100-serie hoop op skoda-koop

Gelukkig, ik moet er niet aan denken een jaar langer naar zo'n beestje te kijken zonder een ritje te mogen maken.
Ik had trouwens al een 136 Rapid uit 1989 (jaja, uit het zelfde bouwjaar als ikzelf) op het oog. Maar die mag ook wat kosten, namelijk iets van €715 omgerekend. Maar dan nog is dat niet veel voor een auto in zeer goede staat.
Bekijk hem hier, en vertel me wat je denkt. (Dat hij niet veel informatie over zichzelf vrijgeeft maakt niet zo veel uit toch?)

ot.gif
je leert trouwens wel wat tjechisch als je op die websites gaat rondhangen.
1819.gif
 

Bart

Lid
Die van marktplaats ziet er een stuk beter uit, is goedkoper en beter bereikbaar.

Die uit Tsjechie vind ik persoonlijk niet bijzonder - zo zie je ze daar vaker - en lijkt me niet al te goed onderhouden. En een kilometerstand van 125.000 is al vrij hoog.
Die Nederlandse daarentegen ziet er helemaal origineel uit. Ik zou zeggen hoe minder toeters en bellen, hoe beter.
Als je broers verstand van carosserie-onderhoud hebben, moet laswerk aan de onderkant geen probleem zijn. Let echter op: Rapids kunnen aan de onderkant behoorlijk roesten.

Kortom: die Nederlandse vind ik een goed uitziende auto, met een beetje werk is er zeker wat van te maken volgens mij. Schrik niet van de paarse bekleding; oorspronkelijk zwart, maar snel verkleurd.
Persoonlijk vind ik een sedan toch net iets mooier en degelijker.
 
Nou, juist met die bodem vind ik hem wat gevaarlijk, niet alleen voor mezelf, maar ook voor m'n centjes.
Als je het niet meteen goed doet blijf je bezig, en dat gaat flink duur worden. De kans dat je het meteen goed doet is vrij klein, en zelfs dan kan het flink wat geld slurpen.
Mijn broers zijn wel heel aardig, maar ze kunnen( en mogen van mij) niet hun waardevolle tijd opgeven om voor mij maar even een droompje waar te maken.

Maar ik moet zeggen dat als je ze vergelijkt die op markplaats best nog wel wat aantrekkelijk lijkt.
Ik dacht dat ze in Tjechië een stuk goedkoper waren.
Nou weet ik al helemaal niet meer wat ik nou wil (gebeurt wel vaker, heel irritant).
 

RSlogo

Actief lid
Blijf zoeken en blijf vragen, hoe meer info hoe beter, je hebt toch tijd genoeg !!! Ik heb met wat zoek werk, een 30 jaar oud wagentje gekocht met 12500 echte Km. en in een goede staat. Dit lukt Sandertjuh ook wel.
945.gif
 

Bart

Lid
Inderdaad, tijd heb je genoeg; gewoon blijven rondkijken.
En een beetje extra informatie omtrent je gewenste model is natuurlijk altijd handig. Op Internet is hierover in ieder geval genoeg te vinden.

Prijzen in Tsjechie kunnen tegenvallen wanneer je denkt dat het daar spotgoedkoop is - dat geldt al lang niet meer. belangrijk verschil is echter wel dat ze daar nog volop rondrijden en ze hier zo zeldzaam als wat zijn. Gek genoeg zijn ze hier weer nauwelijks geliefd, waardoor het prijsniveau de Tsjechische evenaart, waar wat keus betreft...
Misschien dat de Nederlandse interesse voor oude Skoda's toeneemt met het groeiende aantal nieuwe Skoda-rijders. Wil je je nog een beetje profileren als Skoda-rijder, dan is zo'n oude bijzonder Skoda natuurlijk wel aantrekkelijk.
 

Exciter

Administrator
Zo heb ik ook na lang zoeken een Favorit gevonden met 60.000 km voor 900 euro's. Helemaal gaaf, z.g.a.n.
Aanhouder wint.
 
Ik zal ongetwijfeld zo'n autootje krijgen, ondanks het vele commentaar.
Ik weet ook wel waarom ze niet zo geliefd zijn, ik krijg van alle kanten te horen dat ze 'motorisch niks waard zijn', ze 'onbetrouwbaar zijn', en , o.a. door mijn broer die zo weg is van de Fiat 126, ze 'onder je kont wegroesten', terwijl die oude fiatjes naar mijn weten net zo hard roesten.
Kortom, iedereen denkt dat ze niks waard zijn, en dit maakt me eigenlijk alleen maar meer vastberaden te bewijzen dat dat niet zo is.
Met die zelfde broer heb ik trouwens zo onder het genot van ons tweede en derde biertje die avond zitten fantaseren over het starten van ons eigen tuning bedrijf. En dan zou een leuk getunede Skoda 100 serie een uitstekende aanvulling zijn op onze "lijst met succesvol getunede auto's", aldus mijn broer.

Even een verhaal in het kort, het wordt me afgeraden, maar ik krijg wel steun van mijn broers. Eigenlijk kan ik niet wachten om ze te bewijzen dat die Skoda's meer waard zijn dan ze denken.

EDIT: hebben jullie die auto's in nederland gekocht of uit tjechië gehaald?
 

