100-serie hoop op skoda-koop

Hallo beste mensen,

Om maar even snel te beginnen (je hebt nog een heel verhaal voor de boeg en een stel pittige vragen, dus...) zal ik me even voorstellen.
Ik ben Sander Koning, ik ben 16 jaar, en woon in Enschede (zo is dat ook weer achter de rug).

Ik ben dit jaar voor de 3e keer naar Tjechië op vakantie geweest. Ik heb er nog altijd geen spijt van omdat het een prachtig land is met mooie heuvels/bergen en tot aan de horizon reikende graanvelden (en omdat je er voor een paar cent 0,5 L goed getapt bier kunt krijgen, hehehe). Maar er is nog een reden. Toen we voor de eerste keer in Tjechië aankwamen en op de eerste de beste parkeerplaats even een pauze inlasten, stond ik oog in oog met een oude Škoda met van die grote dop-ogen, en ik zweer het je, dat ding knipoogde naar mij. Dus vandaar dat ik nou helemaal weg ben van die grappige autootjes
laugh.gif
. Een beetje passie voor oldtimers heb ik van mijn broer, omdat hij helemaal weg is van de Fiat 126. Hij heeft al enkele in bezit gehad maar moest de laatste wegens geldproblemen de deur uitdoen.
Maar nou komt het, ik zou heeel graag mijn eigen autootje importeren vanuit Tjechië, maar daar begin ik natuurlijk niet alleen en ook niet zonder enige vorm van voorbereiding aan. Nou was ik van plan dit jaar wat geld op zij te leggen (lees: zo tussen 80% en 99,9% van mijn inkomen(€120-€190 p/m momenteel)) en er dan in Tjechië een te kopen en daarmee terug te reizen, maar nu mijn vraagjes:

Is dat een goed idee om hem mee naar nederland te laten rijden door mijn vader, moeder, broer of iemand anders (ik dacht: dat scheelt een hoop in transport kosten en zo kan ik er een met betere kwaliteit kopen), en zo niet, wie heeft er een betere goedkope suggestie?

Nou weet ik niet precies welk type het is, ik wil namelijk zo een met van die gigantische vierkante koplampen voor én achter. Als er ergens op het internet de types met foto's en uitleg enzo staan zou ik het helemaal toppie vinden.
En nou weet ik niet of ik ga voor een sedan of een coupé, maar het lieftst denk ik een coupé. En hoe zit het met het motorblok, met welk type ben ik beter uit enzo?

En, hoe duur zijn ze in onderhoud en is het mogelijk als ik er eventueel (toekomst plannen...) een ander iets zwaarder motorblok in plaats als ik het huidige niet genoeg vind (in verband met het chassis en dergelijke).

En dan de allerlaatste vraag, als je mij zo hoort, denk je of het überháupt wel verstandig is om er aan te beginnen.
Ik zelf heb namelijk een zwaar gebrek aan kennis, maar daar tegenover staat het feit dat ik nog een jaar heb, én dat ik 2 geweldige broers heb die wél veel verstand hebben van auto's, de een is op het gebied van motoren héél goed, en de ander is op het gebied van carroserie, chassis e.d. heel goed en ze hebben beide een opleiding auto techniek achter de rug. We krijgen zelfs regelmatig te horen dat bij ons het bedrijf Garage en Autoherstel Koning gevestigd lijkt, misschien wel omdat mijn broers van 2 van de sloop geredde Suzuki Alto's gefuseerd hebben tot 1 APK waardige auto die overigens al iets meer dan een jaar probleemloos meegaat.

Nou, dat was het dan voorlopig,
Met vriendelijke (g)roet, (<< las ik ergens, zooo grappig
grin.gif
)
Sander
 

RSlogo

Actief lid
Hallo Sander, Ik ben ook begonnen met een Skoda en ik heb er geen spijt van. Wat de oude Skoda's betreft, kan ik je zeggen dat het hier om een beperkte groep liefhebbers gaat. Als je iets koop, koop dan een Skoda RS Coupe, hier kun iets leuks van maken. Zoek een in de Skoda geschiedenis het model wat je leuk vindt en plaats de foto. http://www.skoda-auto.com/global/100/history/1975.htm
xyxthumbs.gif
 
