Hoort een onrustig/nerveus onderstel bij een Octavia III combi?

hemi24

Forumguru
@Huubkuh

Ik vind personenauto's met starre achteras echt niet meer van deze tijd, begrijp niet dat je dat in deze moderne tijden nog onder een Octavia duwt, maarja, had ook geen idee dat ze dat nog onder een Octi staken.

Meeste concurrenten van de Octavia hebben ook gewoon er torsie-as hoor...
Starre as is iets wat (achter) je bij pickups of bestelbusjes vindt.
 

ertromp

Forumguru
Verschil torsie as of onafhankelijke wielophanging zal het gros van de rijders hier niet eens merken.
En trillingen door een torsie as? Er zit geen roterend onderdeel aan zo'n as dus trillingen worden daar niet door veroorzaakt maar zul je toch echt bij draaiende delen moeten zoeken
 

Rataplan

Forumguru
Multi-link achteras begint pas bij de modellen boven de 150pk, bij de O3 is dat 1.8 TSI en de RS’en.
Mijn O3 2.0 TDI had ook een torsie-as, weliswaar met de optie af-fabriek sportonderstel.

Auto reed prima, alleen als je snelle lastwissels maakte begon de kont te springen of aan je voorbij te gaan.
 

Cordoba

Forumguru
Zijn de banden ook serieus gecheckt op cuppen? Dat kan heel goed de trillingen verklaren. Een andere optie is om de de auto naar een echte uitlijnspecialist te brengen, soms staat de achteras van een auto (af-fabriek) niet lekker uitgelijnd, waardoor de auto vooruit rijd als een 'loopse hond' om het overdreven te zeggen, en dat veroorzaakt ook trillingen. Veel standaard bandenboeren en luie monteurs beweren dan dat er aan een achteras niets is uit te lijnen, maar door de achteras iets los te halen, is deze ook iets te verschuiven. Volgens mij heeft @Pendragon ook een auto gehad waarbij de achteras iets uit het midden stond, ik weet alleen niet meer of dit zijn huidige Karoq of de auto ervoor was.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Als er iemand allergisch voor onbalans en / of trillingen is..., dan ben ik het wel....
Ik heb vorig jaar een weekje in een leenauto gereden, een O3 1.0 TSI met handbak en ‘starre’ achteras op 16” ballonbanden en ik kan niet anders zeggen dat dat het fantastisch en zeer comfortabel en volledig trillingvrij reed. Het lijkt me dus geen probleem wat bij alle Octavia’s voor komt.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
dan ban ik het wel....
:ot: Ben je MOD hier geworden ????


Maar TS heb je al eens gespeeld met je bandendruk ?
Als ik met een te harde bandenspanning rij dan stuiter ik ook het wegdek over en als ik een 0,3 bar minder erin gooi voel ik niets meer van dat gestuiter.
En heb je nog de vanaf fabriek banden eronder zitten ?
Zo ja en als deze aan vervanging toe zijn, stap dan eens op een ander A merk over.
Misschien dat je het daarin moet zoeken..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik rij zelf een 03C facelift uit september 2019 met 1.5 TSI motor en herken het niet. Op winterbanden niet en op zomerbanden niet. De achteras is wel wat stuiterig in vergelijking met andere auto’s en de O2C die we als tweede auto hebben, maar ik merk nergens trillingen, schudden of zoekerig weggedrag. En ik ben een behoorlijke pietlut wat dat betreft.
Ik zou ook denken aan banden, wiellagers of eventueel een onderdeel dat los of versleten is in de ophanging.
 

Huubkuh

Nieuw lid
Erg bedankt voor het meedenken en de tips. De auto is vrij nieuw dus echt versleten onderdelen zou mij verbazen.
Het wat springerig zijn van de achteras bij oneffenheden merk ik ook . Maar dat vind ik helemaal geen probleem. Voor mij is het een erg storende kleine trilling in de auto, ik voel het voortdurend onder mijn achterwerk als ik het zo mag zeggen. Zwaar irritant en met name bij 80-100km/u (mss een gel kussentje op de bestuurderstoel leggen?). Ik heb wat met bandenspanning geëxperimenteerd maar dat lost het niet op. Ze hebben nav mijn opmerkingen wat zitten rommelen met het wisselen van wielen na het balanceren omdat er een kleine hoogteslag in zou zitten!? De wielen op een ander plek onder auto zou dan helpen???? De banden zijn voor mij de eerste verdachten nu. Wat mij betref een andere set wielen eronder, maar daar komen ze (nog) niet mee.
Wel ga ik wss komende week in een andere O3 proefrijden met 17" velgen en DSG-7 automaat. Mogelijk is dat beter, ik ben niet zo van de automaat maar als deze beter is dan probeer ik een omruildeal te maken.
 

innocenti

Forumguru
Trillingen voelbaar in je achterwerk duiden vaak op trillingen uit de achteras. Op mn werk hebben we 8 Octavia's waarvan ik in 4 heb gereden. Alleen mijn oude Octavia was onrustig. Kans bestaat dat je in een andere O3 een betere ervaring hebt.

Overigens heeft Skoda wel gemeend het rijgedrag van de O3 te moeten verbeteren. De O3 FL heeft een aangepaste spoorbreedte op de achteras. Is met 30mm toegenomen. Daarom had ik spacers gekocht, maar nooit de energie gehad om het te testen.