RSlogo

Actief lid
Als jij die 100 serie hebt mag jij van mij die Weber hebben en dan verder knutselen waar ik gestopt ben (zie Weber tuning). Je moet wel voor de verzendkosten opkomen (of afhalen). Niets van ander aantrekken, het is gewoon een leuke Skoda.
xyxthumbs.gif
 

Bart

Lid
Ik wil die oude Skoda's niet de hemel in prijzen; het zijn gewoon goede degelijke auto's. En: niet onbelangrijk, in die tijd kocht je een auto met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.
Verwacht geen motortechnische wonderen, maar het is allemaal wel eenvoudig te repareren en goed bereikbaar. Als alles zo'n beetje goed staat afgesteld, laat de auto je niet snel in de steek. Geen gedoe met computers, plastic afdekplaten, enz. Eenvoud dus.
Feitje: de motor die je in de 100-serie vindt, wordt in z'n basisontwerp nog grotendeels geproduceerd en is nu ruim veertig jaar oud.

Slecht commentaar op oude Skoda's is vaak uit de lucht gegrepen. Eigenlijk net als met veel politieke conflicten: bijna niemand weet meer waarom of wanneer. Gewoon 'ergens' gehoord, zonder het te verifieren. Vaak lulkoek dus.
Die kleine Fiats ken ik ook wel en roesten beduidend sneller en vaak op kritische plaatsen. Valt met oude Skoda's wel mee.

Als je broer graag wil vergelijken, vergeet hij een belangrijk element van het autorijden: comfort. Hij zal wel niet lang of breed van postuur zijn en weinig lange trajecten rijden, want wat comfort betreft doet zo'n 126 ruim onder voor een Skoda. Ook motorisch gezien zijn het twee werelden op zich. Fiat lukte het bijvoorbeeld niet een betrouwbare watergekoelde motor voor hun 126 te maken (lukte Skoda wel bij zijn ontwerpen met achtermotor). In thuisland Polen hoor en zie je die boxers dan ook niet meer. Alleen de luchtgekoelde.
Die Fiatjes zijn wel veel populairder; kleine dingen worden al snel als schattig gezien. Maar of Skoda's nu werkelijk slechter zijn... nee denk ik niet.

Mijn Skoda is trouwens een origineel Nederlandse.
 
@RSlogo: Nou, ik ben echt niet zo'n kei met auto's, maar als je hem dan nog hebt als ik mijn autootje heb...
Wat is nou het verschil tussen een Weber en de gewone motor dan?

Ik prijs die Skoda's ook niet de hemel in hoor, ik zou ze graag nog eens rijden voordat ik dood ga
wink.gif

En dat die Fiatjes schattiger zijn, dat gebruikt hij om de Fiat de hemel in te prijzen terwijl die auto's echt niet comfortabel zijn met de standaard juten stoelen die niet hoger zijn dan 5cm onder je nek, zonder hoofdsteun (of stopten ze er nou hooi in
crazy.gif
, hij heeft die stoelen vervangen door sportstoelen, die stukken beter zijn), maar goed, smaken verschillen, ik ga gewoon door met zoeken en voorbereiden e.d.

En Bart, "Mijn Skoda is trouwens een origineel Nederlandse." is een relatief begrip neem ik aan?
wink.gif
(of het is een replica natuurlijk...)
 

Bart

Lid
Misschien niet zo duidelijk, maar ik bedoel dat mijn auto een origineel Nederlands kenteken heeft. Import af fabriek dus.

Een Weber vervangt de standaard Jikov carburateur, die op zichzelf niet slecht is. Weber geeft een tikkeltje meer vermogen, maar verbruikt daarentegen wat meer brandstof.
Verder zijn ze ongeveer gelijk.

Rugleuningen van Skoda-stoelen zijn ook niet bijzonder hoog en, groot minpunt, de bekleding is ERG gevoelig voor slijtage.
 
De bekleding van klassiekers is vaak ook niet veel waard, mits het niet van leer o.i.d. is, maar ik bedoel van de Fiat zijn de stoelen echt veel te laag, en totaal niet veilig. Als ik mag gokken zijn ze iets minder dan een meter hoog, en daarbij komt dat je op de stangen zit, en daar waar je geen stangen voelt het hooi of juten of wat het dan ook is in je rug en achterste prikt. Nou weet ik ook wel dat de mensen van die tijd zelf ook niet bijzonder groot waren, maar toch...
Ik denk dat ik misschien ook wel de stoelen ga vervangen door sportstoelen die niet alleen lekkerder zitten maar in veel gevallen ook veel veiliger zijn.
 
Vakantie bestemming voor volgend jaar staat al vast: we zitten in de buurt van Brno.
Weet er iemand een Bazár daar in de buurt?
Dan kan ik alvast kijken hoe het daar zit met de rapids.
Of moet ik gewoon rondneuzen als ik daar ben (als ik er dan niet al een heb)?
 

Erik

Lid
Rondom Brno heb je heel veel bazarren, dus da zal geen probleem zijn haha...

Succes met de zoektocht
smile.gif
 
Ik doe mijn best, alleen zijn ze niet zo heel goedkoop als dat ik in het begin dacht, maar dan heb je er wel een in zeer goede staat.
Ik kijk met smart uit naar de vakantie
laugh.gif
 
Bovenaan Onderaan