Welke ik in Tjechië heb gezien was (leek in elk geval het meest op) de Model "M" 120, maar na het een en andere speurwerk vond ik een ander autootje die er ook wel erg leuk en bovendien sportiever uitziet, te weten de 136 Rapid (1988), en naar wat ik heb gevonden is dat de sportiefste uitvoering van de auto met de grootste cilinderinhoud (1289cc).
Eigenlijk was ik stiekum van plan hem lichtelijk te tunen, maar dan wel goed (en niet met papier maché wat ik ergens zag
biggthumpdown.gif
). Maar ook gezien de technische ontwikkelingen en cilinder inhoud denk ik dat de 136 Rapid van zo rond 1988 toch de beste oplossing lijkt.
Maar nu, zouden ze die nog wel hebben in Tjechië?
Je ziet daar veen Tjechen en Vietnamesen (ja ik vroeg me ook al af wat ze daar doen allemaal) in Sedans.
Denk je dat die daar nog te vinden zijn of moet ik heel wat geld ergens vandaan trommelen om er nog ergens anders een vandaan te toveren. Of als er van die 2e hands 'dealers' zijn die er nog 1 hebben staan, ik bedoel, dat zou prachtig wezen. Als ik dan zo'n auto heb ben ik 17, en heb ik nog een half jaar om er aan te (laten) knutselen en eventuele reparaties uit te voeren. Ik hoop niet al te veel geld uit te moeten geven aan transport kosten of dure reparaties door een vorige eigenaar die al zijn onkosten dubbel en dik terug wilt verdienen. Als ik dan wat kapot zou hebben of ik wil het plaatwerk laten doen (roest weghalen en dan met plamuur weer bijwerken en dan nog een keer overspuiten) moet ik wel nog wat geld paraat hebben.
Ag, en een 120 Model 'M' is ook niet verkeerd, en anders neem ik een ander model, we zien wel.

Mijn streven is om een 136 Rapid van rond 1988 op de kop te tikken voor zo'n 500 euro of zoiets (ik heb daar een wat ouder model gezien die een beetje heel erg aan het roesten was maar nog goed reed, voor zo'n 50 euro omgerekend, met 500 zou je toch best wat moeten hebben), en dan zo'n 400 om wat kleinere dingetjes te doen (het liefst het plaatwerk meteen al, indien nodig), en dan nog een half jaartje om nog eens 4 à 5 honderd om hem rijklaar te maken, en dan het verdere knutsel werk natuurlijk. Maar zoals het er nu naar uitziet kan ik meteen nog wel 200 extra investeren, maar als er in iets anders geinvesteerd moet worden dan moet daar ook ruimte voor zijn...
Zo, heb ik dat ook weer helder voor mezelf.

Zeg, heel erg bedankt in ieder geval voor de snelle en behulpzame reactie, ik heb nou een beetje helder wat mijn streven is, ook al kan er in een jaar veel gebeuren.
Hoewel, ik zou hem natuurlijk ook wat eerder kunne kope, dan maar een keer op en neer Tjechië, ag, ik zie wel.

Met vriendelijke (g)roet,
Sander
 
sterker nog, dat is een plaatje, een jpg plaatje, en die 5 daar onder ook
wink.gif

ik vind hem ook mooi hoor, maar dan kan ik er niet in rijden, zo mooi en zuinig zou ik er op zijn, terwijl ik er juist een wil die wel de weg op kan, en het lieft eentje die ik kan tunen. Dit zou mijn poets autootje worden dan
24.gif
 

RSlogo

Actief lid
Fantastiche Skoda Rapid Coupe 1.3 G

Motorisch 100%
Binnenkant 100%
Banden/ Electra 100%

Derde eigenaar (binnen de familie)

geen APK
Heeft laswerk onderkant!

Merk: Skoda
Model: Rapid
Bouwjaar: 1986
Carrosserie: Coach 2-deurs
Brandstof: Benzine
Gewicht: 928 kg
Kleur: Rood/ orange (originele kleur)
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Ik vind dit een plaatje...

[/ QUOTE ]
Is dat toevallig of niet: kom net thuis, ligt L&amp;K in de bus en daar staat een artikeltje in over de Felicia Cabrio.
Volgens de eigenaar rijden er in Nederland nog 50 Felicia Cabrio's rond.
De Felicia is de cabrio uitvoering van de de oer Octavia (de O0?).
Dus wordt het niet tijd dat er van de huidige Octavia ook een cabrio komt?
 
Hmmm, lijkt me inderdaad wel een leuk dingetje ja,
hoewelik van plan was er een uit Tjechië te halen, is dit ook een leuke optie, scheelt in de kosten en is in feite al klaar.
Dit maakt alles wel heel erg moeilijk.
Eigenlijk ben ik op dit forum terrecht gekomen omdat ik hulp zocht om er een uit Tjechië te importeren.
En daarbij komt dat ik er toch niet in mag rijden, omdat ik nog maar 16 ben.
Ik zal er nog een nachtje over denken, hoewel ik wel wat moet opschieten.
In ieder geval bedankt.
Mvg, Sander
 

RSlogo

Actief lid
Je spaart sowieso de BPM en RDW kosten. Trouens een bekende van mij is laren geleden ook met 16 jaar gestart met zijn wagentje. Hij is bij een club gegaan en met z'n 18de had hij zijn wagentje kompleet rij klaar en na zijn smaak.
1761.gif
 
Ohhhh, vet. Heel erg bedankt.
Zo te zien heb je zo tegen de 500 euro zelf eentje in zo goed als perfecte staat (dan ga ik uit van een koers van Kc 47 per € 1).
Dat is ver boven mijn verwachting eigenlijk, zoals ik ze heb zien rijden zagen ze er vele malen slechter uit.