Overigens is het aanpassen van de stuurbekrachtiging gen oplossing om onrustig rijgedrag op te lossen. Ik had drive mode waarmee ik zelf de bekrachtiging kon wijzigen. Hij stuurt dan voelbaar zwaarder, maar heb nooit gemerkt dat het onrustige rijgedrag daardoor verdween.

Ik snap goed dat je het plezier in de auto op deze manier kwijt bent. Dat was bij mij ook. Succes met zoeken.
 

JeSko

Forumguru
Is er een mogelijkheid dat je eens ergens een Superb kan besturen? Die zijn vaak te vinden voor dezelfde prijzen als Octavia's, hebben altijd multilink achteraan, en ze rijden gewoon een klasse hoger. Zelf ook al wel eens met gewone Octavia's meegereden, en dat is toch in alles minder dan een Superb, of je moet een Octi RS kopen, daar heeft Skoda meer moeite in gepompt.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Er is nog wel een verschil tussen een O3 of een S3 qua prijs hoor!! En de S2 vergelijken met een O3 kan maar ik heb ze beide gehad en dat is echt geen wereld van verschil. Nu ben ik niet zo gevoelig voor trillingen denk ik maar de O3 ligt strakker op de weg nu dan mijn oude S2. De S2 gaf wel meer comfort/rust maar dat komt ook doordat ik nu eibach heb...

Bij steverink heb ik me laten vertellen dat de voortrein van de O3 ook kan zorgen voor een wat onrustige wegligging. Dit zou beter te krijgen zijn door bij uitlijning ook het subframe te lossen.
 

Huubkuh

Nieuw lid
update:
Met een andere O3 combi gereden half jaartje jonger, 27000 km op de teller, een DSG7 en 17" wielen.
Dit was geen succes deze had het nog erger (opmerkelijk was ook dat deze auto duidelijk minder stil was). Nu met drie O3 gereden en ik vind ze dus niet prettig rijden zo rond de 100km per uur. Voor mij steeds een irritante/storende trilling. Ook nog met een Scala gestuurd en... die heeft het niet.
Dus hoort bij de Octavia en ik stoor me er dus aan, als een van de weinigen blijkbaar.
Ik ben er nu wel klaar mee. De garage gaat nog een poging ondernemen maar ik verwacht daar nu dus niets meer van. Erg jammer want verder vind ik de auto super.
 

JeSko

Forumguru
Ik had het inderdaad over de S2 @brepus13 , nu zal jij het vast beter weten, je hebt beide gereden, mijn enige ervaring met een O3 is de keren dat ik meegereden ben met een ex collega, en dat beviel zo goed dat Skoda altijd in mijn achterhoofd zat als optie, maar mijn Superb vind ik toch net beter rijden dan die O3, Sup voelt logger maar ligt rustiger op de weg, is comfortabeler en geeft minder door van wat er op de wef gebeurt, maar zo'n gevoel kan van persoon tot persoon verschillen, wij weten natuurlijk ook niet wat TS juist voelt of ondervind, er rijden massa's rond met een O3 zonder klachten ivm trillingen, maar als TS heel wat gevoeliger is zal hij dat vast anders ondervinden.

PS: een S3 met wat meer km's is goed te vinden hoor, die prijzen zakken dezer dagen richting die van de S2.

Edit: kak weeral vergeten dat ik de Belgische markt er bij betrek, :banghead: geen idee hoe dit in NL is momenteel, excuus.
 

JeSko

Forumguru
@Huubkuh

Dan zal de O3 geen auto voor jouw zijn vrees ik, ken je budget niet maar zou dan eens uitkijken naar een Superb 2FL/3, of misschien een Audi? Die zijn normaal nog net wat beter gebouwd, normaal e ;)
 

Huubkuh

Nieuw lid
@JeSko
De Superb's zijn te prijzig voor mij als ik kijk naar de wat jongere. Het wordt een Scala (maar die vind ik wel relatief duur t.o.v. de octavia) of mijn oude Fabia terug en dan maar eens bij de concurrentie gaan proefrijden.
De Octavia was in ieder geval een niet succesvol uitstapje.
 

JeSko

Forumguru
Scala vind ik een knappe auto @Huubkuh, een fris model, indien mogelijk zeker doen!

Wat rijd jij nu @innocenti ?

Edit: nvm, een Mini zie ik, had er ooit al op gereageerd ;)
 
Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
Klopt. Ik rij nu een Mini Clubman Cooper s automaat. Inmiddels 4500km gereden en bevalt uitstekend. Deze geeft de stabiliteit die ik zoek in een auto en als extra een heerlijk sportief stuurgedrag. Interieur is ruim genoeg en met de kleinere kofferbak kan ik prima leven.

Overigens hebben we als 2de auto een Yaris uit 2000 en zelfs die vind ik minder nerveus dan mn oude O3. Het onrustige gedrag van de O3 blijft exemplarisch, maar voor degene die het treft zou het fijn zijn als het oplosbaar zou zijn. Maar mijn dealer heeft t nooit willen erkennen en daarmee dus geen enkele moeite willen doen het op te lossen. Na 4 jaar ergeren ( tot einde leasecontract) ben ik blij verlost te zijn.

Ik wil wel even nog toevoegen dat ik de O3 niet wil afkraken, alleen advies geven een goede en lange proefrit te maken als je er gevoelig voor bent en een O3 wil kopen.
 
Bovenaan Onderaan