dat zou het zoeken en oplossen mogelijk makkelijker maken. voor we deze yeti kochten hebben we bij meerdere de hoogte aan de achterzijde opgemeten, ook die van mij toen hij met volle tank, reservewiel en trekhaak afgeleverd was en voor de deur stond. binnenkort heb ik een week vakantie en dan ben ik in d gelegenheid naar de dealer te gaan die niet bij mij om de ligt. wordt vervolgd.

Bovenaan Onderaan