Kan iemand mij trouwens vertellen wat er zo'n beetje moet gebeuren wil je er hier de weg mee op mogen (met registreren enz.). En eventueel een prijsschatting daarvan als dat kan
24.gif
 
Uhmm, eigenlijk wordt het dan ongeveer 1,5x zo duur,
100 / 50 = 2 (47 is ong 50),
100 / 30 = 3 (28 is ong 30),
maar goed, maakt ook niet uit, kleding daar is 10x zo goedkoop
cool.gif
, dan daar maar wat van meenemen
wink.gif


Maar zou je zo'n auto mee naar nederland kunnen nemen zonder eerst te registreren enzo? En hoe zit het dan met het betalen van belasting aan Tjechië? Ze hebben daar van die vignetjes om de snelwegen op te kunnen, maar of dat de enige vorm van belasting is weet ik niet. Of heb je daar helemaal geen last van?
 

Bart

Lid
Tja, achterwielaandrijving en motor achterin.
Wat langer wachten dus - minimaal 1 jaar rijervaring verplicht.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Bart</font><hr />

Tja, achterwielaandrijving en motor achterin.
Wat langer wachten dus - minimaal 1 jaar rijervaring verplicht.

[/ QUOTE ]
Dat is een grapje hoop ik, en zo niet, je kunt er toch wel lichtelijk illegaal omheen draaien hoop ik (bijv. blijven hopen dat niemand het opmerkt)?

Oh, en het is op zich ook wel jammer dat je niet 'even' langs kunt gaan kijken of je wel waar voor je geld krijgt.
En nog zoiets, als je 2 auto's op het oog hebt, is de kans groot dat de 2 verkopers te ver uit elkaar liggen om 'dan maar even bij die andere te gaan kijken'.
 

RSlogo

Actief lid
Als het waar is dat je één je rijbewijs moet hebben om een achterwiel aangedreven wagen met de motor achter mag rijden, dan vraag ik me af wie dit verzonnen heeft. Een 100 serie of een VW Kever kan toch geen kwaad. De meeste starters kopen géén 911 maar een GTI, GSI of CRX, dit zijn de wagens waar de meeste mee in de boom hangen.
Ik heb met een 100 serie mijn rij ervaring uitgebreid en ik vond het zeer leerzaam en ik heb er veel plezier mee gehad.
1761.gif
 
wa nen hoop bullshit is dat van dat een jaar uw rijbewijs voordat ge met nen achterwieltrekker moogt rijden, niks van aan...
 

Bart

Lid
Grapje... die extra rijervaring is ook onzin natuurlijk; die krijg je juist door het rijden in een oude Skoda.

Skoda's van de 100-serie zijn uitstekende auto's.
Ik heb het autorijden geleerd in een 105, erg makkelijke auto ook om te onderhouden. Sterker nog: die van mij rijd nog steeds.
Bijna elke reparatie is zelf uit te voeren en je steekt er enorm veel autokennis van op. Daarbij zijn de meeste onderdelen nog goed en goedkoop verkrijgbaar in Oost-Europa.

Prima auto dus om mee te beginnen. Verwacht alleen niet dat zo'n Skoda voor een schijntje te koop is in voormalige CSSR. Beetje degelijke auto waar regelmatig onderhoud aan is gepleegd kost al snel een paar honderd euro.
Nog oudere Skoda's worden daar vaak als belasting-gunstige Veteran aangemerkt. Ook de Oost-Europeanen verdienen steeds meer geld en gaan het leuk vinden er een oudere Skoda als tweede auto op na te houden.
Probeer eerst of er in Nederland een goede te vinden is. Door EU-toetreding van Tsjechie is het wel veel makkelijker daar een auto vandaan te halen; volgens mij is keuring bij RDW voldoende.

Trouwens, je geeft aan dat je er een wilt met vierkante koplampen en grote achterlichten. Zoek in dat geval een Skoda van na 1983 (type 105 heeft iets kleinere koplampen).
Er zijn vervolgens twee carosserie-uitvoeringen: sedan en coupe (= rapid)
Wat types betreft zijn er: 105, 120 en 130/136 met resp. 1046, 1171 en 1289 cc.
Verder is er nog onderscheid in interieur en technische verbeteringen.

Geef maar aan wanneer je meer specifieke informatie wilt.
 
Bovenaan Onderaan